کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۷۱۷
تاریخ خبر:

با خودروهای گمنام چینی بازار آشنا شوید

روزنامه هفت صبح| اغلب آنها فقط در حد چند دستگاه تولید ‌یا به کشور وارد شده‌اند‌ اما کلی خبر درباره‌شان منتشر شده است. در عین حال این خودروها بیش از آنکه در بازار حضوری جدی داشته باشند، چهره‌های رسانه‌ای جذابی هستند که گاه و بیگاه از سوی نشریات مورد آزمایش و بررسی قرار می‌گیرند. با وجود این همه حواشی اما اگر کسی بخواهد واقعا این خودروها را انتخاب کند یا حتی آنها را ببیند، باید از هفت‌خوان رستم عبور کند چون کمتر گالری یا نمایشگاهی هست که در موجودی انبارش یکی از این خودروها را داشته باشد. تازه اگر فرد در مناطقی غیر از پایتخت یا کلانشهرها زندگی کند، این دسترسی بسیار سخت‌تر خواهد شد. با عنایت به این وضعیت، ما پس از بررسی دقیق هشت خودرو گزارشی از شرایط و کیفیت آنها برای خرید را اینجا آورده‌ایم.

* یک: فردا SX6- مدل ۱۳۹۹ / قیمت : ۵۵۰ میلیون تومان ‌
با دو ایربگ و موتوری ۱۴۷ اسبی و ظاهری نزدیک به یک مینی‌ون کوچک، هیچ شباهتی به شاسی‌بلندهای چینی متعارف ندارد. مشخصا خودرو مهیج یا ایمنی هم نیست. در واقع بیش از اینکه پیشرفته یا واجد هر صفت جذاب دیگری باشد، جدید است. فعلا درباره اینکه جدید بودن به کمکش می‌آید یا نه مشخص نیست ولی این خودرو آشکارا جادار و تا حدی پرامکانات است. ظاهر خوبی دارد که البته از نزدیک رنگ می‌بازد چون کیفیت قطعات به کار رفته بالا نیست. موردی که اتفاقا از سوی چند تن از خریداران خودرو نیز گزارش شده است. توصیه ما پرهیز از این خودرو است.

ظرفیت ۷ نفر / حجم صندوق ۳۰۰ لیتر / طول ۴٫۶۶ ‌متر / وزن ۱۴۲۵ کیلوگرم / قدرت موتور ۱۴۷ اسب/
مصرف سوخت / ۷٫۵ لیتر / وع موتور /۱۵۰۰cc

* دو: جک توجوی J3 هاچ‌بک- مدل‌ ۱۳۹۲ / قیمت : ۱۳۰ میلیون تومان ‌
چیزی است در حد تیبا با ظاهری بهتر و البته قیمت گران‌تر که کمی قدرتش بیشتر است. این خودرو سال ۲۰۰۹ در چین از سوی موسسه جی‌دی پاور مورد تقدیر قرار گرفته و کیفیت ساخت خوبی دارد. مصرف سوختش به لطف تکنولوژی میتسوبیشی و آرایش ۱۶ سوپاپ موتور مناسب است و ابعاد اتاق هم برای پنج سرنشین کافی است. این خودرو البته اندکی مشکل قطعه دارد که برای ساکنان تهران و برخی شهرها چندان جدی نیست ولی در باقی مناطق شاید این یک نمره منفی باشد. در کل توصیه ما این است اگر از تیبا یا ۲۰۶ تیپ۲ خسته شده‌اید، توجوی هاچ‌بک گزینه بدی نیست!

ظرفیت ۵ نفر / حجم صندوق ۳۳۹ لیتر / طول ۳٫۹۶ ‌متر / وزن ۱۰۶۰ کیلوگرم / قدرت موتور ‌ ۹۳ اسب / مصرف سوخت ۶٫۵ لیتر / نوع موتور
۱۳۰۰cc

* سه: اس.‌دبلیو.ام G01- مدل‌ ۲۰۲۰ / قیمت : ۷۰۰ میلیون تومان ‌
خودرو جذابی است و انصافا نمی‌توان آن را انکار کرد. چه در نمای جلو و چه در فرم طراحی عقب چهره جذابی دارد و این نقطه قوت G01 است. کابین هم به دور از جانبداری طرح و پرداخت مناسبی دارد و به ساخته‌های متاخر کادیلاک شبیه است. البته کیفیت رنگ و مواد و دوخت اتاق هنوز قابل سنجش نیست و گذشت زمان این را ثابت می‌کند. این خودرو البته نکات منفی یا ناخوشایندی دارد. مثلا نسبت وزن به قدرت این خودرو مناسب نیست، ایمنی خودرو نامشخص است و مصرف سوختش هم چندان جالب نیست. در کل اگر خیلی سخت‌پسند نیستید، SWM جی۰۱ گزینه بدی نیست.

ظرفیت ۵ نفر / حجم صندوق ۳۵۵ لیتر /‌ طول ۴٫۶۱ ‌متر / وزن ۱۶۲۰ کیلوگرم / قدرت موتور ۱۵۵ اسب
مصرف سوخت ‌ ۸٫۹ لیتر / نوع موتور ۱۵۰۰cc

* چهار: بیسو T3 کارکرده - مدل‌ ۱۳۹۸ / قیمت : ۵۱۰ میلیون تومان ‌
این یکی هم طرح بدنه خوبی دارد و کابینش با تقلید آشکار از میتسوبیشی اکلیپس کراس، طرح خوشایندی دارد. با شش کیسه هوا و چهار نوع سیستم ترمز در حد معمول و استاندارد ایران ایمنی دارد. طولش بزرگتر از اغلب کراس‌اوورهای چینی موجود در ایران است و همین موضوع یک پوئن مثبت برای بیسو است. در عین حال کمبود قطعات، برند ناشناخته یا تعمیرات دوره‌ای همه از جمله خطراتی است که این خودرو و مالکان آن را تهدید می‌کند. چیزی که در پرونده واردکننده بیسو موردی پرسابقه است و قبلا برای نسخه‌های وارداتی سوبارو هم به بدترین شکل ممکن تجربه شده.

ظرفیت ۵ نفر / حجم صندوق ۴۰۰ لیتر/ طول ۴٫۵۳ ‌متر / وزن ۱۴۴۵ کیلوگرم / قدرت موتور ۱۳۳ اسب
مصرف سوخت ‌۷٫۷ لیتر / نوع موتور ۱۲۹۸cc

* پنج: راین ولا V5 صفر- مدل‌ ۱۳۹۷ / قیمت : ۲۰۰ میلیون تومان ‌
در سخت‌ترین بخش بازار بدترین عملکرد را داشته. چیزی که عجیب نیست. خب قرار گرفتن در کلاسی با انبوهی از رقیب قدر از جمله تندر۹۰، رانا، ساینا، ۲۰۶اس‌دی، جیلی جی‌سی۶ و جک جی۴ باید هم به چنین نتیجه‌ای منجر شود. این خودرو البته آنقدر که بد عمل کرده بد ذات نیست و ویژگی‌هایی هم دارد. موتورش به نسبت کم‌مصرف و کم استهلاک است. طرحش در نمای جلو معقول است و صندوق بارش هم بزرگ است. در عین حال اتاق قدیمی است، طراحی بخش عقب بسیار ناشیانه قوام یافته و کیفیت مونتاژ هم نازل به نظر می‌رسد. همین عوامل هم باعث شده تا کسی در بازار سراغش نرود.

ظرفیت ۵ نفر / حجم صندوق ۴۲۰ لیتر‌ / ‌طول ۴٫۲۹ ‌متر / وزن ۱۰۱۰ کیلوگرم / قدرت موتور ۹۷ اسب /
مصرف سوخت ۷ لیتر / نوع موتور / ۱۴۹۷cc

* شش: بی‌وای‌دی F3 - مدل‌ ۱۳۹۷ / قیمت : ۲۴۵ میلیون تومان ‌
خودرو خوبی است که با پلتفرم و موتور قدیمی تویوتا به تولید رسیده و همین عوامل هم زمینه‌ساز دوام مناسب و استهلاکش اندک شده است. طرح کلی بدنه استاندارد و به روز است و در فضای ایران نمی‌توان ایراد چندانی به آن گرفت. فرم چراغ‌های جلو و عقب اما کمی عجیب است. در کابین همه چیز در اندازه و سطح یک خودرو اقتصادی ترکیب شده و ارگونومی هم مناسب است. در کل اف۳ خودرویی معمول و قابل اعتماد است. هرچند بدترین نکته درباره این نسخه از بی‌وای‌دی تولید اندک و البته گمنامی در بازار است که همین عامل زمینه افت قیمت به دلیل عدم استقبال از آن را فراهم کرده است.

ظرفیت ۵ نفر / حجم صندوق ۴۸۰ لیتر / ‌طول ۴٫۶۱ ‌متر / وزن ۱۱۹۳ کیلوگرم / قدرت موتور ۱۰۷ اسب /
مصرف سوخت ۶٫۵ لیتر / نوع موتور ۱۵۰۰cc

* هفت: گک ترامپچی GS5 / مدل‌ ۲۰۱۵ / قیمت : ۶۲۵ میلیون تومان ‌
با داشتن موتور توربو، گیربکس اتومات و سیستم چهار چرخ محرک یک کراس‌اوور قابل قبول در رده محصولات سایز D است. قیمت این خودرو این روزها در بازار به ورای ۶۰۰ میلیون تومان رسیده و تجربه خریداران هم از عملکرد متعادل GS5 حکایت دارد. طراحی خودرو واقعا قابل دفاع نیست و قدیمی‌تر از تاریخ ورودش به کشور یعنی سال ۲۰۱۶ است. کابین اندکی بهتر است اما چندان هم به روز نیست. درباره خرید این خودرو نگران کیفیت کار یا استهلاک آن نباید بود. در عین حال ناشناس بودن و سختی فروش بزرگ‌ترین عیب وارده به این خودرو است که سرمایه خریداران را تهدید می‌کند.

ظرفیت ۵ نفر / حجم صندوق ‌ ۴۰۰ لیتر / طول ۴٫۷۳ ‌متر / وزن ۱۶۷۵ کیلوگرم / قدرت موتور / ۱۷۳ اسب/ مصرف سوخت ‌ ۸٫۲ لیتر / نوع موتور ۱۸۰۰cc

* هشت: بایک سنوا توربو/ مدل‌ ۲۰۱۴ / قیمت : ۶۳۵ میلیون تومان‌‌
یک سدان چینی عبوث و بزرگ با موتوری قدرتمند که روی پلتفرم ساب سوئد بنا شده و واقعا تند و تیز است. هندلینگش بد نیست و قادر است پا به پای محصولات ام‌جی، پژو و حتی هیوندای در ایران حرکت کند. البته وزن سنگینش باعث شده تا کندتر از انتظار و یا قدرت موتورش باشد. البته گلایه‌هایی از اتاق محقر آن شده که گرچه تاحدی درست است اما نمی‌توان صددرصد آن را قبول کرد چون امکانات اتاق چندان هم بد نیست. در کل این بایک شش ساله که ژن‌های خوبی از محصولات غربی گرفته، به دلیل برخی ویژگی‌ها نامناسب و البته قیمت گزاف کماکان در لیست سیاه مشتریان ایرانی قرار خواهد داشت.

ظرفیت ۵ نفر / حجم صندوق ۵۳۰ لیتر / طول ۴٫۸۶ ‌متر / وزن ۱۶۰۰ کیلوگرم / قدرت موتور ۲۴۸ اسب/
مصرف سوخت ۹ لیتر / نوع موتور ۲۳۰۰cc

توضیحات

اس.‌دبلیو.ام G01- مدل‌ 2020

توضیحات

بی‌وای‌دی F3 - مدل‌ 1397

توضیحات

فردا SX6- مدل 1399

توضیحات

بایک سنوا توربو/ مدل‌ 2014

توضیحات

گک ترامپچی GS5 / مدل‌ 2015

کدخبر: ۳۴۸۷۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    گمنام ها خودرو سازهای زیرزمینی هستن، بال اخره از یکو خورده ای میلیارد چندتاشون می رن زیر زمین!