کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۴۳۳
تاریخ خبر:

بدترین سال استقلال در راه است؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | گفته می‌شود لیگ بیستم از روز ۸ آبان آغاز خواهد شد. یعنی کمتر از یک ماه دیگر! علی‌القاعده تیم‌های لیگ برتری باید اردوها و تمرینات خود را برای حضور موفق در لیگ بیستم آغاز کرده باشند. همین حالا این اتفاق برای چند تیم رخ داده و تمرینات و بازی‌های دوستانه‌ای هم در حال برگزاری است‌ اما استقلال در شرایطی کاملا بحرانی و باورنکردنی، هنوز هیچ اقدامی برای موفقیت در لیگ بیستم انجام نداده است. بیایید مشکلات این تیم را مرور کنیم تا متوجه شویم چرا در لیگ بیستم احتمالا یکی از بدترین «استقلال»ها را خواهیم دید.

*** مدیریت ناکارآمد و نامشخص
در یکی، دو هفته اخیر استقلال کانون بحران‌ها و اتفاقات عجیب و غریب بوده ‌ که همه آنها هم به ضعف مدیریت برمی‌گردد. چندین مورد درگیری بین بازیکنان و هواداران، بازیکنان با کادر پزشکی و البته بی‌نظمی‌هایی در اردوی تیم در قطر گزارش شده است. تمدید با علی کریمی که بهترین بازیکن استقلال در فصل گذشته بود، عملا منتفی شده و او از این تیم جدا خواهد شد. تمدید با روزبه چشمی هم که خبر و تصاویرش در سایت رسمی باشگاه منتشر شد، ظاهرا صوری بوده و او در آستانه جدایی از استقلال و پیوستن به ام‌صلال قطر است.

به‌رغم وعده و وعیدهای فراوان برای بازگرداندن آندره‌آ استراماچونی، این ماجرا هم منتفی شد! گزارش ماهانه عجیب و غریب و افشاگری غیرمنتظره احمد سعادتمند از اتفاقات اردوی تیمش در قطر هم یکی دیگر از اشتباهات او در استقلال بوده و البته اتفاقاتی قدیمی‌تر مثل سفر بی‌موقع به ایتالیا که باعث دلخوری و استعفای فرهاد مجیدی شد را هم نباید از یاد برد.

در نهایت این اتفاقات باعث شد تا جایگاه سعادتمند در استقلال به شدت متزلزل شود. بعد از کش‌وقوس‌های فراوان و اختلاف‌های پیش‌آمده میان اعضای هیأت‌مدیره استقلال با احمد سعادتمند، سرانجام مدیرعامل باشگاه از سمتش برکنار شد. مشکل اما فقط این نیست، باید دید مدیرعامل بعدی استقلال کیست و اصلا چه برنامه‌هایی برای این باشگاه دارد!

*** معمای پیچیده سرمربی
اگر تکلیف مدیرعامل باشگاه مشخص شود، نوبت به انتخاب سرمربی خواهد رسید. یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های هواداران استقلال، نیمکت این تیم است. ‌با رفتن سعادتمند ‌ این احتمال وجود دارد که فرهاد مجیدی دوباره به استقلال برگردد و روی نیمکت این تیم بنشیند‌ اما همه اینها فعلا حدس و گمان است و واقعیت باورنکردنی ماجرا این است که در فاصله کمتر از یک ماه، استقلال تنها تیم لیگ برتری است که هنوز سرمربی خود را نشناخته است!

*** مشکلات مالی و شکایت‌ها
با وجود همه قول و قرارها، هنوز مطالبات وینفرد شفر پرداخت نشده است. اتفاقا پنجره استقلال به خاطر شکایت او بسته شده و تا وقتی استقلال پول او را ندهد خبری از باز شدن پنجره نقل و انتقالاتی نخواهد بود. دقیقا به همین دلیل بود که استقلال برخلاف پرسپولیس، نتوانست از خریدهای جدیدش در لیگ قهرمانان آسیا استفاده کند.

جدا از پرونده شفر، پرونده شکایت استراماچونی هم باز است و گفته می‌شود به زودی رای آن هم صادر خواهد شد. احمد سعادتمند از پرونده خطرناک شکایت باشگاه پاختاکور از استقلال به دلیل پرداخت نشدن حق ترانسفر ایسما هم خبر داده است و البته چندین پرونده ریز و درشت دیگر هم هست که مسئولان باشگاه باید هر چه زودتر به آنها رسیدگی کنند.

*** بازیکنانی که رفته‌اند و می‌روند
قرارداد علی کریمی با استقلال به پایان رسیده و او در حال حاضر در ترکیه به سر می‌برد و به زودی با یکی از باشگاه‌های این کشور قرارداد خواهد بست. روزبه چشمی هم که گفته می‌شد قراردادش را با استقلال تمدید کرده، با کاروان تیم به تهران برنگشته و در قطر مشغول مذاکره با باشگاه ام‌صلال قطر است. شیخ دیاباته هم در فرانسه حضور دارد و منتظر وصول مطالباتش است و تازه تضمینی هم نیست که در صورت دریافت مطالباتش حاضر به بازگشت شود. اصلا بعید نیست اتفاقی که برای مامه تیام و آیاندا پاتوسی و سرور جپاروف رخ داد برای شیخ هم رخ بدهد. هروویه میلیچ هم شرایط مشابهی دارد و تا مطالباتش را نگیرد حاضر به بازگشت نخواهد شد.

علاوه بر این چهار نفر که جدایی‌شان از استقلال تقریبا قطعی است، چند بازیکن دیگر هم ممکن است به زودی از این تیم جدا شوند. مهدی قایدی چند پیشنهاد قطری و اروپایی دارد و شاید مسئولان باشگاه مجبور به فروش او شوند. سیدحسین حسینی هم پس از یک فصل سخت و جنجالی، مصمم به ترک استقلال است و گفته می‌شود با فولاد خوزستان به توافق نهایی هم رسیده. زمزمه‌های جدایی ارسلان مطهری هم بعد از آن استوری جنجالی به گوش می‌رسد و این همان اتفاقی است که در چند سال اخیر برای استقلال رخ داده. یعنی جدایی چند ستاره تاثیرگذار که اسکلت اصلی تیم را تشکیل داده بودند.

*** پنجره‌ای که معلوم نیست کی باز می‌شود!
پنجره نقل و انتقالاتی استقلال بسته است و تا وقتی مطالبات شفر پرداخت نشود، بازنخواهد شد اما حتی اگر پول شفر را هم بدهند ممکن است با حکم فیفا برای پرونده‌های استراماچونی و ایسما، پنجره دوباره بسته شود. به این ترتیب استقلال حالاحالاها نمی‌تواند از بازیکنان جدیدش استفاده کند و این یعنی وضعیتی به مراتب بدتر از سال‌های گذشته!

در فصول قبل اگر استقلال ستاره‌هایش را از دست می‌داد، در فصل نقل و انتقالات، جبران می‌کرد و با جذب ستاره‌های جدید تا حدودی موفق به ساختن تیمی قدرتمند می‌شد اما از شواهد امر پیداست که امسال استقلال نه‌تنها ستاره‌هایش را از دست خواهد داد، بلکه اجازه استفاده از بازیکنان جدیدش را هم نخواهد داشت!

*** خطر کسر امتیاز و سقوط هم هست!
دردسرهای استقلال فقط به این چند مورد محدود نمی‌شود. استقلالی‌ها اگر نتوانند مطالبات شفر را پرداخت کنند و حکم پرونده ایسما و استراماچونی هم صادر شود، باید منتظر فاجعه‌ای تاریخی باشند. بعید نیست با تجمیع این پرونده‌ها، فیفا حکمی سنگین صادر کند و استقلال را به کسر امتیاز و حتی سقوط به دسته‌های پایین‌تر محکوم کند.

*** سوال اصلی: مسئول این فجایع کیست؟
شاید اگر احمد سعادتمند آن روز، به جای رفتن به ایتالیا و مذاکره با استراماچونی، به دیدار شفر می‌رفت و با او به توافق می‌رسید، قهرمانی جام حذفی از دست نمی‌رفت، پنجره نقل و انتقالاتی این تیم باز بود و بازیکنان جدید هم می‌توانستند در آسیا این تیم را همراهی کنند. بعد از لیگ قهرمانان آسیا هم فرصت برای مذاکره با استراماچونی بود‌ اما سعادتمند با تشخیص اشتباه در اولویت‌ها، فاجعه‌ای تاریخی در عرصه مدیریت در استقلال را رقم زد.

کدخبر: ۳۵۲۴۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر