کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۲۲۷۳
تاریخ خبر:

با ۱۳۰‌میلیون تومان چه خودروهایی ‌را می‌توان خرید؟

‌روزنامه هفت صبح، گروه خودرو | در رکود بازار خودرو، ماجرا به این شکل هم نیست قیمت‌ها کاهش یافته باشد یعنی گرانی بر سر جای خود باقی مانده است اما خرید و فروشی صورت نمی‌‌گیرد. حتی با طرح قرعه‌کشی و ساماندهی فروش خودرو و فروش اقساطی خودروهای چینی باز هم بازار از رکود خارج نشده است. بیشتر مشتریان به سمت خرید خودروهای دست دوم رو آورده‌اند. ما هم طبق یک میانگین قیمتی که شروعش از ۱۳۰ میلیون تومان است سراغ ارزان‌ترین خودروهای بازار دست دوم رفته‌ایم. چه خودروهایی می‌شود با این قیمت خرید؟ به چه سالی تعلق دارند و چه مشخصات فنی و ظاهری‌ای دارند؟ در این گزارش پرونده شش خودروی ارزان بازار را بررسی می‌کنیم.

ام وی ام چهار سیلندر/ مدل ۹۳/ قیمت ۱۳۰ میلیون تومان
همه‌چیز با او شروع شد؛ او سردمدار حضور خودروهای چینی در بازار ایران بود. ام‌وی‌ام ۱۱۰ که خود را رقیبی برای پراید معرفی می‌کرد، خودرویی بحث‌برانگیز است که از سوی کمپانی مادر یعنی چری، با نام QQ شناخته می‌شود. وقتی کیوکیو توسط مدیران خودرو در کرمان تولید شد و به بازار آمد، همه او را ماتیز چینی نام‌گذاری کردند. ولی دووی باکیفیت کجا و ۱۱۰ کجا؟ آن اوایل موجی از جوانان و به‌ویژه خانم‌ها، سراغ این خودرو رفتند.

باید اعتراف کرد که اگر شرکت متولی ایرانی شرایط فروش آسانی را برای عرضه ۱۱۰ فراهم نمی‌کرد، هرگز آینده‌ای برای او متصور نمی‌شد. سواری نرم و امکانات ساده‌ای که پراید از آن محروم بود، کاری کرد که روز به روز به صف خریداران آن اضافه شود. البته مباحث مربوط به ایمنی و کیفیت قطعات به مرور زمان ۱۱۰ را به حاشیه بازار کشاند. حجم موتور۱٫۱ لیتر، پیشرانه۴ سیلندر، شتاب۱۳ ثانیه، مصرف ترکیبی۳٫۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

سمند LX، ۱۳۸۸/ قیمت ۱۳۰ میلیون تومان
ایران خودرو در سال ۱۳۸۰ محصول جدیدی را بر مبنای پلتفرم ۴۰۵ به بازار معرفی کرد و نامش را سمند گذاشت. اولین سری سمند با کد X7 و EL مدل ساده با داشبورد مشکی رنگ در سال ۱۳۸۱ به شکل عمده تحویل خریداران شد. وجود عیب‌های مونتاژی متعدد و برخی چالش‌های فنی باعث شد تا ایران ‌خودرو در سال ۱۳۸۳ سری دوم سمند را با کد SE نمونه معمولی و کد LX با چراغ عقب‌های متفاوت و برخی تجهیزات بیشتر روانه بازار کند. سال ۱۳۸۸ نیز سری جدید از مدل LX مجهز به پیشرانه دوگانه‌سوز EF7 تحویل مشتریان شد و در سال ۱۳۹۰ شاهد عرضه نسخه بنزین‌سوز EF7 به بازار بودیم. مشخصات فنی این خودرو حجم موتور‌
۱٫۸ لیتر، پیشرانه۴ سیلندر XU7، شتاب۱۳٫۱ ثانیه، مصرف ترکیبی۸٫۳ لیتر در ۱۰۰کیلومتر است.

پژو ۲۰۶ SD/ 1390/ قیمت ۱۳۰ میلیون تومان
اندکی پس از عرضه پژو ۲۰۶ به بازار، ایران خودرو که جای خالی سدانی با ابعادی کوچکتر از خانواده سمند و ۴۰۵ را در سبد محصولاتش خالی می‌دید، پروژه تولید مدل صندوقدار این فرانسوی را با همکاری پژو آغاز کرد. نتیجه این پروژه، عرضه سری نخست ۲۰۶ صندوقدار در سال ۱۳۸۶ و با نام «آرین» بود. از آنجایی‌که فرانسوی‌ها از اسمش ناراضی بودند، ایران خودرو خیلی زود، نامش را ۲۰۶SD تغییر داد. این سدان کامپکت در ابتدا با هشت تیپ مختلف فروخته می‌شد.

اما از سال ۱۳۹۳ به بعد، فقط تولید فول‌ترین نسخه آن، یعنی تیپ V8، ادامه پیدا کرد. از جمله معدود تفاوت‌های فنی ۲۰۶ صندوقدار نسبت به ۲۰۶ هاچ‌بک، می‌توان به تغییر اتصالات فنربندی عقب اشاره کرد که منجر به بهبود فرمان‌پذیری این مدل نسبت به تیپ ۵ شده است. سایر مشخصات فنی این خودرو نیز مشابه ۲۰۶ تیپ ۵ است. ایران خودرو از اوایل سال ۹۸ سه آپشن «سنسور عقب»، «ترمز دیسکی عقب» و «سی دی پلیر» را از تجهیزات استاندارد تیپ V8 حذف کرد. مشخصات فنی شامل حجم موتور۱٫۴ لیتر، پیشرانه۴ سیلندر TU3، شتاب۱۴٫۱ ثانیه، مصرف ترکیبی۶٫۴ لیتر در ۱۰۰کیلومتر می‌شود.

پراید SE 131، ۱۳۹۵/قیمت ۱۳۰ میلیون تومان
بعد از پروژه X100 سایپا که اواخر دهه ۸۰ شمسی و با هدف ارتقای خانواده پراید معرفی شد، سایپا ۱۳۱ تنها عضو این خانواده بود که تولید آن به موازات نسخه فیس‌لیفتش (یعنی ۱۳۲) همچنان ادامه داشت. ۱۳۱ همچون برادرانش، به لحاظ بهره‌گیری از سه آپشن «فرمان هیدرولیک» و «ترمز ABS» و «ایربگ راننده»، دارای تیپ‌های مختلفی بود که از میان آن‌ها، تیپ ST ارزان‌ترین تیپ (بدون سه آپشن) و تیپ EX نیز گران‌ترین تیپ (دارای هر سه آپشن) بود. تیپ‌های بین این دو نیز هرکدام‌شان، یکسری چیزها را نداشتند! مثلا تیپ SL فقط ترمز ABS دارد. تیپ LX فقط فرمان هیدرولیک دارد.

تیپ LE فقط ایربگ راننده دارد و تیپ SX نیز هم فرمان هیدرولیک و هم ترمز ABS دارد. اما از سال ۱۳۹۲ و ۹۳ که تولید انبوه ۱۳۱ یورو۴ با چندین تغییر مختصر فنی آغاز شد ولی سایپا، ۱۳۱ یورو۴ را فقط در دو تیپ SE و TL عرضه کرد. تیپ SE آن مشابه تیپ EX سابق بود و هر سه آپشن را داشت ولی ایربگ شاگرد هم به آن اضافه شده بود. تیپ TL آن نیز (که خیلی زود از بازار حذف شد) در همه چیز با تیپ SE برابری می‌کرد (یعنی هم دو ایربگ بود و هم ترمز ABS داشت) ولی فرمان هیدرولیک را از روی آن حذف کرده بودند. مشخصات فنی حجم موتور۱٫۳ لیتر، پیشرانه۴ سیلندر یورو۴ بهینه (M13)، شتاب۱۳٫۴ ثانیه، مصرف ترکیبی۶٫۴ لیتر در ۱۰۰کیلومتر است.

سیتروئن زانتیا/ ۱۳۸۵ ۲٫۰ لیتر X/ 130 میلیون تومان
زانتیا در سال ۱۹۹۲ به بازار اروپا معرفی شد و اولین فیس‌لیفتش در سال ۹۸ میلادی رقم خورد. سپس فرانسوی‌ها در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ خطوط تولیدش را جمع کردند ولی در همان زمان، سایپا تولید زانتیای فیس‌لیفت را با دو پیشرانه ۱٫۸ لیتری (XU7) و ۲ لیتری (XU10) در ایران شروع کرد. تولید زانتیا تا سال ۱۳۸۹ و در سه تیپ مختلف ادامه داشت؛ تیپ Xساده، تیپ SX یا اکسکلوسیو (نیمه‌فول) و تیپ سوپرلوکس (فول). زانتیا هنوز هم جزو خودروهای بااعتبار بازار ایران است. از اوایل تا اواسط دهه ۸۰ شمسی، کمتر خودرویی بود که یارای برابری با سرعت و شتاب زانتیا را داشته باشد.

در زمان اوج این سیتروئن، مدام او را با یکی از تنها رقبایش در بازار، یعنی نیسان ماکسیما، مقایسه می‌کردند اما حالا زانتیا را با پارس ELX که موتور ۱٫۸ لیتری او را درون سینه دارد و همچنین سورن توربو مقایسه می‌کنند. زانتیا هنوز هم نماد جوان‌گرایی و خودروی افراد متمول به شمار می‌رود. اینکه چرا این لیفت‌بک اروپایی تا این اندازه در بازار ایران اقبال پیدا کرد را باید در کیفیت بالای قطعات، پیشرانه پرقدرت و سیستم تعلیق نرم آن بجوییم. به‌علاوه زانتیا که توسط سایپا مونتاژ و عرضه می‌شود، از شبکه گسترده خدمات پس از فروش این خودروساز نیز بی‌بهره نبود. جالب است بدانید که نام زانتیا، برگرفته از نام یونانی زانتوس Xanthos بوده که به معنای «طلایی» ترجمه می‌شود. مشخصات فنی حجم موتور۲ لیتر، پیشرانه۴ سیلندر XU10، شتاب۹٫۵ ثانیه، مصرف ترکیبی۷ لیتر در ۱۰۰کیلومتر است.

پژو پارس، ۱۳۸۴/ XU7، قیمت ۱۳۰ میلیون تومان
هفت سال پس از عرضه پژو ۴۰۵ در ایران و به‌صورت دقیق‌تر در سال ۱۳۷۹، ایران‌خودرو تبلیغات خود را برای فروش مدلی جدید با نام «پرشیا» آغاز کرد؛ مدلی که البته اندکی بعد، به «پارس» تغییر نام داد. پژو پارس را باید فیس‌لیفتی فرانسوی از پژو ۴۰۵ دانست که برای بازار کشورهای درحال توسعه و با الهام از پژو ۴۰۶ طراحی شده است. ظاهر جذاب‌تر پارس در مقایسه با ۴۰۵ باعث شد تا استقبال مشتریان ایرانی از این محصول بسیار چشمگیر باشد طوری‌که حتی با گذشت بیش از ربع قرن از مونتاژ آن، همچنان از محبوب‌ترین تولیدات داخلی است.

پژو پارس این روزها در قالب دو تیپ با نام‌های پارس سال (با پیشرانه ۱٫۸ لیتری XU7) و پارس LX با پیشرانه ۱٫۶ لیتری TU5 به مشتریان تحویل داده می‌شود که هر دو تیپ به‌رغم شباهت‌های فنی و افت کیفیت در طی چند سال اخیر، از شرایط مناسبی در بازار فروش برخوردارند. ایران خودرو از اواخر سال ۹۷، «رینگ آلومینیومی» را از تجهیزات استاندارد پارس LX و اتومات و همچنین «ترمز عقب دیسکی» را هم از تجهیزات استاندارد پارس LX حذف کرد. ایران خودرو همچنین از بهار ۱۴۰۱، تیپ‌های جدیدی را با نام «پارس سفارشی» و «پارس سفارشی ELX» به بازار فرستاد. در پارس سفارشی، هر دو آپشنی که قبلا از روی آن حذف شده بود دوباره دیده شد.

این ۲ آپشن عبارتند از: رینگ آلومینیومی و ترمز عقب دیسکی. علاوه بر این، شیشه‌های عقب نیز از نوع «دودی» هستند. اما در پارس سفارشی ELX علاوه بر این ۳ آپشن‌ها، چندین ویژگی جدید دیگر نیز نصب شده‌ که عبارتند از: سنسور نور، سنسور باران، سنسور باد تایر، آینه تاشو برقی، صندلی برقی و مالتی مدیا (دوربین عقب با مانیتور لمسی). هر دوی این تیپ‌ها، هم با موتور XU7P و هم با موتور TU5 فروخته شدند و تنها تفاوت‌شان در آپشن، اضافه‌شدن «کروز کنترل» بود که فقط روی پارس TU5 سفارشی ELX نصب است. مشخصات فنی حجم موتور۱٫۸ لیتر، پیشرانه۴ سیلندر XU7، شتاب۱۱ ثانیه، مصرف ترکیبی۹٫۱ لیتر در ۱۰۰کیلومتر است.

کدخبر: ۴۷۲۲۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    ماشین مشدی ممدلی