کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۵۲۵۳
تاریخ خبر:

بحران در مرز بلاروس و لهستان شدیدتر شد

روزنامه هفت صبح | یک: لوکاشنکو هنوز مهاجران غیرقانونی را به سمت لهستان هول می‌دهد و لهستان در برابر سیل هزاران بی‌پناه، حصار مرزی می‌سازد. در روزهای اخیر بیش از دو هزار نفر در بین مرز دو کشور گیر افتاده‌اند. درگیری‌های بی‌شماری رخ داده و ورشو راه‌حل را در ساختن دیوارهایی بلند دور مرزش می‌بیند که پولش را سازمان ملل باید بدهد.

همزمان بحران مهاجرستیزی در سراسر اروپا در عرض دو هفته به شدت بالا گرفته است. اصطلاح «هجوم اشغالگران» نه فقط در لهستان بلکه در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا، از جمله در ۲۵۰۰ کیلومتری مرز لهستان، فرانسه نیز شنیده می‌شود. گروه‌های راست افراطی بار دیگر حضور پناهجویان در مرز لهستان و بلاروس را با «اشغال سرزمین‌های خود به‌دست بیگانگان» تشبیه می‌کنند. جولیان ادول، سخنگوی حزب راستگرای افراطی اتحاد ملی در فرانسه، در شبکه تلویزیونی «ب اف ام» گفت که «ترجیح می‌دهد پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان از سرما بمیرند اما مجوز ورود به اروپا را پیدا نکنند.»

دو: در مرز لهستان تنها در ۴۸ ساعت گذشته دو پناهجو از جمله یک نوجوان ۱۴ساله در اثر شدت سرما جان باخته‌اند. به گفته نهادهای حامی حقوق پناهجویان در مرز لهستان و بلاروس، دست‌کم ۸ نفر جان خود را به‌دلیل گرسنگی و سرما در هفته‌های اخیر از دست داده‌اند. دولت لهستان اجازه ورود پزشکان مستقل به مرز برای معالجه و کمک به پناهجویان را نمی‌دهد.

از سوی دیگر ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست وزیر لهستان با تمدید «وضعیت اضطراری» در این کشور به هیچ روزنامه نگاری اجازه نزدیک شدن به محل گرفتاری پناهجویان را نداده است. تمام راه‌هایی که به مرز با بلاروس منتهی می‌شوند در روزهای اخیر از سوی نیروهای مرزی لهستان برای خبرنگاران مسدود شده‌اند. تنها سازمان‌های حقوق بشری و فعالان حقوق پناهجویان اجازه دارند برای کمک‌های محدود به این منطقه بیایند.

سه: اوضاع در بلاروس هم بسیار برای مهاجران بد است. یکی از همین پناهجویان گرفتار در مینسک، پایتخت بلاروس به یورونیوز می‌گوید: «در حال حاضر ما پناهجویانی که در مینسک هستیم حتی جرأت نداریم که در مکان‌های عمومی ظاهر شویم. نمی‌توانیم‌ به بازار برویم و آب و غذا برای خودمان تهیه کنیم، به این خاطر که پلیس‌‌ در خیابان‌ها حضور دارد و اگر ما را ببینند فوری بازداشت و دیپورت می‌کنند.»

دولت الکساندر لوکاشنکو که از پناهجویان به عنوان سلاح در جنگ سرد با اتحادیه اروپا استفاده می‌کند اعلام کرده که هزاران پناهجوی دیگر را به سمت مرزهای اتحادیه اروپا روانه خواهد کرد. در هفته جاری، جمعیتی که در پشت مرزها هستند، تلاش کردند تا با عبور از حصار سیم‌های خاردار وارد خاک لهستان شوند، اما نیروهای مرزبانی و ارتش لهستان آن‌ها را به عقب راندند. با این حال برخی از این پناهجویان موفق به ورود شدند.

چهار: بنا به درخواست ترکیه شرکت هواپیمایی دولتی بلاروس اعلام کرد، از امروز جمعه ۱۲ نوامبر ورود اتباع سه کشور عراق، سوریه و یمن از طریق ترکیه به مینسک ممنوع است. عراق هم اجازه سفر شهرونداش را به بلاروس نمی‌دهد.بلاویا، شرکت هواپیمایی بلاروس در بیانیه‌ای که بر روی سایتش خطاب به اتباع این کشورها منتشر کرده، نوشته است: «براساس تصمیم مقامات ذی‌صلاح در ترکیه» این مسافران از روز جمعه اجازه ندارند از طریق پروازهای ترکیه وارد بلاروس شوند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و متحد اصلی لوکاشنکو روز پنجشنبه (۱۱ نوامبر / ۲۰ آبان) به اتحادیه اروپا گفت اگر خواهان حل مشکل هستند باید با بلاروس مذاکره کنند. الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس همچنین گفته که اگر اتحادیه اروپا، پنجمین سری از تحریم‌ها را اعمال کند، این کشور به آن پاسخ خواهد داد.

لوکاشنکو با اشاره به خط لوله گاز روسیه که از بلاروس می‌گذرد و به اتحادیه اروپا می‌رود، گفت: «ما اروپا را گرم می‌کنیم و آن‌ها ما را تهدید می‌کنند. اگر ما عرضه گاز طبیعی را قطع کنیم، چه؟ بنابراین من به رهبری لهستان و لیتوانی و دیگر افراد بی‌فکر توصیه می‌کنم که قبل از حرف زدن، فکر کنند.»اظهارات آقای لوکاشنکو باعث ایجاد نگرانی‌هایی در مورد کمبود گاز طبیعی و افزایش قیمت‌ها در اروپا شده است.

کدخبر: ۴۲۵۲۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر