کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۳۳۰
تاریخ خبر:

ببینید | درج نام مادر در شناسنامه بی‌ناموسی است!

سید اکبر آقا، وزیر عدلیه پیشین طالبان در سخنرانی در حمایت از صلح در غرب کشور گفت که ذکر کردن نام مادر در شناسنامه را بی‌غیرتی و بی‌ناموسی می‌داند. سید اکبر آقا در گردهمایی در هرات افزود:‌ این‌که نام مادر در شناسنامه درج می‌شود برای ملت و مردم افغانستان خیلی باعث بی‌ننگی و بی‌ناموسی است. ذکر نام مادر بی‌ننگی است. فکر می‌کنم که خیلی افغان‌ها نمی‌خواهند که نام مادرشان درجه تذکره شود. این مسئله در کابینه تائید شده است، اما به پارلمان می‌رود.

سخنانی این عضو سابق طالبان با واکنش تندی از سوی احمد سعیدی استاد دانشگاه کابل همراه بود. سعیدی سید اکبر آقا را بی ناموس و بی وجدان توصیف کرد. اشرف غنی رئیس‌ جمهور افغانستان منتظر رأی مجلس به تعدیل قانون ثبت‌احوال نفوس نماند و فرمانی صادر کرده است که برای نخستین بار در تاریخ این کشور درج نام مادر در شناسنامه فرزند را الزامی می‌کند. پیش‌تر کمیته قانون‌گذاری و بعد تمام کابینه به‌اضافه کردن نام مادر در شناسنامه‌های افغان‌ها رأی داده بودند.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری نیز درباره جزییات فرمان ریاست جمهوری می‌گوید: رئیس‌جمهور غنی طی فرمانی ایزاد و تعدیل در برخی از مواد قانون ثبت‌احوال نفوس را که از سوی کابینه دولت جمهوری اسلامی افغانستان تصویب گردیده بود توشیح کرد. بر بنیاد این فرمان ریاست جمهوری، نام مادر به گونه رسمی در شناسنامه در کنار سایر مشخصات فردی درج می‌گردد.

در ماه‌های اخیر این تلاش‌ها جدیت و شدت بیشتری گرفت تا دولت افغانستان اول ماه جاری میلادی اعلام کرد که حاضر است حق نام مادر در شناسنامه را به رسمیت بشناسد. فعالان حقوق زن با راه‌اندازی کارزاری مجازی به نام «نامم_کجاست؟» خواهان درج نام مادر در شناسنامه و دیگر اسناد دولتی شده بودند.

کدخبر: ۳۵۰۳۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر