کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۱۶۷۱۴
تاریخ خبر:

بررسی شش خودروی بدفروش بازار داخلی

روزنامه هفت صبح، ‌گروه خودرو | حتما به گوش‌تان این جمله خورده است که این خودرو، بدفروش می‌رود؛ سعی کن نخری و روی دستت ‌ می‌ماند. بدفروش بودن یک خودرو در بازار فروش، به عوامل گوناگونی بستگی دارد. مانند تهیه و یافتن لوازم یدکی خودرو ‌ هنگام تعمیر و میزان قیمت لوازم. تعداد خودروها کم است یا زیاد. مثلا اگر تعداد خودرویی در بازار کم باشد مردم چندان به خرید آن خودرو اعتماد نمی‌کنند. همچنین مهم‌ترین بخش ارائه مناسب خدمات پس از فروش است.

فکر کنید نمایندگی مناسب برای تعمیر خودروی فرد وجود نداشته باشد و صاحب خودرو مجبور شود خودش دنبال تعمیرکار بگردد. همین مسئله باعث کاهش محبوبیت برند خودرویی می‌شود. در این میان مشکلات فنی و داخلی و ظاهری خودرو هم در عدم اقبال فروشش دخیل می‌شود. همچنین اگر رقبای قوی‌تر و نسل بعدی به بازار بیاید که خب مدل قبلی احتمال دارد به سختی فروش برود. به هرحال با بررسی شرایط خودرو نسبت به سایر رقبایش در بازار خودرو به سراغ بررسی سخت ‌فروش‌ترین خودروهای داخل بازار ایران رفته‌ایم.

بایک سابرینا/ مدل 95/ قیمت 625میلیون تومان
بایک سابرینا از خودروهای خوبی بود که می‌توانست به راحتی در بازار ایران موفق شود، زیرا هم مشخصات فنی قابل قبولی داشت و هم به عنوان یک هاچ‌بک، از فضای بار و کابین مناسبی بهره‌مند بود و می‌توانست پاسخگوی نیازهای یک خانواده کم‌جمعیت باشد. در کنار ویژگی‌های گفته شده، سابرینا به نسبت قیمت پایینش مجهز به امکاناتی مانند مولتی‌مدیا، سانروف، سنسور پارک و… بود که می‌توانست مشتری را به سمت خود متمایل کند.

مهم‌ترین ویژگی‌های این خودرو، اتوماتیک بودن و همچنین قیمت پایینش بود که این دو خصوصیت هم نتوانستند خدمات پس از فروش بسیار ضعیف سابرینا را در کیفیت بازار خرید و فروشش کم‌رنگ کنند. اگر شانس با «دیار خودرو» بیشتر همراه بود، سابرینا اقبال بهتری در بازار ایران پیدا می‌کرد. سابرینا، هاچ‌بک کامپکتی است که شبیه کراس‌اوورهای کوچک طراحی شده و از همان سال 2012 که به بازار چین رفت، معلوم بود که ساختار آن ‌را از روی مرسدس ‌بنز B-class الهام گرفته‌اند.

جک J3/ مدل 1392/ قیمت 370 میلیون تومان
در سال ۱۳۹۱ بود که جک J3 به عنوان جایگزین فولکس‌واگن گل روانه بازار شد، خودرویی که قرار بود نقش محصول جمع‌‌وجور و درون‌شهری گروه کرمان‌خودرو را بازی کند اما این خودرو به‌رغم عرضه در دو نسخه سدان و هاچ‌بک، تنها پس از دو سال مونتاژ با تیراژی بسیار اندک از خط تولید کنار رفت. از همین رو نیز هم‌اکنون شمار اندک باقی‌مانده این خودرو در خیابان‌ها، در زمره خودروهای دست‌دوم بسیار بد‌فروش جای می‌گیرند.

به خصوص مدل سدان آنکه حتی نسبت به مدل هاچ‌بک J3 خودرو کم‌تیراژتری به شمار می‌آید و آنقدر در بازار ناشناخته است که بسیاری از فعالان بازار، اساسا از وجود چنین خودرویی خبر ندارند و با دیدن آن متعجب می‌شوند.گفتنی ‌است که جک J3 با موتور 3/1 لیتری طراحی شده توسط میتسوبیشی و قدرت ۹۳ اسب بخار، حداقل روی کاغذ باید بتواند برای خودرویی نظیر MVM 315 خط‌‌‌ و ‌نشان بکشد‌ اما در عمل شتاب پایین، کیفیت سواری نامناسب، استفاده از پلاستیک خشک در جای‌جای کابین، از جمله مواردی است که باعث دلسردی مشتریان جک J3 می‌شود.

لیفان ۵۲۰/ مدل 1394/ قیمت 495 میلیون تومان
لیفان ۵۲۰ در ایران به دو مدل قبل از فیس‌لیفت و بعد از فیس‌لیفت دسته‌بندی می‌شود که در این مورد خاص، منظور ما بیشتر مدل اولیه و قبل از فیس‌لیفت است که در شمار بسیار‌ کمی توسط گروه کرمان‌خودرو به بازار وارد ‌ و با انتقاد سنگین مشتریان مواجه شد. عملکرد ضعیف ترمزها، سنگینی کلاچ و هماهنگ نبودن موتور و گیربکس از جمله مشکلاتی بودند که باعث شدند کرمان‌موتور به سرعت نسبت به ارائه نسخه فیس‌لیفت شده لیفان ۵۲۰ به بازار اقدام کند که تقریبا فاقد ضعف‌های مدل اولیه بود.

البته باز هم مشکلاتی مانند ورود زیاد صدای موتور به کابین یا نامشخص بودن شرایط ایمنی بدنه در تست تصادف، به قوت خود باقی ماند و حالا نیز نمونه‌های دست‌دوم این خودرو در بازار با مشکل تامین قطعات و عدم محبوبیت مواجه‌اند.لیفان‌های ۵۲۰ موجود در ایران همگی مدل‌های قبل از ۹۲ هستند، چرا‌که در این سال، ۵۲۰ جای خود را به مدل جدیدتر ۶۲۰ داد. استفاده از موتور 5/1 لیتری با قدرت ۱۰۶ اسب بخار از دیگر مشخصه‌های این خودرو سدان سایز کامپکت است.

بسترن بی‌۵۰/ مدل 1393/ قیمت 760میلیون تومان
همزمان با دور قبلی تحریم‌ها بود که گروه خودروسازی بهمن در پی خروج مزدا از بازار ایران، تصمیم گرفت تا به خودروسازان چینی روی خوش نشان دهد و از میان تمام این خودروسازان نیز، بسترن به سبب سابقه همکاری با مزدا برای حضور در بازار ایران انتخاب شد‌ اما نخستین میوه این همکاری، چیزی نبود جز بسترن B50 که به شکل همزمان از پلتفرم خودروهای مزدا و موتور ساخت فولکس‌واگن نیرو می‌گرفت و چندان محصول هماهنگی از آب در نیامده بود.

این مسئله در کنار عرضه بسیار کم‌شمار این خودرو در بازار و ناشناخته بودن آن، باعث شد تا بسترن بی‌۵۰ به محصولی ناموفق و کم‌فروش در بازار ایران مبدل شود، البته بهمن‌خودرو به سرعت نسخه فیس‌لیفت همین خودرو را با طراحی اصلاح شده (به‌خصوص در نمای جلو) و با استفاده از موتور 8/1 لیتری مزدا روانه بازار کرد که به سبب تبلیغات گسترده و هماهنگی بهتر، توانست سهم مناسبی را از بازار تصاحب کند‌ اما در عوض نسخه‌های سری اول با موتور 6/1 لیتری این روزها در زمره خودروهای کم‌لوازم و بدفروش بازار دسته‌بندی می‌شوند.

هافی لوبو/ مدل 1391/ قیمت 135 میلیون تومان
یکی از زشت‌ترین، ضعیف‌ترین از نظر قدرت و همچنین کم‌آپشن‌ترین خودروهای ایران هافی لوبو است که علت انتخاب شدنش توسط خودروسازان بم برای مونتاژ در ایران هنوز هم مبهم است. برای درک بهتر بازار این خودرو بهتر است بدانید در صورت خرید آن، صاحب اول و آخرش خودتان خواهید بود. در سال 1389 شرکت کرمان خودرو از طریق یکی از زیرمجموعه‌های خود یعنی خودروسازان بم تولید لوبو را در کشورمان آغاز کرد. نمونه‌ای که روی خط تولید کرمان خودرو رفت از فیس‌لیفت سال 2008 بود.

این خودرو که در آن زمان با قیمت حدود 11 میلیون تومان به بازار کشورمان عرضه شد، به‌طور مستقیم بازار پراید و ام‌وی‌ام 110 را هدف گرفته بود. ‌بااین‌حال، به‌رغم اینکه قیمت لوبو از پراید و پژو روآ گران‌تر بود اما تجهیزات آن مثل دو خودروی مذکور فقط به موارد معمولی مثل فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه، یک ایربگ، قفل مرکزی و ریموت، مه‌شکن‌های جلو و عقب و پنجره‌های برقی جلو محدود می‌شد. البته لوبو با تنها 588/3میلی‌متر طول، خودرویی کوچک و بسیار کم‌مصرف بود که آن را به گزینه ایده‌آلی برای شهرهای شلوغ تبدیل می‌کرد ولی با این‌ وجود از این هاچ‌بک چینی به دلایل مختلفی مثل برند ناشناخته، قیمت گران‌تر از پراید و کمبود نمایندگی‌ها و قطعات هرگز استقبال خوبی نشد و مدت کوتاهی بعد در اواخر سال 1390 بی‌سروصدا تولید آن خاتمه یافت.

ام‌جی ۵۵۰ / مدل2011/ قیمت 850 میلیون تومان
در میان خودروهای وارداتی به کشورمان نیز نمونه‌های بد فروش بسیاری وجود دارند که عمدتا به خودروهای کم‌تیراژی مربوط می‌شوند که با کمبود قطعات و لوازم ‌یدکی مواجه‌اند‌ اما از میان تمام این خودروها، قطعا ام‌جی ۵۵۰ یکی از جذاب‌ترین‌هاست که به سبب بدنه نسبتا بزرگ، گیربکس اتوماتیک، آپشن‌های ‌رفاهی و موتور توربو پرقدرتش، در نگاه اول خودروی جذابی به نظر می‌رسد اما باز هم به دلیل تیراژ کم ‌ و جایگزین شدن با ام‌جی ۶ در سال‌های بعد‌، نمی‌تواند در بازار دست‌دوم سربلند کند‌!

نکته مهم در‌خصوص خودروهای توربو اینکه، پیشرانه این خودروها به سبب حساسیت به کیفیت بنزین و روغن، بیشتر از موتورهای فاقد توربو در معرض آسیب‌دیدگی قرار دارد و همین مسئله باعث می‌شود تا خرید یک خودرو دست‌دوم کم‌تیراژ چینی با موتور توربو، با ریسک زیادی همراه باشد. در واقع اغلب مشتریانی که حاضر به پذیرش چنین ریسکی هستند، ترجیح می‌دهند تا مدل‌های جدیدتر ام‌جی ۶ را برگزینند و به همین سبب کمتر کسی به سراغ مدل قدیمی‌تر ام‌جی ۵۵۰ می‌رود. از این رو باید گفت ‌ ام‌جی ۵۵۰ نیز توانسته تا در لیست بدفروش‌ترین خودروهای بازار جای بگیرد.

کدخبر: ۵۱۶۷۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر