کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۰۱۵۳
تاریخ خبر:

با گران‌ترین ماهی‌های ایران و جهان آشنا شوید

روزنامه هفت صبح | هنوز بین دانشمندان بر سر اینکه ما باید حتما هفته‌ای یک یا دو بار ماهی بخوریم یا نه، اختلاف‌نظر وجود دارد اما با قدم زدن در بازار ماهی فروش‌ها، این قیمت عجیب خیلی از ماهی‌هاست که در مورد فاصله خوردن وعده‌های ماهی تصمیم می‌گیرد و آن را به ماهی یک بار یا چند ماه یک بار می‌رساند. قیمت‌هایی که ممکن است ما را به شک بیاندازد که نکند عددها به ریال نوشته شده‌اند؟

‌ازون برون جنجالی روی قله قیمت‌ها
ازون برون که نوعی ماهی خاویاری است،از اول هم گران‌قیمت بود البته تا مدت‌ها بر سر اینکه این ماهی حلال گوشت است یا حرام گوشت، اختلاف‌نظر وجود داشت تا اینکه بالاخره معلوم شد جزو دسته ماهی‌های فلس‌دار است و گوشتش برای مسلمان‌ها حرام محسوب نمی‌شود؛ با این وجود بعید است ما آدم معمولی‌ها بتوانیم سمت ازون برون برویم چون همین حالا قیمت هر کیلو فیله ازون برون بسته به اینکه از کجا آن را بخرید، بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

فروشگاه‌های آنلاین به ندرت برای این ماهی قیمت می‌گذارند و اغلب یا عبارت ناموجود را کنارش می‌گذارند یا اعلام می‌کنند که برای استعلام قیمت باید با آنها تماس گرفته شود آن هم به این دلیل که ازون برون اصلا قیمت ثابتی ندارد. ماهی‌فروش‌های بازارهای ماهی ‌‌سنتی مثل محله سرچشمه تهران هم می‌گویند ‌ قیمت ازون‌برون مثل طلا و دلار می‌ماند و ممکن است ساعت به ساعت متفاوت باشد. آنها قیمت ماهی ازون‌برون کامل را با سر و دم کیلویی ۷۵۰ هزار تومان اعلام می‌کنند و قیمت فیله را کیلویی ۹۰۰ هزار تومان.

سالمون مستقیم از آب‌های سرد اقیانوس
دومین ماهی گران‌قیمت بازار ماهی‌فروشان، سالمون نروژیی است که فقط در بسته‌بندی‌های ممهور به مهر شیلات فروخته می‌شود که روی آن نوشته شده «کنترل شد» قیمت بسته‌های ۶۰۰ گرمی این ماهی ۳۸۵هزار تومان است؛ یعنی یک کیلو ماهی سالمون نروژی نزدیک به ۷۰۰ هزار تومان آب می‌خورد.

ماهی‌فروش‌هایی هم هستند که ادعا می‌کنند سالمون پرورشی غیر بسته‌بندی هم دارند و آن را کیلویی ۴۰۰ هزار تومان می‌فروشند اما ماهی‌خورهای حرفه‌ای می‌گویند به آنها اعتمادی نیست و اغلب ماهی‌هایی که به عنوان سالمون فروخته می‌شود همان قزل‌آلای ویژه خودمان است که به دلیل نوع خوراکی که به آن داده می‌شود رنگ صورتی پیدا می‌کند و چهار برابر قیمت قزل‌آلای معمولی فروخته می‌شود.

البته بعضی از همین ماهی‌خورها تاکید می‌کنند که ممکن است سالمون‌های پرورشی در بازار باشد اما فقط یک سالمون‌خور حرفه‌ای می‌تواند آن را از قزل‌آلا تشخیص بدهد و راه فهمیدن تفاوت آنها هم میزان چربی سالمون است که البته بیشتر موقع خوردن خودش را نشان می‌دهد اما کسی که شیفته سالمون باشد و بارها به بافت گوشتش دست زده باشد، تفاوت آن را از نظر میزان چرب بودن با گوشت قزل‌آلا متوجه خواهد شد. بنابراین اگر شما خیلی دلتان می‌خواهد سالمون را امتحان کنید و تازه‌کار هم هستید، سراغ همان سالمون‌های بسته‌بندی شیلات بروید که مهر کنترل دارند.

جنوبی‌های لوکس
اگر بین ماهی‌های شمالی سلطنت مطلق با ماهی ازون‌برون است، دریای جنوب شاه‌ماهی‌های لوکس زیادی دارد؛ البته قیمت گران‌ترین ماهی جنوب موجود در بازار حدودا نصف ازون برون است اما میانگین قیمت ماهی‌های جنوب با ماهی‌های شمال اصلا قابل مقایسه نیست. از حلوای سیاه ویژه و هامور منجمد شروع می‌کنیم که قیمت فیله‌اش کیلویی ۵۰۰ هزار تومان است تا حلوای سفید ویژه که آن را کیلویی ۴۵۰ هزار تومان می‌توانید بخرید.

کم‌کم به سرخو و راشکو ‌ با قیمت‌های حدود کیلویی ۵۰۰۰ هزار تومان می‌رسیم و در نهایت روی شوریده و میش ۲۵۰ هزار تومانی و شیرماهی ۲۷۰ هزارتومانی می‌مانیم. البته اگر خیلی شیفته ماهی جنوب باشید می‌توانید شیرماهی نیزه‌ای منجمد بخرید که کیلویی ۱۴۰ هزار تومان است و هنوز حدود کیلویی ۳۵ هزار تومان از قزل‌آلا‌ گران‌تر است. این را هم در نظر داشته باشید که گویا یکسری از ماهی‌های گران‌قیمت جنوب اصلا به تهران نمی‌رسند چون نه‌تنها در خود شهرهای جنوبی خیلی محبوب هستند بلکه فصل صید آنها خیلی محدود است مثل ماهی صبور.

البته بعضی از ماهی‌فروش‌های بازار سرچشمه می‌گویند ‌ در ماه‌هایی از سال صبور هم برای‌شان می‌آید اما ماهی‌خورهای حرفه‌ای اعتقاد دارند که مبتدی‌ها به هیچ وجه نباید به خرید این ماهی‌ها تن دهند چون ظاهر دسته بزرگی از ماهی‌ها شبیه صبور و زبیدی است و احتمالا یک ماهی ارزان‌قیمت و پیش پا افتاده جنوبی را چند صد هزار تومان خواهیم خرید. به طور کلی بازار تقلبی فروشی در مورد ماهی‌های جنوب خیلی داغ است و می‌گویند همین حلوای سفید و سیاه را هم اگر می‌خواهید بخرید‌، باید از محل کاملا مورد اعتماد بخرید یا با یک حرفه‌ای برای خرید راهی بازار شوید.

خرچنگ‌های اشرافی
در کنار ماهی، میگو هم بازار لوکس خودش را دارد. از شاه‌میگو گرفته که ۳۵۰ کیلویی قیمت دارد تا میگوی خشک که بسته‌های ۳۰۰ گرمی‌اش ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. این وسط بازار خرچنگ و لابستر هم قاعدتا باید یکی باشند اما نیستند و مشتری‌های خاص خودش را دارد. در بازار ماهی‌فروشی آنلاین خرچنگ چهار کیلویی ‌ ۳۰۰ هزار تومان است و لابستر ویژه کامل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان. وزن لابستر ویژه معمولا حدود ۳کیلو و ۵۰۰ گرم است اما میزان گوشتی که از آن به دست می‌آید کمتر از دو کیلو خواهد بود.

خارجی‌های لوکس
اینکه ارزان‌ترین ماهی موجود در بازار هم نسبت به جیب یک کارگر و کارمند گران محسوب می‌شود واقعا ناراحت‌کننده است اما در سطح دنیا هم ماهی‌های گران‌قیمت زیادی وجود دارند؛ از بلوفین گرفته که پایه یکی از گران‌قیمت‌ترین سوشی‌های جهان است تا پفیر که قیمتش هزار دلاری است و آنقدر سمی است که فقط ۵۰ رستوران در سرتاسر جهان مجوز سرو کردن آن را دارند.

کدخبر: ۴۱۰۱۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    دانشمندان در مورد قیمت گوشت سفید در ایرا ن انگشت به دهان ماندن