کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۴۷۶۲
تاریخ خبر:

با بازیگران جدید سیاست ایران بیشتر آشنا شوید

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی| در فایل صوتی تایید‌ نشده‌ای که به‌تازگی از جلسه به ظاهر محرمانه حجت‌الاسلام مهدی طائب، رئیس قرارگاه عمار و برادر رئیس سازمان اطلاعات سپاه با کسانی که نمی‌شناسیم منتشر شده، به اسم‌هایی برمی‌خوریم که قبلا کمتر شنیده بودیم و به‌نظر می‌رسد حضور این اسم‌ها و چهره‌ها محصول تغییر فضای سیاسی در ایران است.

در اوج رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری خیلی از چهره‌هایی که به‌عنوان اصولگرا شناخته می‌شوند، وقتی درباره یکدست شدن بخش‌های مختلف حاکمیت هشدار می‌دادند، بروز اختلاف‌های درونی را پیش‌بینی می‌کردند، اتفاقی که به‌نظر می‌رسد در حال وقوع است. حالا وقتی یک ماجرای جنجالی مانند سفر خانواده رئیس مجلس به ترکیه راه می‌افتد این دو جبهه اصولگرا و اصلاح‌طلب نیستند که به‌عنوان مخالف سیاسی علیه هم افشاگری می‌کنند بلکه اسم‌هایی شنیده می‌شود که همگی عضو یکی از جریان‌های منتسب به اصولگراها هستند، بنابراین شاید بد نباشد با این اسم‌های جدید و دیدگاهی که به آن تعلق دارند بیشتر آشنا شویم.

فامیل متفاوت رئیس‌جمهور
طائب در فایل صوتی تازه منتشر شده از میثم نیلی نام می‌برد و می‌گوید که در واقع او کسی بوده که سفر خانواده قالیباف به ترکیه را افشا کرده است. در این فایل صوتی یکی از حاضران در جلسه می‌گوید که میثم نیلی در دوره شهرداری محمدباقر قالیباف به‌دنبال یافتن مدارکی برای تخریب او بوده است اما میثم نیلی کیست؟

گفته می‌شود میثم نیلی که متولد سال ۵۹ است، پسر حسین نیلی احمدآبادی است که سال‌ها پیش یک دوره وزیر معادن و فلزات بود اما در دولت بعد رای نیاورد و در آخرین سمت خود مدیریت صنایع الکترونیک سازمان صنایع دفاع را به‌عهده داشته است اما مهمتر از فرزند وزیر اسبق بودن، میثم برادر مقداد نیلی داماد ابراهیم رئیسی است. مقداد نیلی، همسر «ریحانه‌سادات رئیسی» است که از میثم، برادر خود کمتر در فضای عمومی حضور دارد. او از دانشجویان دانشگاه امام صادق بوده است. مقداد عضو هیات‌مدیره موسسه فرهنگی قرآن و عترت مکتب امام رضا‌ست؛ موسسه‌ای که از دیگر اعضای هیات‌مدیره آن می‌توان به همسر ابراهیم رئیسی و دختر او اشاره کرد.

در زمان تشکیل کابینه زمزمه‌هایی شنیده می‌شد درباره اینکه مقداد قرار است رئیس دفتر ریاست‌جمهوری شود اما همانطور که بسیاری پیش‌بینی می‌کردند این گمانه‌زنی اشتباه بود و چنین اتفاقی نیفتاد. اگرچه مدتی بعد از انتخاب ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور بعضی‌ها می‌گفتند که مقداد در انتصابات دولت رئیسی نقش دارد مثلا «محمود احمدی بیغش»، نماینده مجلس در نطقی خطاب به رئیسی گفته بود: «آن‌گونه که پیداست، در دولت شما نیز پدیده مقدادیسم همان نقش غلطی را ایفا می‌کند که آشناییسم (اشاره به حسام‌الدین آشنا، مشاور روحانی) در دولت روحانی ایفا می‌کرد.»

با همه اینها میثم به دلیل سابقه سردبیری رجا نیوز و عضویت در جبهه پایداری شناخته‌شده‌تر از مقداد است. او همچنین مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی است و سمت‌های مختلفی در صداوسیما و وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی دارد. میثم نیلی از حامیان محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ بود و پس از انتخابات به عنوان «مشاور جوان» در وزارت فرهنگ و ارشاد مشغول بود تا اینکه در دولت دهم به سمت «مدیر کل امور فرهنگی» در وزارت کار منصوب شد. میثم نیلی به اظهارات خاص خود مشهور است؛ میثم نیلی گفته بود:

«کتاب کودک و نوجوان مثل ناموس می‌ماند؛ به‌خصوص کودک. آنها اجازه نمی‌دهند این اتفاق بیفتد. مثلا کتابی در کشور آلمان که همسایه کشور فرانسه است، منتشر می‌شود. آیا در فرانسه هم منتشر می‌شود؟ نمی‌گذارند، اجازه نمی‌دهند جهانِ آینده بچه‌های فرانسوی با آرمان آلمانی شکل بگیرد. تازه آنها به نظر نگاهشان همه در گفتمان و پارادایم لیبرالیسم هستند. ما معتقد به توحید هستیم؛ مگر می‌شود ما سبک زندگی، اندیشیدن و فلسفه برای کودکمان را از آن طرف بیاوریم؟»

با وجود اینکه مقداد نیلی، داماد ابراهیم رئیسی است؛ مواضع سایت رجانیوز به سردبیری میثم به مواضع «سعید جلیلی» نزدیک‌تر است و آن الفتی که بین رئیسی و قالیباف بعد از انصراف قالیباف به نفع رئیسی اتفاق افتاد، بین جریان نزدیک به جلیلی و قالیباف دیده نمی‌شود، به همین دلیل هم برخی از‌جمله آقای طائب پای میثم نیلی را در جریان افشای سفر قالیباف موثر می‌دانند.

پسر ارشد قالیباف‌ها
اسم دیگری که طی یکی دو سال گذشته بیشتر می‌شنویم و یکی از بازیگران اصلی ماجرای سفر خانواده رئیس مجلس به ترکیه محسوب می‌شود الیاس قالیباف است. پسر ۴۰ ساله و ارشد رئیس مجلس و زهرا مشیر. اولین بار اسم الیاس قالیباف وقتی بیشتر از قبل شنیده شد که رئیس مجلس در کارزار انتخاباتی فهرست اموال خودش، همسرش و پسر کوچکش را که تحت تکلف او بود منتشر کرد. کمی بعد الیاس اعلام کرد که به تبعیت از پدر، فهرست اموال خودش و خواهرش را منتشر می‌کند.

طبق فهرستی که او منتشر کرد صاحب سه‌دانگ ملک در منطقه سه تهران و مجموعا ۱۱ میلیون تومان پول در بانک بود و خبری از خودرو هم نبود. کمی بعد ماجرای مدرسه شمس‌الشموس پیش آمد. یاشار سلطانی ادعا کرد که مدرسه تحت مدیریت الیاس متهم به دریافت تراکم غیرقانونی از شهرداری تهران است اما وکیل الیاس ماجرا را به شدت تکذیب کرد و گفت که قبلا بابت این موضوع از محمدعلی نجفی شهردار وقت تهران شکایت شده چون او بوده که چنین خبری را منتشر کرده است.

الیاس کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی است و شاید بتوان گفت که نقش سخنگوی خانواده قالیباف را در برابر مخالفان رسانه‌ای نوظهور در خود جریان اصولگرایی ایفا می‌کند مخصوصا وقتی بدانیم که در ماجرای شایعه‌ای که درباره عروسی اعیانی دختر قالیباف و قرق یکی از پارک‌های جنگلی تهران برای این شب مطرح شده بود، باز هم او بود که واکنش نشان داد.

افشاگر مرموز
و اما وحید اشتری کسی که مدت‌هاست برای اهالی توئیتر به‌عنوان یکی از چهره‌های جریان عدالتخواهی شناخته می‌شود ولی دیگران اخیرا با او به دلیل رسانه‌ای کردن سفر خانواده قالیباف آشنا شدند. او کسی بود که تصاویر دختر و داماد رئیس مجلس را در فرودگاه منتشر کرد و نوشت که آنها برای خرید سیسمونی به ترکیه رفته بودند.

کسانی که در جریان گرایش سیاسی و فعالیت‌های اشتری نبودند، فکر کردند که او یکی از خبرنگاران افشاگر اصلاح‌طلب یا ضد‌قالیباف مثل یاشار سلطانی است و عده‌ای هم فکر می‌کردند او یک افشاگر ساکن خارج از ایران است اما همانطور که گفتیم هیچ‌کدام اینها نبود. وحید اشتری درباره خودش گفته: «با وجود همه فعالیت‌هایم هنوز به عنوان تهدید علیه نظام شناخته نمی‌شوم. پیشینه، تجربه زیسته من و عالمی که از آن می‌آیم با مخالفان شناسنامه‌دار حاکمیت متفاوت است…»

اشتری ماجرای سفر خانواده قالیباف را هم اینطور تعریف می‌کند که می‌گوید یک نفر برای او در شبکه‌های اجتماعی پیامی فرستاد و از حضور خانواده قالیباف در پرواز ساعت ۱۳:۴۵ از ترکیه خبر دادو….. اما این توضیحات برای کسانی که او را به تسویه‌حساب سیاسی و تخریب قالیباف متهم می‌کنند کافی نیست و آنها می‌پرسند او به کجا وصل بوده که توانسته استعلام کند و آیا این اطلاعات در اختیار افراد عادی هم قرار می‌گیرد؟

این اولین بار و احتمالا آخرین باری نیست که وحید اشتری، فارغ‌التحصیل علوم سیاسی دانشگاه تهران در کانون خبرها قرار گرفته است . وقتی روایت خودکشی سربازان منتشر می‌شود و در نگاهی کلان‌تر هشتگ #از_سربازی_بگو در مخالفت با سربازی اجباری ترند می‌شود، وقتی ماجرای ویلاسازی‌ها در باستی هیلز مطرح می‌شود و خبر از این می‌رسد که مالکیتش فقط و فقط برای یک نفر است، وقتی پرونده اکبر طبری، معاون اجرایی سید‌محمود هاشمی و آملی‌لاریجانی در قوه قضائیه افشا می‌شود یا وقتی دولت روی ده‌ونک، محل سکونت خانه های ۳۰ - ۴۰ متری ۷۰ - ۸۰ ساله کارگران دست گذاشت و دانشگاه الزهرا حکم قضایی تخریب گرفت، وحید اشتری و دوستانش صحنه‌گردان اصلی مخالفت بودند.

اشتری و ۲۹نفر دیگر در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شرکت کردند و از این لیست تنها یک نفر رأی آورد. یک نفری که در لیست ایران سربلندِ قالیباف هم بود. شاید از همان زمان اختلافات جریان موسوم به عدالتخواه با محمدباقر قالیباف عیان‌تر شد. نه اینکه پیش از آن خبری نباشد یا اسمی از عیسی شریفی نیاورده باشد اما شاید تا این نقطه پیش نرفته بود که یک ویدئوی کوتاه تبلیغاتی آقای قالیباف را صراحتاً با الفاظی رادیکال متهم کند و بگوید که: «تعارف نداریم. تکلیف پرونده املاک نجومی چی شد؟ ۵ آبان ۱۳۹۵ دادستان کل کشور متخلفین را ۴۵ نفر نامید تا همین امروز هنوز مشخص نشده است که آن ۴۵ نفر چه کسانی بودند؟»

اشتری ۳۲ساله، پیش از انتخابات یازدهمین دوره مجلس یک‌بار توسط پلیس امنیت بازداشت می‌شود اما پس از رسیدن به مقر پلیس امنیت اظهار می‌کند که نامزد انتخاباتی است و طبق تبصره ۱ماده ۶۷ فصل هفتم قانون انتخابات اگر دستگیری او ثبت شود، پلیس امنیت مرتکب جرم شده است.او مخالفان زیادی هم دارد مخالفانی که او را «سوپاپ اطمینان»، «اشعری» و… می‌نامند یا افشاگری‌های او را محدود می‌نامند؛ یعنی شاید به بعضی مصداق‌ها ورود نکرده یا نمی‌کند. شاید ریشه همه انتقادات به این ختم شود که چرا وحید اشتری بازداشت نمی‌شود یا کسی با او کاری ندارد.

کدخبر: ۴۵۴۷۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر