کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۹۶۷۸
تاریخ خبر:

بحران در بیمارستان‌های لوکس تهران

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | مدیرعامل بیمارستان معروف تهران می‌گوید به علت کرونا متأسفانه حقوق نصف پرسنل را نمی‌توانیم پرداخت کنیم.

* یک: اولین ترکش‌های اقتصادی شیوع کرونا در ایران زودتر از همه به جایی برخورد کرده که کسی تصورش را هم نمی‌کرد؛ کادر درمان! آن هم در شرایطی که مرتب می‌شنیدیم کمبود نیروی درمانی وجود دارد و صحبت از استخدام ۸۰ هزار نفر پرستار بود. یک هفته پیش از گوشه و کنار اخبار عجیبی به گوش می‌رسید که بیمارستان‌های خصوصی در حال تعدیل نیروهای خود هستند.

زودتر از همه هم یکی از متمول‌ترین بیمارستا‌ن‌های ایران یعنی بیمارستان خصوصی آتیه شروع کرد و با نصف نیروهایش فسخ قرارداد کرده. خلیل علیزاده بنیانگذار این بیمارستان با انتشار ویدئویی احساسی در شبکه‌های اجتماعی در این مورد توضیحاتی ارائه داده. او در این ویدئو می‌گوید چون توانایی پرداخت حقوق کارکنان را نداشتیم مجبور بودیم یا نیمی از نیروها را تعدیل کنیم یا به همه نیروها معادل ۲۰ روز بدون کارانه و اضافه کاری حقوق بدهیم.

۱۰۰ نفر از نیروهای بیمارستان به طور داوطلبانه قبول کردند که به مرخصی بدون حقوق بروند چون می‌توانند از منابع دیگری امرار معاش کنند. بنابراین از ۱۲۰۰ نفر پرسنل بیمارستان مجبور شدیم قرارداد ۵۰۰ نفر دیگر را هم فسخ کنیم. مدیرعامل بیمارستان آتیه در این ویدئو اشک می‌ریزد و می‌گوید هیچ کدام از اعضای هیات مدیره و مدیریت و شورای عالی بیمارستان با این اقدام موافق نبودند اما چاره دیگری نداشتیم.

* دو: حالا علت این ماجرا چیست که بیمارستان‌ها می‌گویند درآمد ندارند؟ بعد از شیوع کرونا اغلب اقدامات درمانی غیرضروری و عمل‌های جراحی اصطلاحا الکتیو لغو شده. یعنی جز برای موارد اورژانسی دیگر کسی به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کند که بخواهد برای بیمارستان‌ها درآمدزایی داشته باشد. فلسفه بیمارستان‌های دولتی یا تحت پوشش تامین اجتماعی اما کلا متفاوت است.

چون ورودی آن‌ها از منابع دیگری است و این وسط مراکز درمانی خصوصی هستند که از کاهش مراجعه مردم متضرر می‌شوند. مدیرعامل بیمارستان آتیه هم در ویدئویی که منتشر کرده اشک می‌ریزد و توضیح می‌دهد که من مثل پدری هستم که توانایی پاسخ دادن به خواسته‌های مشروع فرزندانم را ندارم و این سخت‌ترین روزهای زندگی من است. با این حال خیلی از منتقدان این استدلال را قبول ندارند.

آن‌ها می‌گویند بیمارستان‌های خصوصی می‌توانند مثلا با کاهش ۵درصد سود سهامداران بیمارستان که اغلب خودشان پزشک هستند و باید این شرایط را درک کنند، برای عبور از این شرایط به پرداخت حقوق کارکنان کمک کنند. در مورد خاص بیمارستان آتیه که بحث ساخت بیمارستان آتیه ۲ را هم مطرح می‌کنند. آن‌ها می‌گویند درصدی از پولی که صرف ساخت پروژه بیمارستان آتیه ۲ می‌کنید برای پرداخت حقوق‌ها استفاده کنید.

* سه: رئیس سازمان نظام پرستاری از جمله افرادی است که نسبت به اخراج پرسنل بیمارستان‌های خصوصی به بهانه کرونا انتقاد کرده. محمد میرزابیگی در نامه‌ای به سعید نمکی وزیر بهداشت نوشته: «هرچه سریع‌تر مقرر فرمایید از مسئولین محترم بیمارستان‌های یادشده مواخذه به عمل آید که چرا در این شرایط کرونایی و فداکاری بی‌حد و مظلومانه پرستاران، با آنها اینگونه رفتار می‌کنند؟

آن هم در بیمارستان‌هایی که سال‌هاست از محل تلاش و کوشش پرستاران عزیز و به مدد تعرفه‌های سنگین و چند برابری خدمات و مراقبت‌های سلامت، میلیاردها تومان سود و درآمد، عاید سهامداران محترم و مسئولین این گونه بیمارستان‌ها گردیده است. به‌طوری که انتظار می‌رفت حتی اگر نیاز باشد نه تنها چند ماه بلکه سال‌ها، پرسنل خود را حمایت همه جانبه و به ویژه حفاظت مالی نمایند.

اما اکنون نه تنها این اقدام را نمی‌کنند بلکه در کمال تعجب و ناباوری هنوز دوماه از موضوع کرونا نگذشته؛ به طور گسترده‌ای شروع به اخراج، تعدیل و خانه نشین کردن پرستارانی نموده‌اند که بهترین سال‌‌های عمر خود را در خدمت این بیمارستان‌ها بوده‌اند. این سازمان از مقام محترم وزارت درخواست می‌کند درصورتی‌که هربیمارستانی در این روزها اقدام به اخراج و تعدیل نیروهای پرستاری بنماید، متقابلا وزارت بهداشت؛

در صورت اصرار بیمارستان‌های خاطی بر تصمیم غلط خود، مجوز فعالیت اینگونه بیمارستان‌ها را نیز لغو نمایند. قطعا اقدامات و پیگیری‌های قضایی مصرانه نیز توسط سازمان نظام پرستاری علیه مسئولین بیمارستان‌های مذکور صورت خواهد گرفت. مسئولین اینگونه بیمارستان‌ها و اینگونه مراکز نیز بدانند که لکه ننگ ناشی از این اقدام قدرناشناسانه وناجوانمردانه آنها درتاریخ این کشور خواهد ماند.»

* چهار: ماجرای تعدیل نیروی بیمارستان‌های خصوصی این هفته در نشست خبری ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت هم مطرح شد. او در پاسخ به پرسشی در این زمینه توضیح داد:‌« برخی بیمارستان‌ها تعدادی از نیروهای بخش خصوصی را تعدیل کرده‌اند که متاسفیم. در مورد به‌کارگیری یا عدم به‌کارگیری آنها وزارت رفاه و کار مسئول است.

وزارت بهداشت در این زمینه نقش اصلی نظارتی در حوزه بهداشتی و درمانی دارد و در مورد اشتغال و میزان حقوق، مستقیم دخالت ندارد. درخواست وزارت بهداشت این است که سال‌ها کادر پرستاری و پیراپزشکی در این مراکز کار کرده‌اند و در بخش خصوصی همه حقوق بگیر بوده‌اند و سهامدار نبوده‌اند، انتظار داریم که متولیان بخش خصوصی در زمان سختی با نیروهای خود مدارا کنند و میزان تعدیل نیرو حداقلی و در حد صفر باشد.

اکثر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خصوصی هر سال در اواخر اسفند، تعطیلات نوروز و حتی بعد از آن تعطیل بوده‌اند و ۲۰ روز گذشته اتفاق جدیدی رخ نداده است. برآورد ما نیز این است که خسارت بیمارستان‌ها اندک بوده است و رقم خسارت‌های ۳۰ تا ۷۰درصدی که گفته شده قابل قبول نیست. دستورالعمل بازگشایی و عادی سازی خدمات بیمارستان‌های و مراکز درمانی خصوصی نیز ابلاغ شده و می‌توانند مثل گذشته به فعالیت خود ادامه دهند.»

* پنج: ماجرای بیمارستان آتیه از یک بُعد دیگر هم خیلی زیر ذره‌بین قرار گرفته که این بیمارستان یکی از قدیمی‌ترین و متمول‌ترین بیمارستان‌های خصوصی کشور است. تا جایی از چند سال پیش کمی پایین‌تر از بیمارستان آتیه ۱ کلنگ ساخت بیمارستان‌ آتیه ۲ در بلوار فرحزادی شهرک غرب تهران به زمین خورد. پروژه‌ای که گفته می‌شد بزرگ‌ترین بیمارستان خصوصی خاورمیانه و حتی آسیاست.

با ۲۶ طبقه بخش درمانی و کلینیک و ۹ طبقه پارکینگ. با ۵۶ عدد آسانسور و یک طبقه هلی‌پد. سنگ بنای ساخت بیمارستان آتیه ۲ یا آتیه غرب از سال ۱۳۸۶ گذاشته شد. شرکت پزشکی کوشک آتیه به عنوان سهامدار بیمارستان آتیه تهران زمینی به مساحت ۸۱۲۲ متر مربع را درشهرک غرب تهران خریداری کرد.

چند سال کارهای مطالعاتی و کسب مجوزها طول کشید و در سال ۹۲ ساخت این بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی شروع شد. گذشت تا سال ۹۶ که شخصی به نام دکتر حمید کرباسیان از سهامداران این بیمارستان رفت با سایت انصاف نیوز مصاحبه کرد و از تخلفات پروژه آتیه غرب گفت و به آن لقب پدیده شاندیز ۲ داد.

او توضیح داد که مجوز برای ساخت بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی داشته اما در تبلیغات فروش سهام به عنوان بیمارستان ۷۰۰تختخوابی معرفی شده. او از تخلفات متعدد دیگری هم صحبت کرد که با پاسخ مدیران شرکت کوشک آتیه مواجه شد. خود بیمارستان اصلی آتیه در سال ۱۳۷۷ و در زمینی به مساحت ۴۳۰۰ متر مربع و در ۱۲ طبقه افتتاح شد. ظرفیت تخت‌های فعال آن هم حدود ۳۰۰ عدد گزارش شده.

در هسته اولیه مدیریت این بیمارستان علاوه بر دکتر خلیل علیزاده که یک ارتوپد است ۴ نفر از پزشکان بیمارستان ساسان حضور داشتند. سهامدار اصلی بیمارستان‌ آتیه شرکت پزشکی کوشک آتیه است که طبق آگهی‌های موجود در روزنامه رسمی اعضای هیات مدیره آن با شرکت پزشکی طلوع آتیه غرب و شرکت آتیه زیباکنار هم مشترک است. علاوه بر خلیل علیزاده، غلامحسین کاظمیان به عنوان مدیرعامل شرکت کوشک آتیه از مدیران کلیدی این مجموعه است.

کدخبر: ۳۱۹۶۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • amirsadat161

    اون پولهای کلانیکه قبلا از پولدارها گرفت ید و برای خودتون و دکترها و سهامدارانتون کاخ ساختید و الان خرج پرستارانتون کنید در ضمن داستان سرایی بسته دیگه