کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۱۸۲
تاریخ خبر:

لطفا به‌ هیچ‌وجه با ‌پنیر لیقوان شوخی نکنید

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | ‌«از فروش محصولات …. معذوریم. پنیر لیقوان آذربایجان موجود است»؛ این جمله‌ای است که برخی سوپرمارکت‌های تبریز بر شیشه‌های مغازه‌های خود چسبانده‌اند و شبکه‌های اجتماعی نیز در حال انتشار آن هستند. این جنجال از برنامه «دستپخت» شبکه اول که عموما سفارشی و تبلیغاتی است شروع شد و نزدیک بود به یک جنجال بزرگ تبدیل شود که مدیران آن برند مشهور خیلی زود دست به کار شدند و کار بیخ پیدا نکرد. اگر برایتان سوال به وجود آمده که چگونه پنیر «لیقوان» می‌تواند جنجال ایجاد کند، این گزارش را بخوانید.

*** دستپخت جنجالی
* یک: هر هفته در روزهای شنبه و دوشنبه برنامه «دستپخت» از شبکه یک سیما در ساعت ۱۹:۳۰ پخش می‌شود و به معرفی دستورهای آشپزی متفاوت، مسابقات و… می‌پردازد. این برنامه که در «گروه اجتماعی» ساخته می‌شود حالا به یکی از درآمدزاترین برنامه‌های تلویزیون تبدیل شده که برندهای مختلف موادغذایی به عنوان اسپانسر در آن شرکت می‌کنند.

* دو: در ماه‌های گذشته دو برند «طبیعت» و «میهن» که هر دو برای یک هلدینگ هستند جزو اسپانسرهای بزرگ برنامه «دستپخت» بودند و عموما دستورهای آشپزی این برنامه به معرفی یکی از محصولات این برندها ختم می‌شد.

* سه: در یکی از قسمت‌های دستپخت، مجری این برنامه (سید وحید حسینی که چند اجرای پر حاشیه دیگر نیز داشته و اعتماد به نفس قابل توجهی دارد) صحبتی انجام داد که تبریزی‌ها را مکدر کرد. این مجری که می‌خواست پنیر سنتی «میهن» را تبلیغ کند، گفت: «قدیم‌ها یک پنیری بود که خیلی محبوب هم‌سن و سال‌های من بود که به آن پنیر لیقوان می‌گفتند.

خیلی خوشمزه بود ولی یک ایرادی داشت چون پنیر سنتی بود به روش غیربهداشتی تولید می‌شد. از شیر پاستوریزه برای تولید آن استفاده نمی‌کردند و در نتیجه بهداشتی نبود و زود کپک می‌زد. برای افرادی که عاشق پنیر لیقوان هستند، شرکت میهن، پنیر سنتی تولید کرده که به آن پنیر سنتی در آب نمک می‌گویند. این پنیر همان خصوصیات پنیر لیقوان را دارد و چند تا ویژگی باحال هم دارد که……..»

*** اعتراض بلند تبریزی‌ها
پس از دست به دست شدن ویدئوی صحبت‌های « سید وحید حسینی»، تبریزی‌ها معترض شدند و عقیده داشتند که به سنت آن‌ها توهین شده است. برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی ناراحتی خود را نسبت به این موضوع اعلام کردند و خبرگزاری‌های محلی تبریز و سپس مسئولان تبریز نیز پا به میدان گذاشتند. مغازه‌داران تبریزی نیز به نشانه اعتراض نوشته‌ای روی شیشه‌های خود چسباندند که محصولات آن شرکت را نمی‌آورند و نمی فروشند. برخی از واکنش ها را مرور می‌کنیم.

*** نمایندگان مجلس
* یک: ماجرا به اندازه‌ای مهم و حیثیتی شد که سه نماینده این منطقه درباره این موضوع صحبت کردند. «روح الله متفکرآزاد» نماینده مردم تبریز و عضو هیات رئیسه مجلس در توئیتی نوشت: «طعم پنیر لیقوان محصول قرن‌ها تجربه زیست طبیعی مردمان سالم آذربایجان است. با توصیه یک مجری آشپزی نه تنها پنیر لیقوان حذف نمی‌شود بلکه ممکن است محصولات شرکت مربوطه دیگر سر سفره‌ها نیاید. با اقتصاد بومی منطقه بازی تجاری نکنید.»

احمد علیرضا بیگی دیگر نماینده مردم تبریز در مجلس نیز با توئیتی نوشت: «تخریب پنیر لیقوان قطعا تاثیری در میزان فروش آن نخواهد داشت اما یقینا در میزان بینندگان برخی برنامه‌های تلویزیون و خریداران محصولات برند مذکور موثر خواهد بود. از صداوسیما انتظار می‌رود با احساس مسئولیت بیشتر بر محتوای برنامه ها نظارت کند.»

مهدی اسماعیلی نماینده مردم میانه در مجلس نیز گفت: «این گفتار نسنجیده و غیر اخلاقی و احتمالا هدفدار که متاسفانه شائبه تخریب یک برند معتبر و باکیفیت آذربایجانی را دربر دارد حاکی از غرض ورزی و عدم اطلاع دقیق ایشان از نحوه تهیه و تولید پنیر لیقوان می‌باشد.این موضوع باید توسط مراجع ذی‌صلاح سریعاً مورد رسیدگی قرار گیرد. بایستی نیت مجری و عوامل این برنامه مشخص و از عواقب بعدی جلوگیری به عمل آید.»

* دو: مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از پیگیری قضایی موضوع تخریب پنیر لیقوان در یک برنامه تلویزیونی از طریق مراجع قضایی و مدعی العموم خبر داد و گفت: «پیگیری لازم را تا حصول نتیجه از طریق مراجع قضایی ادامه خواهیم داد.»

* سه: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: « مجوزهای بهداشتی کارگاه‌های تولید پنیرهای سنتی آذربایجان از طریق معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز صادر می‌شود که آن را نیز روی محصولات خود درج می‌کنند. معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نظارت کاملی بر کارگاه‌های تولید پنیرهای سنتی آذربایجان دارد.

کارگاه‌های پنیر سنتی گوسفندی آذربایجان زیر نظر این معاونت به طور بهداشتی پنیر تولید می‌کنند. سال گذشته نیز صداوسیما برنامه‌ای در خصوص آلوده بودن شیرهای آذربایجان پخش کرد، از صداوسیما می‌خواهیم قبل از پخش برنامه‌ای در خصوص پنیر، با معاونت غذا و دارو در خصوص کارگاه‌های تولید پنیر سنتی صحبت کرده و حتی بازدید کنند.»

*** عقب نشینی آقای مجری
اگر روند انتقادات فوق ادامه پیدا می‌کرد، ممکن بود برند «میهن» که این روزها در حوزه تبلیغات به شدت فعال است با ضربه سهمگینی رو‌به‌رو شود. همین موضوع سبب شد تا مدیران این برند سریعا وارد شوند و ماجرا را جمع کنند. برند «میهن» جمعه هر هفته اقدام به پخش زنده قرعه‌کشی هفتگی سکه طلا می‌کند که «محمد سلوکی» مجری آن است.

در برنامه این هفته مجری برنامه دستپخت به روی خط آمد و گفت: «قصد مجموعه برنامه دستپخت و مجموعه میهن قطعا این نبوده که پنیر لیقوان را تخریب کنند. نکته‌ای که گفتیم، اشاره داشت به زمان گذشته و خصوصیت تولید سنتی در آن زمان‌های دور. اگر هر کدام از مردم تبریز و آذری زبانان و هر کسی که از میهن و خصوصا من که گوینده این مطلب بودم، ناراحت شده، عذرخواهی می‌کنم.

ماجرا این است که قصد جسارت نداشتم. در این برنامه گفتم خودم طرفدار این پنیر محبوب هستم و مصرف‌کننده‌اش. اگر جسارت و دلخوری بوده قطعا من عذرخواهی می‌کنم. این نگاه، نگاه میهن نیست که بخواهید این پنیر را با پنیر لیقوان مقایسه کند. ما قصدمان این بود که یک محصول محبوب را معرفی کنیم با این حال اگر دلخوری به وجود آمده، عذرخواهی می‌کنیم.»

*** پنیر لیقوان ثبت ملی می‌شود
و خبر آخر اینکه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان ‍‌ شرقی اعلام کرد: «محصول پنیر لیقوان به عنوان یکی از نمادهای مهم و اصلی لبنی آذربایجان، امسال ثبت ملی می‌شود. ویژگی‌های مذکور زمینه‌ای است تا بتوان برند پنیر لیقوان را علاوه بر ثبت ملی در سطح جهانی نیز به ثبت برسانیم که به همین منظور میراث فرهنگی از سال گذشته در حال طی فرآیند ثبت پرونده پنیر لیقوان در فهرست آثار ملی است.»

کدخبر: ۳۳۲۱۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر