کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۵۱۳۷
تاریخ خبر:

بحران مالی و پنجره‌های بسته تیم‌ها در لیگ‌برتر

روزنامه هفت صبح | لیگ برتر بیستم دیشب به پایان رسید اما بحران مالی تیم‌های لیگ برتری دارد به پیک خود نزدیک می‌شود. موارد شکایت از چند تیم بزرگ آنقدر زیاد است که مدیران این تیم‌ها نمی‌دانند باید به کدام یک از پرونده‌ها رسیدگی کنند. این بحران اگر ادامه پیدا کند می‌کند، منجر به محرومیت‌های بیشتر و البته لغو مجوز حرفه‌ای بعضی از تیم‌ها از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا هم می‌شود.

پرسپولیس؛ در انتظار حکم کالدرون
قهرمان چند دوره اخیر لیگ برتر که دو دوره هم به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده، قاعدتا با درآمدهای حاصل از این قهرمانی‌ها نباید مشکل مالی داشته باشد اما ماجرا اینجاست که قهرمانی‌های متوالی در لیگ برتر هیچ درآمدی برای پرسپولیس نداشته و درآمدهای حضور در دو فینال آسیا هم یا به دلیل تحریم‌ها هنوز وصول نشده یا به شکلی مبهم هزینه شده و تکلیف مبلغ قابل توجهی از این درآمدها هنوز مشخص نیست و کسی نمی‌داند کجا هزینه شده است.

در چنین شرایطی، پرسپولیس در چندماه گذشته، طلب برانکو و دستیارانش و ماریو بودیمیر را پرداخت کرده و البته هنوز تکلیف مالیات و جریمه تاخیر در پرداخت مطالبات او هم روشن نیست. پنجره پرسپولیس فعلا باز است اما به زودی با به پایان رسیدن مهلت پرداخت مطالبات گابریل کالدرون و دستیارش خواکین، این پنجره بسته خواهد شد. پرسپولیس پرونده‌های دیگری هم دارد که نباید آنها را فراموش کرد.

سوشا مکانی، علیرضا بیرانوند، نیلسون، شایان مصلح و … هم از این باشگاه شکایت کرده‌اند و حکم هم گرفته‌اند و منتظر دریافت مطالبات‌شان هستند. شکایت باشگاه شهرخودرو بابت پاس نشدن چک‌های انتقال یحیی گل‌محمدی به پرسپولیس هم هست و این را هم در نظر بگیرید که همین حالا بازیکنان این تیم از عملی نشدن تعهدات باشگاه شاکی هستند و در انتظار گرفتن باقی مانده مبلغ قراردادشان هستند. به نظر می‌رسد پنجره پرسپولیس اگر بسته شود، به این راحتی باز نخواهد شد.

استقلال؛ خطری به نام استراماچونی
از شرایط باشگاه استقلال در این فصل زیاد نوشته‌ایم؛ از بحران‌های مالی که نمی‌دانیم به آنها بخندیم یا گریه کنیم! گفتن از این مشکلات تکرار مکررات است اما باید بدانید که بحران‌های بزرگ‌تری در انتظار این تیم است. پنجره استقلال با شکایت شیخ دیاباته و لکیچ بسته است و احمد مددی مدیرعامل پرحاشیه این تیم مدعی شده که با پرداخت مطالبات این دو نفر، همین امروز و فردا پنجره استقلال باز خواهد شد.

البته استقلالی‌ها نباید زیاد هم خوشحال باشند. چرا که به زودی موعد پرداخت مطالبات استراماچونی به پایان خواهد رسید. مبلغی که استقلال باید به مربی ایتالیایی پرداخت کند چندین برابر مجموع مطالبات دیاباته و لکیچ است و از همین حالا می‌توان پیش‌بینی کرد که خیلی زود این باشگاه دوباره با پنجره‌های بسته مواجه خواهد شد. میلیچ هم که از شکایت به فیفا خبر داده است و چند ماه دیگر یک پرونده تازه برای استقلال در فیفا باز خواهد شد.

همه اینها در شرایطی است که استقلال حدود یک ماه و نیم دیگر باید در لیگ قهرمانان آسیا به مصاف الهلال عربستان برود. تیمی که گومیس و جووینکو را دارد و مارگا را هم جذب کرده و نمی‌داند کدام یک را باید نیمکت‌نشین کند! استقلال اما با این شرایط نه‌تنها نمی‌تواند بازیکن جدید داخلی و خارجی جذب کند بلکه به احتمال زیاد ستاره‌هایی مثل مهدی قایدی، شیخ دیاباته، مسعود ریگی و … را هم از دست خواهد داد.

تراکتور؛ یک اتاق اختصاصی در فیفا
وضعیت تیم تبریزی احتمالا از همه تیم‌های ایرانی خطرناک‌تر است. پرونده‌های این تیم در فیفا به مراتب بیشتر و پرهزینه‌تر است و هر چند روز یک بار هم یک حکم جدید از سوی فیفا یا کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال ایران صادر می‌شود. آخرین پرونده که منجر به بسته شدن پرونده تراکتور شده، شکایت علیرضا منصوریان از این باشگاه است. این البته یکی از سبک‌ترین احکامی است که علیه تراکتور صادر شده و حتی اگر آنها مطالبات منصوریان را پرداخت کنند، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و آنها باید به دنبال پرداخت چند میلیون دلار دیگر به شاکیان خارجی خود مثل آنتونی استوکس، کوین کنستانت و … باشند.

فولاد؛ آذری هم وا داد!
تا چند ماه پیش سعید آذری یکی از موفق‌ترین مدیران فوتبال ایران بود که حتی توانست برای اولین بار، فوتبال ایران را در فیفا و CAS، صاحب پیروزی کند! اما حالا خبر رسیده که فولاد خوزستان هم در آستانه محرومیت و بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی‌اش قرار دارد. ظاهرا به دلیل مسئله‌ای که در انتقال محمد بلبلی بازیکن سابق سپیدرود برایش به وجود آمد دچار این مشکل شده و قرار است محرومیت نقل و انتقالاتی این تیم کماکان داشته باشد. دادگاه عالی ورزش هم رای به محکومیت باشگاه فولاد داده و این باشگاه احتمالا تا تابستان آینده نمی‌تواند سراغ بازیکن جدیدی برود و برخی خبرها حاکی از آن است که فولاد دو تا سه پنجره از نقل و انتقالات محروم شده است. باید دید در نهایت فولاد از چند پنجره محروم خواهد شد.

باشگاه‌هایی که دیگر نیستند
علاوه بر این چهار باشگاه که فصل گذشته در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشتند، پنجره چند باشگاه دیگر هم با حکم فیفا بسته است. باشگاه‌هایی مثل نفت و صبای تهران که حتی وجود خارجی هم ندارند اما چندین و چند شاکی و پرونده دارند و شاکیان نمی‌دانند پول‌شان را از چه کسی بگیرند. حتی بازیکنی مثل هوگو ماچادوی فقید هم مطالباتی از صبای قم دارد که خانواده او نمی‌دانند چگونه پیگیر دریافت مطالباتش باشند.

در نهایت اینکه طبق گفته جمشید نورشرق رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال، همین حالا پنجره نقل و انتقالاتی بسیاری از باشگاه‌های دیگر هم طبق قوانین فیفا باید بسته باشد! تعداد قابل توجهی از تیم‌ها در لیگ برتر بدهی دارند و برای ثبت قرارداد فصل جدیدشان باید به کمیته تعیین وضعیت بیایند و در صورت گرفتن مجوز قراردادهای‌شان را ثبت کنند. اما بعید است این اتفاق رخ دهد و اگر خبر پرونده‌ها رسانه‌ای شود و فیفا به ماجرا ورود کند، باید منتظر رخ دادن یک فاجعه بزرگ حقوقی برای فوتبال ایران باشیم.

کدخبر: ۴۰۵۱۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر