کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۰۷۷۸
تاریخ خبر:

برای پست اینستاگرامی هم باید مجوز گرفت؟

روزنامه هفت صبح | تلویزیون‌های اینترنتی این‌روزها از هر طرف در محاصره قرار گرفته‌اند و کارشناسان و ناظران متوجه نشده‌اند که بالاخره سیاست اصلی حاکمیت درباره این موضوع چیست. پس از اکران موفق اینترنتی دوفیلم «خروج» و «طلا» و آغاز اکران اینترنتی فیلم «زیر نظر» و در صف اکران اینترنتی قرارگرفتن ۱۰فیلم دیگر، حساسیت‌ها چندبرابر شده است. از یک‌سو، فعلا صداوسیما دست بالاتر را دارد و می‌خواهد نظارت بر تمام محتواهای تلویزیون‌های اینترنتی را دراختیار داشته باشد. از طرف دیگر وزارت ارشاد اعلام کرده:

«برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری در فضای مجازی تنها با اخذ تاییدیه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امکان‌پذیر است.» و در بخشنامه جدیدی که ابلاغ کرده، قوانین سفت و سختگیرانه‌تر و پرجزئیات‌تری را شرح داده. از سوی دیگر یک‌روز پس از انتشار این ابلاغیه، وزارت ارتباطات در روز پنجشنبه طی مراسمی از طرحی با عنوان «هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» رونمایی کرده که قرار است با پرداخت یک‌سری از هزینه‌های اولیه اشتراک تلویزیون‌های اینترنتی برای خانواده، همه افراد از این سرویس استفاده کنند!

*** معمای پست اینستاگرامی و مجوز
سایت خبری «تابناک» نوشت:
* یک: پس از تعطیلی رویدادهای فرهنگی و هنری، چهره‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه در اینستاگرام بیش از هر زمان فعال شدند و اکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به این فضا واکنش نشان داده و بخش وسیعی از فعالیت‌های این عرصه را منوط به دریافت مجوز کرده است. در ابتدای بیانیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزایش برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری توسط دستگاه‌ها و موسسات در فضای مجازی به فال نیک گرفته شده و از آن استقبال شده، اما در ادامه مسائل دیگری مطرح شده است.

* دو: در ادامه این بیانیه خاطرنشان شده است: «برگزاری پویش‌ها، جشنواره‌ها و سایر رویدادهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در فضای مجازی هم بدون هماهنگی این وزارتخانه غیرمجاز است.» و بدین ترتیب اگر شخصی قرار باشد، یک پویش کتاب‌خوانی راه‌بیندازد و در چالش‌های مرسوم سه‌تن را زنجیره‌ای به این پویش با منشن‌کردن دعوت کند، باید ابتدا از وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز بگیرد.

* در ادامه این بیانیه، محصولات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای نیز در شمول الزامات مجوز قرار گرفته‌اند و تاکید شده است: «دستورالعمل صدور مجوز و نظارت بر عرضه آثار فرهنگی و هنری از طریق رسانه‌های برخط نیز نهایی شده و به‌زودی ابلاغ خواهد شد. با ابلاغ دستورالعمل مذکور، هرگونه عرضه محصولات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در بسترهای دیجیتال باید با هماهنگی بخش‌های مرتبط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد. مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، با نظر تخصصی بخش‌های مربوطه شامل معاونت امور فرهنگی، معاونت امور هنری، سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری و بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، مرجع صدور مجوز عرضه آثار فرهنگی و هنری در بسترهای دیجیتال خواهد بود.»

* با ارائه یک تعریف کلی و گسترده، به‌عنوان نمونه حتی پست‌های اینستاگرامی را که حاوی یک ویدئوی آموزشی، یک کلیپ هنری یا تصاویری از یک حادثه در تهران است که توسط یک شهروند تهیه و منتشر شده، می‌توان مصادیق محصول فرهنگی، هنری و رسانه‌ای تلقی کرد. بنابراین می‌توان به‌سادگی انتشار بخش اعظمی از پست‌های اینستاگرامی، توئیت‌ها و محتواهای مشابه را در دیگر شبکه‌های اجتماعی، توسط عموم مردم مستلزم دریافت مجوز نمود و این بستر را بنا بر اقتضائات، با تغییر در آیین‎نامه وسعت بخشید.

*** نظارت پررنگ صداوسیما
مدتی قبل محمدرسول حاج‌قلی، سرپرست اداره کل صدور مجوز و امور رسانه‌های سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر سازمان صداوسیما(ساترا) در گفت‌وگویی تاکید کرده که به وی‌اودی‌ها مهلت پنج‌ماهه داده شده تا قابلیت‌هایشان را تقویت کنند. او همچنین تاکید کرده است: «یکی از معضلات مهمتر هم رده‌بندی سنی فیلم و سریال‌ها چه خارجی و چه ایرانی است که هنوز اعمال نشده و یا در حوزه فیلم و سریال‌های خارجی ممیزی‌ها به شکل سلیقه‌ای اعمال می‌شود.

رده‌بندی سنی نیز از الزاماتی است که باید در همین بازه پنج‌ماهه اعمال شود. برای افزایش سهولت و ضریب اطمینان این فرایند، هر رسانه یک‌نفر را به‌عنوان رابط نظارت بر محتوا به ساترا معرفی می‌کند تا هم تعامل رسانه و ساترا درباره رفع مشکلات محتوایی تعریف‌شده و دقیق انجام شود و هم اینکه رابط نظارت بر محتوا در طول زمان آموزش ببیند تا تخلفات احتمالی به حداقل برسد.»

* سایت «تابناک» درباره این صحبت‌ها نوشته: «این نوع مداخله محتوایی می‌تواند ماجرای ویدئوکلوب‌های اینترنتی را به نقطه پرتنشی سوق دهد، چراکه درحال حاضر بخش وسیعی از محتوای وی‌اودیها و به‌طور خاص تقریباً همه محتوای فارسی اعم از فیلم‌ها و سریال‌ها که در این بسترها عرضه می‌شود، پس از بازبینی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدور مجوز از این مجموعه در فضاهای مختلف اعم از شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی عرضه می‌شوند؛ بنابراین اگر قرار باشد ساترا راساً بر این محتوا نیز نظارت کند و استاندارد خود را بر آن اعمال کند، مداخله در نظارت بین سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر صداوسیما شکل می‌گیرد.»

*** هر ایرانی یک تلویزیون ایرانی؟
خبر‌های فوق را بگذارید در کنار خبری که روز پنجشنبه برگزار شد و وزیر ارتباطات در مراسمی که به‌صورت ویدئو‌کنفرانس و با حضور رئیس‌جمهور، ایرانسل و دیگر غول‌های این بخش برگزار شد، درباره تلویزیون‌های اینترنتی و فواید آن به تفصیل صحبت شد. برخی از صحبت‌های مطرح‌شده در این جلسه را مرور می‌کنیم.
پروژه بعدی طرح بزرگ «هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» با کارفرمایی شرکت‌های اینترنتی و شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات وی‌اودی و با سرمایه ۸۰میلیارد تومانی بخش خصوصی است.

به‌منظور ارتقای سهم محتوای داخلی در سبد مصرفی کاربران و افزایش ضریب نفوذ خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات، این طرح با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، مرکز ملی فضای مجازی، ارائه‌کنندگان خدمات ویدئوی خانگی و ارائه‌کنندگان خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات تهیه‌ شده است.هدف‌گذاری تعیین‌شده در این پروژه رسیدن به پنج‌میلیون مشترک فعال تلویزیون اینترنتی تا پایان سال ۹۹ و ارتقای سهم محتوای داخلی بر بستر شبکه ملی اطلاعات است.

۷۰درصد ترافیک اینترنت در دنیا به پخش فیلم و ویدئو، موسیقی و صوت تعلق دارد و اما این عدد در ایران حدود ۲۰درصد است. این درحالی است که ظرفیت فعلی شبکه ما حدود ۱۴برابر میزان مصرفی است که مردم از این محصولات فرهنگی استفاده می‌کنند. توسعه سیستم‌های پخش صوتی و تصویری آنلاین منجر به صرفه اقتصادی در توسعه زیرساخت‌ها می‌شود و از طرفی اگر محتوا وجود داشته باشد، اشتیاق بیشتری برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها ایجاد شده و نیازهای فرهنگی مردم هم پاسخ داده می‌شود.

در سال ۹۲ ارزش کل فروش سینماهای کشور حدود ۴۲میلیارد تومان بوده و امروز با تداوم روند فروش حق اشتراک تلویزیون‌های اینترنتی اندازه این بازار به حدود ۶۴۸میلیارد تومان رسیده است. همان‌طور که شبکه حمل‌ونقل اینترنتی از حمل‌ونقل سنتی بزرگتر شده، اندازه تلویزیون‌های اینترنتی نیز از تمام فروش در سینماهای کل کشور، بزرگتر شده است.

افتتاح عضویت یک‌ماهه مردم به‌صورت ‌رایگان در تلویزیون‌های اینترنتی فراهم‌ شده که هزینه آن‌ هم از بابت حق عضویت و هم بابت ترافیک رایگان است و کاربران اینترنت ثابت خانگی به مدت یک‌ماه می‌توانند به انتخاب خودشان عضو سه تلویزیون اینترنتی شوند و از محتوای آن استفاده کنند. با اجرای این طرح، پیش‌بینی می‌کنیم بازار تلویزیون‌های اینترنتی به دوبرابر فعلی افزایش پیدا کند.
*** پایان باز: نتیجه‌گیری را به خودتان واگذار می‌کنیم.

کدخبر: ۳۳۰۷۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر