کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۸۳۵
تاریخ خبر:

با اخبار منتشر شده از وین، دلار عقب‌نشینی می‌کند؟

روزنامه هفت صبح | ‌یک: ‌ادمین یکی از کانال‌های اعلام نرخ لحظه‌ای ارز در ساعت پنج و ۳۴دقیقه صبح روز یکشنبه پیامی کوتاه مخابره کرد: «هرات نصف شبی غوغاست». تجربه پیگیری مدام این کانال‌ها به ما در سرویس راهنمای بازار هفت‌صبح ثابت کرده اتفاقاتی در راه خواهد بود. عصر همان روز یک سایت خبری داخلی تیتر زد دلار در صرافی‌های رسمی وارد کانال ۲۳هزار تومان شد.

منظورشان البته ۲۳هزار و ۹۵۰تومان بود. در روزهای بعدی کانال‌های تلگرامی عددهایی را ثبت کرده‌اند که در مرز ۲۴هزار تومان است. با این حال دلار دو دستی به‌عدد ۲۴هزار تومان چسبیده بود و حاضر نمی‌شد به کانال ۲۳هزار تومان بلغزد. تا اینکه صبح دیروز سه‌شنبه ۳۱فروردین ماه بالاخره اتفاقی که انتظارش را می‌کشیدیم رخ داد.

اولین معامله غیررسمی روز گذشته با عدد ۲۳هزار و ۸۵۰تومان انجام شده و در ادامه شاهد خرید و فروش دلار با نرخ ۲۳هزار و ۶۰۰تومان هم بودیم. با نزدیک شدن به عصر طبق معمول روند معکوس شد و به ۲۴هزار و ۱۵۰تومان رسید.

* دو: نکته‌ای که از پیگیری مداوم نرخ‌های لحظه‌ای در کانال‌های غیررسمی مهمتر به‌نظر می‌رسد، بازی کردن با کلماتی مثل توافق است. بعضی‌هایشان حتی در ساعاتی از روز ناگهان می‌نویسند ایران و آمریکا به برجام برگشتند. همین‌قدر دیوانه‌وار! بعد وقتی روی لینک کلیک می‌کنید به کانال دیگری هدایت می‌شوید که نشان می‌دهد این پیام کوفتی در حقیقت یک تبلیغ برای جذب فالوئر بوده است.

* سه: احمدرضا نجفی که دیروز به میدان فردوسی و صرافی‌های آن حوالی سرک کشیده می‌گوید جمعیت بیشتری جلوی صرافی‌ها دیده می‌شوند. این اتفاق می‌تواند واکنشی باشد به اخبار پراکنده سیاسی منتشر شده از وین. هیات مذاکره‌کننده ایرانی و نمایندگان کشورهای اروپایی هتل بزرگ وین را ترک کرده‌اند. از آن‌طرف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی که دست برقضا حضوری فعال در توئیتر دارد، تقریبا هر روز خبری مثبت درباره روند مذاکرات منتشر می‌کند. امیدواریم تلاش‌های او و احمدرضا به ثمر بنشیند.

* چهار: سرنوشت قیمت دلار با اخبار سیاسی و مذاکرات هسته‌ای گره خورده است. اخبار منتشر شده از وین احتمال بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها را تقویت می‌کند. در این شرایط دلال‌ها هم فکر می‌کنند با هیجان دادن به فضا می‌توانند دلارهای خانگی را با قیمت کمتری خریداری کنند.

هرچند اگر توافق واقعا حاصل شود همه آنهایی که طمع کرده بودند سرشان بدجوری کلاه می‌رود. در صورت توافق دو طرف برای ادامه مذاکرات در سطح وزرای امورخارجه این احتمال وجود دارد که دلار تا ۲۱هزار تومان پایین بیاید؟ این یکی از احتمالات است که همین کانال‌های تلگرامی مطرح می‌کنند. هنوز چیزی مشخص نیست برای همین نباید سمت بازار ارز رفت. ماسک‌هایتان را بزنید و به جای دلار فعلا نگران آمار کرونا باشید.

کدخبر: ۳۸۴۸۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر