کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۰۱۹۳
تاریخ خبر:

برداشت‌های اشتباه درباره حق آبه ایران و افغانستان

سارا معصومی دبیر بین الملل روزنامه اعتماد در یادداشتی توئیتری درباره اظهارات جنجالی اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نوشت:

در دوره ظاهر شاه در افغانستان، محمد موسی شفیق صدراعظم این کشور در سال ۱۳۵۱قرارداد آب دریای هلمند را با امیر عباس هویدا، همتایی ایرانی امضا کرد. این قرارداد به تصویب و تایید مجالس هر دوکشور هم رسید.براساس این‌قرارداد،افغانستان ۲۶ متر مکعب در ثانیه حق آبه ایران را تعیین کرده که ۸۲۰ ملیون متر مکعب حق آبه ایران در سال است.

نکته: این حق آبه برای سالهای نرمال از منظر آب و هوایی است.در سال های خشکسالی یا کم آبی،طبق مکانیسم های تعریف شده در قرارداد،دو طرف شرایط را بررسی می‌کنند.متناسب با این تغییرات آب و هوایی حق آبه ایران هم کم می شود.

در ماده پنجم معاهده افغانستان و ایران در مورد دریای هلمند آمده است: ایران هیچگونه ادعایی بر آب هلمند، بیشتر از مقداری که طبق این معاهده تثبیت شده است، ندارد. حتی اگر مقادیر آب بیشتر در دلتای سفلای هلمند میسر هم باشد و مورد استفاده ایران هم بتواند، قرار گیرد."

در طول ۵۰ سال گذشته،هر دو کشور در همه دوران‌ها نسبت به این قرارداد متعهد بودند وامروز هم غنی برای چندمین بار به این تعهد تاکید کرد.

واقعیت صحنه : اگر آب باشد و خشکسالی وجود نداشته باشد، ایران از حق آبه خود بهره مند می شود. در دهه ۶۰،سیلاب های وحشتناکی در سمت هیرمند رخ داد که به بخش هایی از زابل هم آسیب زد. اما در دهه ۷۰ که دور سوم خشکسالی در ۱۰۰ سال اخیر رخ داد، هم افغانستان هم ایران از این بی آبی متضرر شدند.در این دوره عملا هامون ها هم گرفتار خشکسالی بودند و طالبان هم بر این مناطق سیطره داشت.

ایران در سال های اخیر حق آبه خود را دریافت کرده و آمار باید در اختیار وزارت نیرو باشد. شاید در ۲۰ سال اخیر،در چند سال محدود به دلیل کمبود آب با مشکلاتی روبه رو شدیم.

فلسفه سد کمال خان: امکان اعمال مدیریت کامل بر موضوع آب هیرمند را فراهم می کند.

اشرف غنی چه گفت؟برخی چه شنیدند؟!

رئیس جمهور افغانستان امروز اعلام کرد که افغانستان به اجرای قرارداد هیرمند ادامه خواهد داد و تاکید کرد که این قرارداد همه مردم افغانستان است. اما درباره سهم آبی بیشتر از آنچه در قرارداد هلمند آمده، باید مذاکره بشود و یکی از راه ها تبادل آب با نفت است.(اشاره درست نجیب فهمیم،تحلیل گر در گفت و گو امشب با بی بی سی فارسی)

آب بر روی ایران بسته نشده است.
ایران حق آبه خود را دریافت می کند، برای بیش از آن مانند هر معامله دیگری باید هزینه پرداخت کند و این هزینه می تواند موضوع مذاکره میان دو کشور باشد.

کدخبر: ۳۸۰۱۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • arsha1360

    شما چرا توجیه میکنی،ما که اصولاً هر چی م یگیریم جاش یه چیزی میدیم،هر چی هم که می‌ دیم باش یه چیزی میدیم