کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۸۶۴۰
تاریخ خبر:

بدشانس مثل بوریس جانسون

روزنامه هفت صبح | نخست‌وزیر بریتانیا اکثریت مطلق را در پارلمان این کشور از دست داد. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه اکثریت پارلمانی خود را از دست داد. این اتفاق پس از آن روی داد که فیلیپ لی، از نمایندگان محافظه‌کار پارلمان به حزب لیبرال-دموکرات که طرفدار اتحادیه اروپا است، پیوست.

بوریس جانسون روز سه‌شنبه در پارلمان درحال ارائه گزارش خود دربارۀ نشست گروه هفت بود که فیلیپ لی جایگاه محافظه‌کاران را ترک کرد و به لیبرال‌-دموکرات‌ها پیوست. او سپس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «من به این نتیجه رسیدم که تا زمانی که عضو محافظه‌کار پارلمان باقی بمانم، نمی‌توانم در راستای منافع رای‌دهندگان و کشورم خدمت کنم.»

آقای لی افزود: «این دولت با روش‌هایی غیراصولی به پیگیری برگزیت می‌پردازد؛ روش‌هایی که پیامدهایی مضر در پی دارد. با این کار زندگی و معیشت مردم و به‌طور ناخواسته تمامیت بریتانیا را به‌خطر می‌اندازد.» آقای لی همچنین در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز اعلام کرده است که انتظار دارد نمایندگان بیشتری حزب محافظه‌کار بریتانیا را ترک کنند. هفته گذشته نیز اکثریت محافظه‌کار پارلمان بریتانیا حمایت نماینده‌ای از ولز را از دست داده بودند و به این ترتیب تنها ۳۰۹کرسی را در پارلمان در اختیار داشتند که شامل ۱۰کرسی حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی نیز می‌شد.

به گزارش یورونیوز از‌دست‌دادن اکثریت مطلق در پارلمان درحالی روی می‌دهد که جانسون به‌شدت بر سر موضوع برگزیت با نمایندگان اختلاف دارد. او تاکید کرده که کشورش اتحادیه اروپا را در ۳۱اکتبر با توافق یا بدون توافق ترک خواهد کرد و هشدار داده است که در صورت مقاومت نمایندگان، انتخابات زودهنگام برگزار خواهد کرد.

در‌حالی‌که تنها ۵۸روز تا زمان تعیین‌شده از سوی بوریس جانسون برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باقی مانده است، ائتلافی از نمایندگان اپوزیسیون همچنین مخالفان آقای جانسون در حزب محافظه‌کار که به «شورشیان» معروف شده‌اند، در تلاشند تا او را مجبور کنند که این خروج را برای سه‌ماه دیگر به تعویق بیندازد.

پیش از این از رئیس مجلس عوام بریتانیا تقاضا شده بود که انجام بحثی اضطراری در موضوع برگزیت را در دستور کار نشست قرار دهد. ائتلاف شورشیان امیدوارند با قبول تقاضایشان و آغاز این بحث اضطراری، بر دستور کار پارلمان در روزهای آتی تاثیر بگذارند و به این ترتیب تصویب برنامه دولت جانسون برای اجرای برگزیت را برای سه‌ماه به تاخیر بیندازند.اما قبل از آغاز چنین بحثی، طبق برنامه پارلمان، بوریس جانسون ارائه گزارش درباره نشست گروه هفت را آغاز کرد و در میانه سخنرانی، فیلیپ لی حمایت خود را از دولت او سلب کرد.

*** نوه چرچیل و چند وزیر سابق با احتمال اخراج از حزب حاکم بریتانیا مواجه‌اند
در پی شکست دولت بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، در برابر رای نمایندگان مجلس عوام برای در دست گرفتن دستور کار مجلس، احتمال تصویب طرح مخالفان دولت برای جلوگیری از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا افزایش یافته و تعدادی از اعضای برجسته حزب حاکم محافظه‌کار با خطر طرد از جناح حزبی مواجه شده‌اند.

اتحادیه اروپا تا پایان ماه اکتبر به بریتانیا فرصت داده تا در مورد خروج از اتحادیه تصمیم نهایی خود را اتخاذ کند. پیش‌تر، نمایندگان مجلس، از جمله آقای جانسون، با توافق به‌دست‌آمده توسط ترزا می، نخست‌وزیر سابق، مخالفت کرده و خواستار مذاکره مجدد در مورد شرایط خروج شده بودند. جانسون گفته است، در صورتی که اتحادیه اروپا شرایط جدید او را قبول نکند، کشورش را بدون توافق از اتحادیه خارج خواهد کرد.

مخالفان برگزیت بدون توافق معتقدند که چنین اقدامی ‌به اقتصاد بریتانیا زیان خواهد زد و لازم است مذاکره برای دستیابی به توافق ادامه یابد و دولت خواستار تمدید ضرب‌الاجل اتحادیه اروپا شود. برخی از احزاب و گروه‌های سیاسی معتقدند که همه‌پرسی برگزیت در تابستان سال ۲۰۱۶ بدون آگاهی کامل مردم از تبعات این وضعیت برگزاری شد و خواستار برگزاری همه‌پرسی مجدد درمورد خروج از اتحادیه یا نحوه خروج از آن شده‌اند. در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶، نزدیک به ۵۲درصد از رای‌دهندگان به خروج از اتحادیه رای دادند.

در جلسه سه‌شنبه‌شب، پیشنهاد حزب کارگر برای «در دست گرفتن» دستور کار مجلس در روز چهارشنبه با ۳۲۸رای در برابر ۳۰۱ به تصویب رسید. دولت خواستار رد این طرح شده و هشدار داده بود هرکدام از نمایندگان عضو حزب محافظه‌کار که به نفع این طرح رای بدهد، عضویت او در جناح حزبی را به حالت تعلیق در خواهد آورد و حتی ممکن است اجازه شرکت در انتخابات عمومی ‌بعدی را از سوی حزب نداشته باشد.

با این‌همه، یکی از نمایندگان حزب حاکم در جریان سخنرانی نخست‌وزیر کرسی خود را ترک کرد و به حزب لیبرال‌دموکرات، از احزاب مخالف دولت و حامی‌ برگزاری همه‌پرسی مجدد، پیوست. همچنین ۲۱نماینده عضو حزب محافظه‌کار، ازجمله شماری از اعضای ارشد حزب، با نادیده‌گرفتن هشدار رهبری حزب، به طرح پیشنهادی حزب مخالف برای در دست‌ گرفتن دستور کار مجلس رای مثبت دادند. در میان نمایندگانی که با رای منفی به دولت با خطر تعلیق عضویت در جناح حزبی و اخراج از حزب مواجه هستند، تعدادی از وزیران سابق و نمایندگان برجسته حزب محافظه‌کار دیده می‌شوند.

کنث کلارک، ۷۹ساله و نماینده مجلس طی ۵۰سال گذشته که در دولت‌های قبلی محافظه‌کار سمت‌های مهم وزارت کشور و وزارت خزانه‌داری را هم بر عهده داشته، فیلیپ هموند، وزیر سابق دفاع و خارجه و نیکلاس سومز، از معاونان سابق وزارت دفاع و نوه دختری وینستون چرچیل، نخست‌وزیر زمان جنگ بریتانیا، از جمله این افراد هستند.

در پی شکست شامگاه سه‌شنبه، جانسون خواستار برگزاری انتخابات پیش‌رس شده و در جلسه روز چهارشنبه، این پیشنهاد را مطرح خواهد کرد. طبق قوانین بریتانیا، انحلال پارلمان در چنین شرایطی به رای دوسوم اعضای مجلس عوام نیاز دارد که به معنی لزوم کسب حمایت حزب کارگر است. شامگاه گذشته، رهبر حزب کارگر گفت، تا زمانی که وضعیت خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مشخص نشده باشد، از انحلال مجلس و برگزاری انتخابات جدید حمایت نخواهد کرد.

بوریس جانسون حدود دوهفته پیش به جانشینی ترزا می‌ در رهبری حزب حاکم کارگر و نخست‌وزیری رسید. او پیش‌تر در مخالفت با توافق برگزیت به‌دست‌آمده توسط خانم می ‌از دولت استعفا داده بود. او هفته گذشته فرمان تعطیل مجدد پارلمان از هفته آینده را از ملکه بریتانیا دریافت کرد و مخالفان او گفتند که هدف از آن، جلوگیری از اقدام پارلمان در مخالفت با برگزیت بدون توافق بوده است.

کدخبر: ۲۷۸۶۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر