کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۳۶۷۶
تاریخ خبر:

ببینید | جزئیات سانحه مرگبار اتوبوس در جاده هراز

بامداد چهارشنبه (۳۰ تیر ماه) اتوبوس اسکانیا در محور هراز واژگون شد که در همان ساعات اولیه زکریا اشکیود -سخنگوی اورژانس استان مازندران از کشته شدن سه مسافر و ۳۹ مصدوم در این حادثه خبر داد.

فرهاد صالحیان - مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای- درباره جزئیات این حادثه و بررسی علل بروز آن در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اتوبوس مورد نظر اتوبوس اسکانیای صفرکیلومتر بود که ساعت ۲۲:۳۰ از اسلامشهر تهران به مقصد گرگان سفر خود را آغاز کرد و در این مسافت ۴۱۲ کیلومتری با تعداد مسافر ۱۰ نفر صورت وضعیت خود را دریافت کرد اما در ساعت ۰۳:۳۵ دقیقه بامداد چهارشنبه (۳۰ تیر ماه) در محور هراز محدوده پنجاب در مسیر پیچ راست‌گرد از جاده خارج و به نیوجرسی سمت چپ برخورد کرد و متاسفانه واژگون شد.

وی افزود: این اتوبوس تنها قبل از این شش بار سفر کرده بود و در این سفر مسافرانی که کمربند بسته بودند از این حادثه جان سالم به در بردند. البته در این اتوبوس تخلفات بسیاری از سوی راننده و شرکت حمل‌ونقلی موردنظر رخ داده؛ چرا که براساس پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا حداکثر ظرفیت مجاز این اتوبوس برای پذیرش مسافر ۲۲ نفر بود؛ در حالی که در هنگام حادثه ۴۳ نفر مسافر (با راننده) در این اتوبوس حضور داشتند.

مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: بر این اساس مسلما راننده به صورت مادم‌العمر ممنوع‌الخدمات خواهد شد و با شرکت خاطی به صورت جدی برخورد خواهیم کرد؛ چرا که به غیر از تخلفات مذکور در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تابلو اطلاع‌رسانی برای مسافران در اتوبوس نصب نشده بود. اگر مسافران می‌خواستند مشکلی را با شرکت حمل‌ونقلی مذکور در میان بگذارند باید از طریق این تابلو و شماره تماسی که در آن درج شده بود این کار را انجام می‌دادند اما اساساً تابلویی در کار نبود.

صالحیان اضافه کرد: در این اتوبوس چک‌لیست و مهر مدیر فنی درج نشده بود و این هم یکی دیگر از تخلفاتی است که راننده و شرکت حمل‌ونقلی مورد نظر باید به خاطر آن مورد مواخذه قرار گیرند و نسبت به آن پاسخگو باشند.

وی گفت: این اتوبوس با ۱۰ نفر صورت وضعیت خود را دریافت کرده و از اسلامشهر سفر خود را شروع کرده است اما نهایتا با ۴۳ مسافر واژگون شده است. جالب‌تر اینکه این اتوبوس هنگامی که در پلیس‌راه جاجرود دقیقا دو ساعت و سی و پنج دقیقه بعد از حرکت ثبت ساعت کرده، ۴۳ نفر در اتوبوس بودند و دو ساعت بعد هم این تصادف اتفاق افتاده است. البته مسافران بایستی در چنین شرایطی از طریق تلفن گویا و سامانه پیامکی یا اپلیکیشن ۱۴۱ به ما گزارش می‌دادند تا جلوی این تخلف گرفته شود؛ چرا که اگر از بروز این تخلف خبر داشتیم مسلما بایستی ۲۵ نفر از مسافران در پلیس‌راه جاجرود از اتوبوس پیاده می‌شدند و از طریق شرکت حمل‌ونقلی خاطی، اتوبوس جایگزین برای آن‌ها می‌گرفتیم.

کدخبر: ۴۰۳۶۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر