کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۴۱۲
تاریخ خبر:

بررسی تخصصی ‌از تجربه کار با پلی‌استیشن‌۵

روزنامه هفت صبح، محمد طالبیان | نسل هشتم کنسول‌های خانگی به بهترین شکل ممکن برای سونی به پایان رسید و حالا آنها با پلی‌استیشن ۵ وارد رقابتی تازه با مایکروسافت شده‌اند؛ رقابتی که با تجدید قوای مایکروسافت و معرفی ایکس‌باکس سری ایکس مطمئنا سخت‌تر و نزدیک‌تر از گذشته دنبال می‌شود. سونی خود را در موقعیتی پیدا کرده که باید نه‌تنها به جنگ قدرت سخت‌افزاری بالاتر کنسول مایکروسافت برود.

بلکه بایستی فهرست محصولات خود را به شکلی تدارک ببیند که بتواند در مقابل سرویسی همچون گیم‌پس حرفی برای گفتن داشته باشد. با وجود این مسائل، اینجا به دنبال بررسی استراتژی‌های هرکدام از کمپانی‌های تولیدکننده کنسول بازی نیستیم و قصد داریم بعد از دو ماه تجربه استفاده از پلی‌استیشن ۵، به بررسی کامل این کنسول غول‌پیکر بپردازیم؛ کنسولی که شاید بزرگ‌ترین نقطه قوت خود را در نرم‌افزار ببیند، اما مطمئنا در دیگر زمینه‌ها و به‌خصوص طراحی کنترلر، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

از همان لحظه اول و برخورد با جعبه پلی‌استیشن ۵، متوجه می‌شوید که با کنسولی سنگین طرف هستید؛ کنسولی ۵/۴ کیلوگرمی که از دید اندازه شاید تمامی استانداردهای گذشته را به چالش کشیده و از دید ابعاد به معنای واقعی کلمه، غول‌پیکر است. در نسل گذشته، صدای فن پلی‌استیشن ۴ تبدیل به کابوس گیمرها شده بود و اکنون سونی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با طراحی سیستم خنک‌کننده‌ای متفاوت، به این مشکل پایان دهد؛ کاری که در انجام آن به موفقیت دست پیدا کرده و پلتفرمی ساکت و خنک را پیش‌روی مخاطب‌ها قرار داده‌.

کنسولی که در هر دو این زمینه‌ها عملکردی فوق‌العاده دارد و به نظر نمی‌رسد تا انتهای کار خود با مشکلات نسل گذشته دست‌وپنجه نرم کند. بااین‌وجود فرمول سونی برای رسیدن به دما و صدای پایین، باعث افزایش ابعاد کنسول شده و باید به این نکته اشاره کرد که اصولا پلی‌استیشن ۵ دشمن شماره یک سیستم‌های سینمای خانگی و به شکل کلی محل قرارگیری تلویزیون است. هرچند وضعیت در زمان قرار دادن کنسول به شکل افقی نسبت به ایکس‌باکس سری ایکس بهتر است.

اما باز هم نمی‌توان از این نکته چشم‌پوشی کرد که ابعاد پلی‌استیشن ۵ می‌تواند برای بسیاری از مخاطب‌های این پلتفرم دردسرساز شود. جدای از بحث مهندسی فنی که در این طراحی به‌شدت مورد توجه بوده، کنسول جدید سونی بدون‌شک یکی از زیباترین پلتفرم‌های تاریخ صنعت بازی‌های ویدئویی است.

قرار گرفتن پوشش‌های سفیدرنگ در دو طرف لایه مشکی‌رنگ و براق میانی، ترکیبی جالب‌توجه را شکل داده و مطمئنا نظر اکثر گیمرها را به خود جلب می‌کند. متریال مورد استفاده در ساخت کنسول از دید کیفیت در بالاترین سطح ممکن قرار می‌گیرد، اما باز هم اصرار سونی به استفاده از رنگ سفید شاید مورد توجه درصد بالایی از مخاطب‌ها قرار نگیرد.

پیش از این نیز شاهد کنسول‌های سفیدرنگ بوده‌ایم و پلی‌استیشن ۵ نیز درست همانند تمامی آنها شبیه آهن‌ربای کثیفی عمل می‌کند.
کافیست چندبار بدنه خارجی کنسول را لمس کنید تا با لکه‌های متعددی در بخش‌های مختلف آن روبه‌رو شوید. اگر تمرکز زیادی روی تمیزی پلتفرم خود دارید، باید به این مسئله اشاره کنیم که احتمالا روزگار سختی را در این نسل پیش‌روی خود می‌بینید.

درحال‌حاضر دو مدل استاندارد و دیجیتال پلی‌استیشن ۵ توسط سونی وارد بازار شده‌اند که تنها تفاوت آنها در وجود و غیبت درایور بلوری خلاصه شده. از دید ظاهری و طراحی شاید نسخه دیجیتال جایگاه بهتری را به خود اختصاص دهد، اما افزایش وزن کنسول به واسطه حضور درایور بلوری در نسخه استاندارد به شما پایداری بیشتری را در زمان استفاده از کنسول در حالت عمودی ارائه می‌کند. بااین‌حال به راحتی نمی‌توان از بالاتر بودن سطح کیفی طراحی نسخه دیجیتال نسبت به استاندارد چشم‌پوشی کرد.

موضوعی که در کنار قیمت پایین‌تر می‌تواند به عنوان عاملی تاثیرگذار در زمان خرید شناخته شود. با وجود این مسائل، وضعیت بعد از راه‌اندازی اولیه و روشن کردن کنسول تا حد قابل‌توجهی بهبود پیدا می‌کند. دو نوار نوری قرارگرفته در کناره‌های کنسول، به‌خصوص در تاریکی جلوه‌ فوق‌العاده‌ای را به آن می‌دهد و از نسل پیش تاکنون به عنوان نکته‌ای کوچک، اما مهم در طراحی بصری پلی‌استیشن به شمار می‌رود.

استفاده از اس‌اس‌دی در نسل جدید پلی‌استیشن باعث شده از همان ابتدا متوجه شویم که دیگر خبری از بارگذاری‌های طولانی‌مدت نیست و حتی سیستم‌عامل و رابط کاربری اصلی کنسول با سرعت به مراتب بالاتری آماده استفاده می‌شوند. سونی در پلی‌استیشن ۵ برخلاف رقیب خود از رابط کاربری کاملا جدیدی استفاده کرده که شامل قابلیت‌های جانبی متعددی می‌شود.

این رابط کاربری جدید با وضوح تصویر الترا اچ‌دی و البته پشتیبانی از اچ‌دی‌آر به نمایش درمی‌آید و از دید زیبایی‌شناختی شاید بهترین سیستم‌عامل و رابط کاربری باشد که تاکنون در یک کنسول بازی مورد استفاده قرار گرفته. این‌بار سونی آیکون‌ها و گزینه‌های مختلف روی تصویر را به شکل قابل‌توجهی کوچک کرده تا فضای بیشتری را در اختیار فعالیت‌های گرافیکی قرار دهد؛ موضوعی که به بهبود تجربه کاربری کمک بسزایی کرده.

جدای از این مسئله، حالا به واسطه حضور اس‌اس‌دی، این امکان در اختیار تولیدکننده‌ها قرار گرفته تا امکاناتی جدید را پیش‌روی مخاطب‌های خود قرار دهند که تنها از طریق این رابط کاربری جدید، امکان‌پذیر است. از همان روز اول معرفی پلی‌استیشن ۵، می‌دانستیم که نسل جدید کنسول‌های خانگی سونی از اس‌اس‌دی به عنوان جایگزینی برای هارد درایوهای قدیمی استفاده می‌کند؛

نسل جدید فضای ذخیره‌‌سازی اطلاعات که در کنار فراهم کردن مسائلی پیش‌پاافتاده مثل سرعت لودینگ بازی‌ها می‌تواند به شکل کلی در طراحی گیم‌پلی و ساختار بازی‌های آینده تاثیر قابل‌توجهی داشته باشد. موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که اس‌اس‌دی به شکل کلی نسبت به اچ‌دی‌دی قیمت بالاتری دارد و همین موضوع باعث شده محدودیت‌هایی برای تولیدکننده‌ها وجود داشته باشد.

کدخبر: ۳۸۱۴۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر