کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۸۴۸۲
تاریخ خبر:

بدترین و بهترین سناریوهای نوبت تزریق واکسن‌

روزنامه هفت صبح | دیروز بالاخره جدول زمان‌بندی واکسیناسیون مشخص شد. با این اطلاعاتی که وزارت بهداشت منتشر کرد تقریبا می‌شود حدس زد که چه روزی نوبتمان برای زدن واکسن فرا می‌رسد ولی با این میزان واکسن که تا امروز دستمان رسیده احتمال دارد که فازهای مختلف جمعیتی دقیقا سر زمان خود واکسینه نشوند.

مثل دفعه قبل که قرار بود فاز اول در اسفند تمام شود اما با بدقولی سازندگان و سرعت پایین واکسیناسیون، این فاز همین ماه (یعنی اردیبهشت) تمام شد. با این حال این جدول تقریب نسبتا درستی از چشم‌انداز واکسن در سال ۱۴۰۰ به ما می‌دهد که جزئیات آن در ادامه بررسی خواهد شد.

* یک: چقدر واکسن داریم؟ تا امروز ۳٫۱ میلیون دُز واکسن وارد کشور ما شده است که یک میلیون و ۲۰۰ هزار دُز آن تزریق شده. هفته پیش یک میلیون واکسن چینی هم با کمک هلال احمر وارد کشور شد. حدود سه هفته دیگر هم یک محموله کوواکس قرار است وارد مرزهای ما شود که اگر هم اندازه با اولین محموله آن باشد احتمالا ۷۰۰ هزار دُز خواهد بود. یک محموله سه میلیون دُزی هم قرار است این هفته از چین به دست ما برسد. این یعنی تا دو،سه هفته دیگر مجموعا نزدیک به شش میلیون و ۶۰۰ هزار دُز واکسن داریم.

* دو: این میزان واکسن تا چند روز و چه گروه سنی جمعیت کشور ما را پوشش خواهد داد؟ برای این کار نگاهی به هرم جمعیتی آمار سال ۱۳۹۵ انداخته‌ایم. فاز اول واکسیناسیون که تمام شده ولی در فاز دوم قرار است ۱۲میلیون نفر واکسن تزریق کنند. پس برای این جمعیت ۲۴میلیون دُز واکسن نیاز داریم که فعلا فاصله زیادی تا آن داریم. حالا با این مقدار دُزی که تا الان در کشور موجود داریم، سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بعدی را می‌توانیم پوشش دهیم. یعنی اگر واکسن‌های دیگری به جز آنهایی که چشم‌انتظارشان هستیم نرسد، فقط واکسیناسیون ۷۵ سال به بالا محقق خواهد شد.

* سه: یک سناریو بدتر هم وجود دارد. با در نظر گرفتن جمعیت هر گروه سنی، اگر واکسن‌هایی که وزارت بهداشت قول آن را از چین گرفته وارد نشود، با این تعداد واکسنی که تا امروز موجود داریم فقط می‌توان جمعیت بالای ۸۰ سال و نیمی از ۷۵ تا ۷۹ ساله‌ها را پوشش داد.

* چهار: در یک شرایط وضع از این هم بدتر خواهد شد؛ آن هم اینکه سرعت واکسیناسیون به همین منوال که تا امروز وجود داشت ادامه یابد. بررسی‌های هفت صبح نشان داده که از ۲۱ بهمن تا آخرین روزی که آمار نهایی واکسیناسیون (۱۳ اردیبهشت) آمده، وزارت بهداشت میانگین روزانه در کل کشور ۱۴ هزار و ۳۱۹ واکسن تزریق کرده است.

اگر قرار باشد باز هم با همین سرعت پیش برویم پوشش دادن ۱۲ میلیون نفری که در فاز دوم منتظر واکسنشان هستند، بیشتر از دو سال زمان خواهد برد. این تازه به شرطی است که تمام واکسن‌ها سر موعد به دست این وزارتخانه برسد و دیگر از سمت تولیدکننده‌های خارجی بدقولی پیش نیاید.

* پنج: بهترین سناریو موجود چیست؟ نکته‌ دیگری که با برنامه زمان‌بندی واکسیناسیون در ایران می‌توانیم بگوییم این است که اگر طبق همین برنامه پیش برویم، تا اواسط تیرماه تقریبا یک پنجم کشور واکسینه شده‌اند. بر اساس آمار سال ۱۳۹۵، گروه جمعیتی بالای ۶۰ سال شامل تقریبا ۱۰ درصد از جمعیت کشور می‌شود. اواسط تیرماه اگر واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای تمام شود، به طور کلی تقریبا ۱۶٫۸ درصد از کشور واکسینه شده‌اند.

توضیحات

فاز دوم

توضیحات

فاز سوم

توضیحات

فاز چهارم

کدخبر: ۳۸۸۴۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر