کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۸۰۹۶
تاریخ خبر:

بررسی تخصصی بازی ‌ایکس‌باکس سری ایکس

روزنامه هفت صبح، امیر پایدار | ‌چند هفته‌ای از عرضه رسمی جدیدترین کنسول بازی مایکروسافت می‌گذرد و حالا این فرصت در اختیارمان قرار گرفته تا به بررسی تخصصی آن بپردازیم؛ قدرتمندترین کنسول بازی فعلی که تفاوت‌های بسیاری را از دید سخت‌افزاری نسبت به برادر ارزان‌تر و کوچک‌تر خود ارائه می‌کند و با قرار دادن سرویس گیم‌پس در کنار آن می‌توان به تعداد زیادی بازی مختلف دسترسی داشت. هرچند از دید فنی ایکس‌باکس سری ایکس در جایگاه قابل‌توجهی قرار می‌گیرد.

اما باید به این نکته اشاره کرد که بزرگ‌ترین ضعف آن در شرایط فعلی به نبود بازی‌های انحصاری باکیفیت و مهم برمی‌گردد.رابطه کاربری دو کنسول ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری اس یکسان است. همانطور که پیش‌تر گفتیم، تجربه از هر دو کنسول به‌شدت آشنا و حتی می‌توان گفت دقیقا همان تجربه‌‌ای است که با کنسول ایکس‌باکس وان و در طول نسل هشتم کنسول‌ها تجربه کرده‌ایم.

در عمل از همان منوی اولیه برای راه‌اندازی کنسول تا داشبورد و حتی مشکلات رابط کاربری کنسول ایکس‌باکس وان دقیقا بدون هیچ تفاوتی به کنسول‌های سری ایکس و اس منتقل شده‌اند. مشکلات هم همان‌هاست؛ مثل بسته شدن بعضی از قسمت‌های مربوط به تنظیمات یا عدم دسترسی به بعضی از قسمت‌های فروشگاه لایو یا حتی در زمان بررسی کنسول سری ایکس به دلیل وجود مشکلات نرم‌افزاری مجبور به پاک کردن محتویات کنسول و برگرداندن آن به حالت کارخانه بودم.

در این میان باید به نقش مهم اس‌اس‌دی کنسول ایکس‌باکس سری ایکس اشاره کنیم که نقش بسزایی را در ارائه یک تجربه بهتر ایفا می‌کند. مواردی مانند سرعت بوت تا جابه‌جایی در منوها و اجرای بازی‌ها با تفاوت فراوانی نسبت به گذشته صورت می‌گیرند. در نهایت هم باید به سرعت به‌شدت بالاتر دانلود بازی‌ها اشاره کرد که حال نسبت به گذشته حدود دوبرابر سرعت بیشتر برای دانلود بازی‌ها را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد که در نوع خود برای نسلی که بیشتر به سمت عناوین دیجیتالی تمرکز دارد، یک نکته بسیار مهم محسوب می‌شود.

پرچمدار نسل نهم کنسول‌ ایکس‌باکس با نام سری ایکس، با طراحی نسبتا ساده و به‌شدت شبیه یک کامپیوتر تاور، نوید یک کنسول قدرتمند از لحاظ سخت‌افزاری را می‌دهد که البته این طراحی با آنچه برای سخت‌افزار کنسول استفاده شده، همخوانی دارد. برخلاف سری اس که کنسول کوچک و جمع‌وجوری محسوب می‌شود، سری ایکس یک کنسول نسبتا بزرگ و سنگین است که قرار دادن آن به صورت افقی در نگاه اول شاید برای خیلی از خریدارانش همانند نگارنده این مطلب، یک چالش به حساب آید.

به این صورت قبل از خرید کنسول باید به فکر پیدا کردن فضایی مناسب برای قرار دادن آن باشید. شرکت مایکروسافت برای طراحی سری ایکس سعی کرده تا از آخرین تکنولوژی‌ها برای طراحی کنسول استفاده کند. سری ایکس از پردازنده ۸ هسته‌ای با نرخ کلاک ثابت ۸/۳ گیگاهرتز سفارشی ذن ۲ در کنار معماری سفارشی RDNA 2 شرکت ای‌ام‌دی بهره می‌برد. از منظر گرافیکی این کنسول ۱۲ ترافلاپی از ۵۲ واحد کامپیوت یونیت یا پردازش گرافیکی بهره می‌برد که همین موضوع سریس ایکس را از منظر گرافیکی به قدرتمندترین کنسول نسل حاضر تبدیل می‌کند.

این کنسول دارای ۱۶ گیگابایت رم جی‌دی‌دی‌آر ۶ است که ۱۰ گیگابایت آن با سرعت ۵۶۰ گیگابایت در ثانیه و ۶ گیگابایت دیگر با سرعت ۳۳۵ گیگابایت بر ثانیه برای سخت‌افزار کنسول استفاده شده ‌است. همانند سری اس، سری ایکس هم از اس‌اس‌دی با تکنولوژی NVMe بهره می‌برد. البته در این کنسول از یک ترابایت حافظه اس‌اس‌دی بهره می‌برد که حدود ۸۵۰ گیگابایت آن برای نصب و اجرای بازی‌ها در دسترس است.

وجود دیسک درایو هم یکی دیگر از مزیت‌های این کنسول نسبتا به سری اس محسوب می‌شود. درمجموع سخت‌افزار پرقدرت کنسول‌ ایکس باکس سری ایکس، در کنار طراحی خوب آن، می‌تواند ضمانت‌کننده اجرای بدون مشکل و با آخرین تنظیمات بازی‌ها در سال‌های آینده حیات این کنسول را داشته باشد.کنترلر ایکس‌باکس سری ایکس کمی کوچک‌تر از ایکس‌باکس وان شده، یک دکمه مربوط به اشتراک‌گذاری عکس و ویدئو برای آن در نظر گرفته شده، طراحی دی-پد کنسول هایبریدی شده و در بخش‌ پشتی و آنالوگ‌ها هم دارای تکستچر برای کنترل بیشتر دسته و جلوگیری از لیز خوردن کنترلر است.

در کنار این تغییرات، عمده تغییرات کنترلر جدید مربوط به قابلیت Dynamic Latency Input می‌شود که به لطف آن لیتنسی بازی‌ها از ۱۶ میلی‌ثانیه به ۸ میلی‌ثانیه کاهش می‌یابد. مورد دیگر هم مربوط به قابلیت BTLE می‌شود که به وسیله‌ آن کنترلر می‌تواند اتصال به چندین دیوایس و کنسول مختلف را به یاد آورد. به این صورت برای استفاده از یک کنترلر به راحتی می‌توانید بین کنسول، اسمارت فون یا PC خود بدون نیاز به اتصال دوباره استفاده کنید. با اینکه ایکس‌باکس سری ایکس از منظر لاین اپ لانچ ضعیف ظاهر شد، اما جذاب‌ترین ویژگی آن بکوارد کنسول است.

از این منظر ایکس‌باکس سری ایکس را می‌توان بهترین کنسول موجود در بازار برای اجرای عناوین دو دهه گذشته دانست. این کنسول نه‌تنها توانایی اجرای فوق‌العاده عناوین قدیمی را دارد، بلکه می‌تواند این آثار را در بالاترین رزولوشن، کمترین میزان لودینگ، فریم ریت بالاتر و از همه مهم‌تر با ویژگی مخصوص نسل نهم ایکس‌باکس؛ یعنی Auto HDR اجرا کند که این آخری سبب می‌شود ویژگی اچ‌دی‌آر به عناوین سه نسل گذشته ایکس‌باکس اضافه شود. به لطف این موضوع بازی‌های قدیمی از تعداد رنگ‌های بیشتری استفاده کرده و همچنین تصاویر ظاهری واقعی‌تر به خود می‌گیرند. بر اساس آزمایش ما، به لطف این ویژگی بسیاری از عناوین قدیمی، مخصوصا بازی‌های نسل هفتم با کیفیت به‌شدت بهتری از نسخه اصلی اجرا می‌شوند.

کدخبر: ۳۶۸۰۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر