کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۲۲۶۱
تاریخ خبر:

بحران آتش ‌در استرالیا

روزنامه هفت صبح | آتش‌سوزی جنگل‌های استرالیا که به شش ایالت گسترش یافته و جان بیش از نیم میلیارد جانور را گرفته، همچنان ادامه دارد. در بخش‌هایی از استرالیای سوخته در آتش، باران باریده و دمای هوا کمتر شده اما مقامات هشدار می‌دهند که شعله‌های آتش به زودی زبانه خواهند کشید. در همین حال اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا ۱/۴ میلیارد دلار به بازسازی مناطق ویران در دو سال آینده اختصاص داد. یک سوم کو‌آلاها در این آتش‌سوزی کشته شده‌اند.

* یک: در ساحل شرقی استرالیا از ملبورن تا سیدنی باران دوده باریده و در بخش‌هایی از ایالت نیوسات‌ولز باران سیل‌آسا گزارش شده است.
دیروز در هیچ جا هشدار آتش داده نشده و وضعیت در نیوسات‌ولز به پایین‌ترین حد هشدار تنزل کرده است اما مقامات هشدار داده‌اند که دمای هوا افزایش خواهد یافت و دو آتش بزرگ در ایالت‌های ویکتوریا و نیوسات‌ولز ممکن است به هم برسند و آتشی عظیم به پا شود.
آتش‌سوزی جنگل‌ها در استرالیا همچنان ادامه دارد و تبعات منفی آن زندگی بسیاری از انسان‌ها و حیوانات این کشور را تهدید می‌کند. تاکنون ۲۴ نفر در این آتش‌سوزی‌ها جان باخته‌اند، صدها خانه سوخته‌اند و یک نفر در تلاش برای نجات خانه دوستش، کشته شد.

* دو: استرالیا با اکو سیستم خاصش، ۲۴۴ گونه جانوری از جمله کوآلاها را در خود جای داده که در هیچ کجای دیگری از جهان یافت نمی‌شوند. آتش‌سوزی اخیر که شش میلیون هکتار از استرالیا را در بر گرفته، نیم میلیارد جانور را به نابودی کشانده است و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها‌ تمام شود.

آتش‌سوزی به صورت ویژه ایالت ‌نیو ساوت‌ولز‌ (ولز جدید جنوبی) به مرکزیت سیدنی استرالیا را دربرگرفته و همچنان ۱۵۰ نقطه این ایالت‌ در آتش می‌سوزد. ایالت ‌نیو ساوت ولز‌ در جنوب شرقی استرالیا، بیشترین جمعیت را دارد. روز جمعه گذشته نیز دستور تخلیه ۱۰۰ هزار نفر در سه ایالت دیگر استرالیا صادر شد. هم اکنون در استرالیا، منطقه‌ای با وسعت ۶۰ هزار کیلومتر مربع (معادل مساحت استان خوزستان) درگیر آتش‌سوزی است.

* سه: نخست وزیر استرالیا از سازماندهی سه هزار نفر نیروی احتیاط ارتش برای کمک به آتش‌نشانان و امدادرسانی به مردم خبر داد. این بزرگ‌ترین به کارگیری نیروهای احتیاط ارتش در تاریخ استرالیا است. قبل از این هم چهار هزار نفر با پیشروی آتش در ساحل منطقه مالاکوتا در ایالت ویکتوریا محاصره شدند که از نیروی دریایی و بالگردهای ارتش برای انتقال آنها استفاده شد. این بزرگ‌ترین عملیات انتقال افراد از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون در استرالیاست.

* چهار: در روز شنبه این هفته یک جبهه هوای سرد از جنوب شرقی استرالیا گذشت و در بعد از ظهر به منطقه سیدنی رسید. به نظر می‌رسید این باد شرایط را بهبود می‌دهد اما در نهایت در اواخر روز بدل به باد گرم قدرتمندی شد و دما در خارج از سیدنی به ۴۸٫۹ درجه سانتیگراد رسید. علاوه بر این جهت باد غربی به باد جنوبی تغییر کرد و به همین دلیل آتش به جهت‌های متفاوتی گسترش پیدا کرد.

با وجودی که باران باعث شد بحران کمی فروکش کند اما هنوز دودآلودگی هوا زیاد و خطرناک است.گالری ملی و دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا برای پیشگیری از ‌هر نوع خطری برای عموم، کارکنان و آثار هنری‌ تعطیل شده‌اند. در ملبورن شعاع دید در بخش‌های بزرگی از شهر و حومه آن به یک کیلومتر کاهش یافته است.کیفیت هوای کانبرا پایتخت اخیرا یکی از بدترین‌ها در دنیا ارزیابی شده است.

* پنج: بهبود اوضاع به این معنی است که نیازهای ضروری مناطق سوخته را می‌توان ارسال و تامین کرد. ارتش استرالیا می‌گوید کالا، نیرو و خودرو به جزیره کانگورو فرستاده است. این جزیره به شدت در آتش سوخته و هفته پیش دو نفر در آنجا کشته شدند.
ارتش استرالیا در ایالت‌های ویکتوریا و نیوسات ‌ولز هم امدادرسانی کرده است.

کدخبر: ۳۰۲۲۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر