کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۷۵۰۴
تاریخ خبر:

برای داشتن خودرویی بابخاری پرقدرت‌ چقدر باید هزینه کنید؟

روزنامه هفت صبح، ‌سیدمحمدرضا دادگستر| امروزه کمتر خودرویی در بازارهای بین‌المللی پیدا می‌شود که سیستم تهویه اتوماتیک جزو آپشن‌های استانداردش نباشد. با این حال شرایط در بازار ایران به آن اندازه ایده‌آل نیست و بیشتر خودروها همان سیستم تهویه دستی قدیمی را دارند که هیچ وقت بازدهی مطلوبی، چه در فصول گرم و چه در فصول سرد، ندارند.

خودروسازان داخلی در چند سال اخیر برخی از خودروهایشان را سرانجام به سیستم تهویه اتومات مجهز کرده‌اند. در ادامه به سراغ ارزان‌ترین خودروهای بازار با تهویه اتومات رفته‌ایم که اگرچه هنوز خبری از سیستم‌های دوآل و یونیزه‌کردن هوا در آنها نیست اما وقتی در کابین‌شان می‌نشینید تفاوت را کاملاً حس می‌کنید.

شاهین G (350 میلیون)
پرچمدار خودروهای سایپا که امروزه جایگاه خوبی در بازار سدان‌های کلاس C پیدا کرده، در نسخه گیربکس دستی هم به صورت استاندارد مجهز به سیستم تهویه اتوماتیک است. مالکان شاهین معمولاً از قدرت تهویه آن حتی در سرعت‌های بالا نیز اعلام رضایت کرده‌اند. عامل دیگری که باعث می‌شود شاهین در زمستان خودروی قابل اطمینانی به نظر برسد، در فرم طراحی بدنه و کیفیت مونتاژ خوب آن است که هوای گرم را فراری نمی‌دهد. پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوی شاهین قادر است ۱۱۰ اسب بخار نیرو و ۱۶۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. سانروف، صفحه نمایشگر ۷ اینچی، استارت دکمه‌ای، سنسور عقب و سنسور جلو از دیگر آپشن‌های این خودروی داخلی هستند.

سورن پلاس (۳۱۲ میلیون)
اگرچه نسخه بهبودیافته سمند سورن نتوانست به اندازه رانا پلاس در بازار بگیرد‌ اما یکی از آپشن‌های جذابش که خبری از آن در رانا پلاس نیست را می‌توان سیستم تهویه اتومات به همراه دریچه تهویه عقب دانست. البته به جز سیستم تهویه عقب، تنها آپشن جالب سورن پلاس، کروز کنترل است و فقدان مواردی مثل استارت دکمه‌ای و صفحه نمایشگر لمسی در آن جلب توجه می‌کنند. همچنین سورن پلاس نتوانسته بازار سوت و کور سورن ELX را بهبود ببخشد و معمولاً خریداران ترجیح می‌دهند یا سمند بخرند ‌ یا با افزایش بودجه خود به سراغ دنا بروند. پیشرانه ۱٫۷ لیتری تنفس طبیعی سورن پلاس قادر است ۱۱۵ اسب بخار نیرو و ۱۵۹ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

پژو پارس سال (۲۷۵ میلیون)
پژو پارس در حال حاضر با دو پیشرانه ۱٫۸ لیتری (در تیپ سال) و ۱٫۶ لیتری (در تیپ LX) در بازار قابل خریداری است. واقعیت آن است که ایران خودرو ترجیح داده با عرضه بیشتر آپشن‌های پارس همچون دوربین عقب، ترمز عقب دیسکی، صفحه نمایشگر لمسی و اتوفلاشر، خریداران را به انتخاب تیپ LX تشویق کند‌ اما هر دو تیپ پژو پارس در داشتن سیستم تهویه اتومات با هم اشتراک دارند.

بازدهی پیشرانه پارس سال نسبت به پارس LX بدتر است و باید با مشکل مصرف سوخت بالای آن نیز کنار بیایید‌ اما حسن آن نسبت به پارس LX در هماهنگی بهتر با گیربکس پنج سرعته دستی پژو است. پژو پارس در طول سال‌های دراز حضور خود در ایران، در جلب نظر مشتریان موفق بوده و هنوز هم مشتریان زیادی دارد. با این حال افت کیفیت محسوس آن در سال‌های اخیر هزینه‌های نگهداری‌اش را به شدت بالا برده است؛ هزینه‌هایی که وقتی کارکرد پژو پارس‌تان از ۱۰۰ هزار کیلومتر بیشتر می‌شود، کمرشکن خواهند بود.

کدخبر: ۴۳۷۵۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر