کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۵۱۹۵
تاریخ خبر:

سایه سیاه و شوم بحران بالای سر مردم عراق

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: شیوع کرونا دست تروریست‌های داعش را برای شروع دوباره باز گذاشت. در خلأ قدرتی که در ماه‌های اخیر در این کشور به وجود آمد، فرصتی مناسب بود تا گروه‌های تروریستی یک بار دیگر خود را بازیابی کرده و بتوانند از نقاط حساس این کشور دست به حملاتی بزنند.

داعش از ابتدای ماه جاری میلادی دست به سلسله حملاتی در عراق زده است. با اینکه تعدادی از نیروهای حشدالشعبی و نیروهای نظامی این کشور در حملات پنج روز گذشته در عراق کشته شده‌اند اما به نظر نمی‌رسد که داعش بتواند توان و قدرتی را که در سال ۲۰۱۴ در عراق داشته بازیابی کند.

* دو: مرگ البغدادی برخلاف برخی تحلیل‌ها باعث از هم پاشیدن داعش نشد. بازمانده‌های این گروه تروریستی، در مناطق دور دست‌تر عراق کمین کردند و در این مدت دست به تقویت خود زده‌اند. خلیفه بعدی که داعشی‌ها او را انتخاب کردند، از قدرت و شهرت البغدادی برخوردار نشد ولی به نظر می‌آید در متحد کردن مجدد نیروهای این گروه تروریستی نسبتا موفق عمل کرده است.

* سه: آغاز اعتراضات در پاییز سال گذشته در عراق باعث شد تا نیروهای نظامی این کشور در پی نظم و ترتیب دادن به وضعیت و مقابله با معترضانی باشند که در برخی از مناطق ابایی از ایجاد جنگ‌های خیابانی یا بستن راه‌ها و جاده‌ها نداشتند. از سوی دیگر با استعفای نخست وزیر عراق عملا این کشور پنج ماه است که به دست دولت موقت سپرده شده که دستش برای گرفتن تصمیم‌های اساسی در مورد آینده عراق چندان باز نیست.

در چنین شرایطی بروز کرونا در کشوری که عملا ۸۰درصد زیرساخت‌های بهداشت و درمان را در سه دهه گذشته از دست داده، می‌توانست تبدیل به یک فاجعه شود. به همین دلیل نیروهای نظامی در دوماه گذشته هم و غم خود را برای سامان دادن به این وضعیت گذاشتند و عملا عرصه برای بروز حملات تروریستی باز شد.

* چهار: به گزارش خبرگزاری فرانسه داعش نیمه شب شنبه اندکی قبل از سحر در ماه رمضان خونین‌ترین و پیچیده‌ترین تهاجم نظامی خود را از نظر سازماندهی ظرف چند ماه گذشته علیه نیروهای نظامی عراق انجام داد که در نتیجه آن ۱۰ تن از نیروهای «حشدالشعبی» به شهادت رسیدند. خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از افسران واحد اطلاعات ارتش عراق افزود که حملات داعش در ماه مارس گذشته در مقایسه با همین ماه در سال گذشته میلادی سه برابر افزایش یافته، به عنوان مثال در همین رابطه می‌توان به حمله انتحاری شکل گرفته در اواسط هفته گذشته علیه مقر سازمان اطلاعات در شهر «کرکوک» اشاره کرد که طی آن چهار تن از نیروهای نظامی عراق زخمی شدند. در همین راستا حملات داعش در استان «دیاله» در شمال شرق بغداد به ویژه در مناطق کشاورزی به یک اقدام تقریبا همه روزه تبدیل شده است.

* پنج: «فاضل ابورغیف » تحلیلگر سیاسی و نظامی عراق در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: داعشی‌ها با سوء‌استفاده از رکود سیاسی و تنش موجود بر سر تشکیل دولت آینده و کاهش قیمت نفت و اختلاف میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان درباره بودجه، حوزه فعالیت خود را در عراق گسترش داده‌اند. البته ابورغیف تاکید کرد که داعش نمی‌تواند به دوران گذشته خود در عراق بازگردد که طی آن بر مناطق وسیعی در این کشور و سوریه با ۷ میلیون نفر جمعیت معادل مساحت انگلیس، تسلط یافت.

از سوی دیگر «سام هیلر» کارشناس مسائل مربوط به گروه‌های تروریستی در عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد: تحول اخیر با اوج فعالیت داعشی‌ها پس از اعلام تشکیل دولت خودخوانده خود در «موصل» قابل مقایسه نیست. می‌توان گفت که داعش هم اکنون از توان نظامی جدید یا حتی تاثیرگذار بی‌بهره است.

* شش: الکاظمی سومین نخست‌وزیر مکلف از زمان استعفای «عادل عبدالمهدی» است که تحت فشار اعتراض‌های گسترده خیابانی در ماه دسامبر (آذر ۹۸) از سمت خود استعفا کرد و دولت وی تا زمان تعیین و آغاز به کار جایگزین به عنوان دولت پیشبرد امور به فعالیت خود ادامه داده است. «محمد توفیق علاوی» و «عدنان الزرفی» دو نخست وزیر مکلف قبلی به علت نبود اجماع و مخالفت گروه‌های سیاسی عراق از تشکیل دولت کناره‌گیری کردند.

الکاظمی که ۲۱ فروردین گذشته از سوی «برهم صالح» مامور تشکیل دولت جدید شده و تا ۲۰ اردیبهشت فرصت دارد کابینه خود را به پارلمان معرفی کند. اما اکنون او باز هم دچار بحران شده و برخلاف آنچه بسیاری منتظرش بودند، راه همواری برای رسیدن به مقام نخست‌وزیری در پیش ندارد. گروه‌هایی که در ابتدای کار از او حمایت کرده یا دست کم سکوت کرده بودند، حالا علیه الکاظمی موضع می‌گیرند و از سهمیه داده شده به گروه‌هایشان ناراضی هستند. باید منتظر ماند و دید که پروسه سهم‌خواهی گروه‌های عراقی تا کجا پیش خواهد رفت.

کدخبر: ۳۲۵۱۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر