کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۹۴۸۷
تاریخ خبر:

آیا رونالدو می‌تواند رکورد علی‌دایی را بشکند؟

روزنامه هفت صبح | مدت‌هاست که رکورد منحصر به فرد علی دایی در گل‌های ملی یکی از افتخارات فوتبال ایران است. او برای تیم ملی ایران ۱۰۹ گل به ثمر رسانده و از این حیث رکورددار است. سال‌ها بود که به نظر می‌رسید رکورد دایی دست‌نیافتنی است و هیچ کس قادر به شکستن آن نخواهد بود اما حالا این احتمال وجود دارد که این رکورد شکسته شود و کسی که می‌تواند این رکورد را بشکند، کریستیانو رونالدو است.

او ‌‌دیشب در دیدار تیم ملی کشورش مقابل لیتوانی در مقدماتی یورو ۲۰۲۰ خوش درخشید و در جریان پیروزی ۵بریک پرتغالی‌ها چهار گل از گل‌های تیم ملی کشورش را وارد دروازه حریف کرد. رونالدو با این گل‌ها حالا تعداد کل گل‌های ملی خود را به عدد ۹۳ رسانده و‌ با زدن ۱۶ گل ملی دیگر می‌تواند به رکورد علی دایی برسد.‌

*** ادعای عجیب: دایی ۱۰۷ گله است!
تعداد گل‌های ملی علی دایی در ویکی‌پدیا ۱۰۹ گل ثبت شده است. البته ویکی‌پدیا به طور کامل قابل اعتماد و رسمی نیست ولی در سایت فیفا هم اگر به پروفایل علی دایی مراجعه کنید می‌بینید که مقابل تعداد گل‌های ملی او عدد ۱۰۹ ثبت شده است. با این حال رسانه‌های پرتغالی در هفته گذشته مدعی شدند که علی دایی ۱۰۷ گله است.

مشخص نیست این فقط یک اشتباه محاسباتی است یا یک شیطنت رسانه‌ای! آنها یکی از گل‌های دایی به لائوس را به نام مدافعان حریف ثبت کرده‌اند ولی درباره گل دیگری که از تعداد گل‌های دایی کم کرده‌اند، توضیحی نداده‌اند. با حساب رسانه‌های پرتغالی رونالدو فقط ۱۴ گل تا رسیدن به رکورد دایی فاصله دارد و با ۱۴ گل، از او عبور خواهد کرد و به تنهایی رکورددار بیشترین گلزنی با پیراهن ملی در تاریخ فوتبال جهان خواهد شد.

*** رونالدوی ۳۴ ساله می‌تواند از دایی عبور کند؟
اگر مبنای تعداد گل‌های دایی را سایت فیفا لحاظ کنیم، او ۱۰۹ گله است و ۱۶ گل با رونالدو فاصله دارد. حالا سوال این است که رونالدو می‌تواند این رکورد را از دایی بگیرد و به نام خود ثبت کند یا نه؟ شاید هر بازیکن دیگری به جای او بود، مطمئن بودیم که با چنین سن و سالی امکان ندارد رکورد دایی شکسته شود‌ .

اما واقعیت این است که رونالدو فقط از نظر شناسنامه‌ای ۳۴ ساله است و طی آزمایشاتی که سال گذشته از او به عمل آمد، مشخص شد که بدن او بسیار جوان‌تر از یک فرد ۳۴ ساله است! این به معنای آن است که رونالدو بیشتر از چیزی که به نظر می‌رسد فرصت دارد تا رکورد دایی را بشکند.

*** مقایسه میانگین و کیفیت گل‌ها
علی دایی این ۱۰۹ گل را در ۱۴۹ بازی ملی به ثمر رسانده و رونالدو این ۹۳ گل را در ۱۶۰ بازی برای پرتغال! به عبارت دیگر رونالدو با وجود اینکه ۱۱ بازی ملی بیشتر از دایی انجام داده، ۱۶ گل کمتر از او زده است. یکی از نکاتی که درباره گل‌های علی دایی گفته می‌شود این است که عده‌ای معتقدند او بیشتر این گل‌ها را به تیم‌های ضعیف آسیا و جهان زده است.

ادعایی که پر بیراه هم نیست. او گل‌های زیادی را مقابل تیم‌هایی مثل نپال، سریلانکا، مالدیو، لائوس و گوام زده است. این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد اما نباید این را هم فراموش کنیم که دایی مقابل تیم‌های بزرگ آسیا هم گل‌های زیادی زده است. او فقط در یک بازی مقابل کره‌جنوبی در سال ۹۶ به تنهایی چهار گل زد! دایی به ژاپن، عربستان، امارات، قطر، عراق و بحرین هم که تیم‌های قدرتمندی در آسیا هستند گل‌های زیادی زده است.

در کارنامه او گلزنی به تیم‌هایی مثل اوکراین، بوسنی، پاراگوئه، اکوادور، مکزیک و … هم دیده می‌شود. این شرایط برای رونالدو هم وجود دارد. منتقدانش می‌گویند او به تیم‌های بزرگ جهان زیاد گل نزده است. او به تیم‌هایی مثل ارمنستان، لاتویا، آندورا پنج گل و به تیم‌هایی مثل استونی،جزایر فارو و لیتوانی چهار گل زده، البته سوئد هم پنج گل و هلند هم چهار گل از رونالدو گل خورده‌اند. با این حال در کارنامه او گلزنی به تیم‌هایی مثل برزیل، ایتالیا، فرانسه و آلمان دیده نمی‌شود! ‌

*** رونالدو چگونه به دایی می‌رسد؟
رونالدو این ۹۳ گل را در طول ۱۵ سال به ثمر رسانده است. اولین گل ملی او در سال ۲۰۰۴ و مقابل یونان در یورو ۲۰۰۴ به ثمر رسید. به عبارتی او به طور میانگین در هر سال شش گل ملی به ثمر رسانده است. اگر رونالدو بتواند این روند را ادامه دهد، به احتمال زیاد در پایان سال ۲۰۲۲ و شاید بعد از جام جهانی قطر رکورد دایی را خواهد شکست اما همه ماجرا این نیست.

*** بازی‌‎های پرتعداد و آسان پرتغال در راه است!
آنچه باعث می‌شود احتمال شکسته شدن رکورد دایی توسط رونالدو زیاد باشد، بازی‌های ملی زیاد پرتغال تا سه سال آینده است. این تیم ادامه بازی‌های انتخابی جام ملت‌های اروپا را در پیش دارد، لیگ ملت‌های اروپا در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ ، جام ملت‌های اروپای ۲۰۲۰ و البته رقابت‌های انتخابی جام جهانی و خود جام جهانی هم هست.

در این میان تعدادی از بازی‌های آسان پرتغال می‌تواند کار رونالدو را آسان‌تر کند. پرتغال فقط در همین بازی‌های انتخابی یورو ۲۰۲۰، چهار بازی آسان مقابل دو تیم لوکزامبورگ و لیتوانی دارد! از این دست بازی‌ها در انتخابی جام جهانی هم در انتظار رونالدو و پرتغال هست و با توجه به سابقه خوب رونالدو در گلزنی به اینگونه تیم‌ها این احتمال وجود دارد که او تا سال ۲۰۲۲ رکورد علی دایی را از آن خود کند.

البته اگر رونالدو تا پایان جام جهانی به این رکورد نرسد، ممکن است باز هم به بازی در تیم ملی پرتغال ادامه دهد و سرانجام رکورد علی دایی را بشکند. با توجه به آمادگی بدنی کم‌نظیر رونالدو در این سن و سال و همچنین بازی‌های پرتعداد پرتغال در سه سال پیش رو، همه چیز برای عبور رونالدو از دایی آماده است و به نظر می‌رسد تنها چیزی که می‌تواند مانع رخ دادن این اتفاق شود، مصدومیت‌های احتمالی رونالدو است.

کدخبر: ۲۷۹۴۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر