کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۵۸۴۸
تاریخ خبر:

بحران بی‌پایان کرونا سد راه اصلاحات دولت مکرون

امانوئل مکرون را می‌توان یکی از بدشانس‌ترین روسای جمهور فرانسه دانست. او هرچند جوان‌ترین کسی است که به این مقام رسیده و فرانسوی تحصیل‌کرده‌ای به‌نظر می‌رسد که توانست به سرعت دل مردم را ببرد اما موفق نشد تا محبوبیتش را حفظ کند. ابتدا با مشکلات اقتصادی در فرانسه و اعتراض هر شنبه جلیقه سبزها روبه‌رو شد و بعد هم بیماری کرونا مثل آوار بر سر او فرود آمد.

تنها ۹ماه دیگر باقی مانده تا روزی که مکرون بار دیگر خود را در معرض انتخاب فرانسوی‌ها قرار دهد. اما میزان محبوبیت او مدام در حال کمتر شدن است. در فرانسه ضد واکسن‌ها از هر کشور اروپایی دیگری بیشترند. از وقتی که مکرون اعلام کرده واکسیناسیون عمومی برای همه اجباری است، مردم این کشور خواب و قرار را از چشم دولت گرفته‌اند.

ابتدا به خیابان‌ها آمدند تا بگویند که دولت حق ندارد اختیارشان را با این تصمیم زیر سوال ببرد و بعد هم عکس‌هایی از مکرون را با هیبت هیتلر بر تابلوهای تبلیغاتی نصب کردند. حالا رئیس‌جمهور از کسانی که او را مانند هیتلر دانسته‌اند شکایت کرده. اما فعلا نتوانسته مخالفان واکسیناسیون را راضی کند تا به این کار تن بدهند.

دولت مکرون در بن‌بست
روزنامه فرانسوی لوموند در گزارشی نوشت، کمتر از ۹ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، بحران شیوع کرونا و پیامدهای ناشی از آن، بسیاری از اقدامات سیاسی و اصلاحات اجتماعی برنامه‌ریزی شده از سوی دولت مکرون را به بن‌بست کشانده است.به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه فرانسوی لوموند، بیش از یک سال و نیم است که بحران شیوع کرونا و پیامدهای ناشی از آن در فرانسه بر اغلب طرح و برنامه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این کشور سایه افکنده و بسیاری از اصلاحات پیش‌بینی شده دولت مکرون را تحت سیطره خود درآورده است.

این روزنامه فرانسوی افزود: در این راستا، همه‌گیری کووید-۱۹ و تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته برای مقابله با آن سه پیامد مهم بر فضای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این کشور به دنبال داشته است.لوموند ادامه داد: نخست آنکه در کشوری خسته و پرتنش، تمام اصلاحات سیاسی برنامه‌ریزی شده از سوی دولت مکرون که منجر به تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها در جامعه شود ازجمله اصلاح نظام بازنشستگی به تعویق افتاده است.

به نوشته این روزنامه فرانسوی، پیامد دوم مربوط به مخالفان دولت است که آنها را وادار کرده تا انتقادات سیاسی خود علیه دولت کنونی را به نفع آرامش روانی جامعه تعدیل کنند. در انتخابات منطقه‌ای، سه نامزد اعلام شده ریاست جمهوری، خاویر برتراند، والری پکرس و فیلیپ یووین تلاش می‌کردند تا با یادآوری نقاط ضعف امانوئل مکرون و کابینه وی، خود را مطرح کنند اما با این حال، رای اکثریت سناتورهای جناح راست به واکسیناسیون اجباری کادر درمان و الزامی بودن ارائه پاسپورت بهداشتی در اماکن عمومی، تصمیمی سازنده در مبارزه علیه کرونا بوده است چرا که مخالفت‌های جناحی در مواجهه با بحران کرونا بی‌معنی است.

لوموند تصریح کرد: پیامد سوم مربوط به اعتراضات خیابانی است که در دوره پنج ساله مکرون همواره تکرار شده است. فشارهای شدیدی که از سوی رئیس‌جمهور برای دریافت واکسن کرونا به منظور دستیابی به مصونیت جمعی وارد شده، منجر به ایجاد دسته جدیدی از معترضان شده است که آنتی‌واکسن نام گرفته‌اند؛ این معترضان روز شنبه ۳۱ ژوئیه/۹ مرداد دست به تظاهرات زده و «دیکتاتوری بهداشتی» را محکوم کردند.

ترس از جان گرفتن دوباره خشونت‌ها و خطر پیوند خوردن احتمالی این تظاهرات با جنبش «جلیقه زردها»، لحن امانوئل مکرون را شدیدتر کرده است. از آغاز بحران شیوع کرونا تاکنون، فرانسه با بیش از ۶ میلیون و ۱۴۶ هزار مورد ابتلا به کووید-۱۹ و بیش از ۱۱۱ هزار نفر جان باخته ناشی از آن در جایگاه پنجم جهان و رتبه دوم اروپا قرار دارد.

کدخبر: ۴۰۵۸۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1621362254

    خداییش مادر بزرگ من از زن این خوشگل تره!

  • _user_1621362254

    بهتره اصلاحات رو از خانواده اش شروع کنه.