کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۱۰۲۴
تاریخ خبر:

با‌تولید برق روی پشت‌بام، درآمد خوبی کسب کنید

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | این روزها در برخی مناطق حتی سه بار در روز برق قطع می‌شود و دردسرهای زیادی برایمان درست کرده. یکی از راه‌های مبارزه با خاموشی خرید ژنراتورهای دیزلی و بنزینی است که البته هزینه زیادی دارد اما گزینه‌های بهتر هم پیدا می‌شود. اگر صاحبخانه باشید می‌توانید با نصب پنل‌های خورشیدی روی پشت بام علاوه بر تامین برق خانه در زمان خاموشی درآمد قابل توجهی داشته باشید. با این کار دولت تضمین می‌دهد تا ۲۰سال برقی که روی پشت بام خانه شما تولید می‌شود را با قیمت شش برابر برق مصرفی از شما بخرد.

راه‌اندازی یک نیروگاه کوچک احتمالا حدود ۸۵میلیون تومان سرمایه لازم دارد اما می‌تواند ماهی یک میلیون و ۷۵۰هزار تومان برایتان درآمد داشته باشد. هر دو ماه یک بار مامور برق همزمان با خواندن رقم کنتور خانه‌ها، مشخص می‌کند شما چقدر برق روی پشت بام خانه تولید کرده‌اید و مبلغ آن توسط شرکت توزیع به حساب شما واریز می‌شود. اگر بابت تاخیر در پرداخت نگران هستید، باید بدانید در قرارداد خرید تضمینی برق جریمه‌ای برای دیرکرد پرداخت مبلغ به حساب شما در نظر گرفته شده است.

محاسبات نشان می‌دهد با این کار شما یک سرمایه‌گذاری بلندمدت را آغاز کرده‌اید که هزینه اولیه آن بعد از چهار سال به شما برمی‌گردد و می‌توانید تا ۱۶سال درآمد خالص داشته باشید. تنها کار لازم این است که هر چند وقت یکبار با دستمال خیس پنل‌های خورشیدی را تمیز کنید تا رویشان گرد و غبار ننشیند. از سختی‌های کار، طی کردن مراحل اداری برای دریافت مجوز از شرکت توزیع و پیدا کردن شرکت پیمانکار برای نصب پنل‌های خورشیدی است.

‌هزینه خرید پنل خورشیدی
پنل‌های خورشیدی بسته به فناوری و میزان ظرفیت تولید قیمت متفاوتی دارند اما عموما برای خرید یک پنل خورشیدی که می‌تواند در هرلحظه ۴۰۰وات برق تولید کند، رقمی حدود سه میلیون تومان نیاز است. اگر ۱۰تا از این پنل‌ها را کنار هم بگذارید، با هزینه ۳۰میلیون تومانی می‌توانید یک نیروگاه کوچک چهار کیلوواتی درست کنید اما هزینه راه‌اندازی چنین نیروگاهی صرفا محدود به پنل خورشیدی نیست. برای این کار لازم است تجهیزاتی مثل اینورتر و کنتور دو طرفه و … هم بخرید. هزینه‌های نصب آن هم مورد دیگری است که نباید از آن غافل شویم. بعضی شرکت‌های حوزه برق کار را برای مشتریانشان راحت کرده‌اند. آنها کل هزینه‌های راه‌اندازی نیروگاه را محاسبه کرده و کل نیروگاه خانگی را به صورت یکجا می‌فروشند.

راه‌اندازی نیروگاه خانگی چقدر سرمایه لازم دارد؟
سرمایه ۸۵میلیونی برای راه‌اندازی یک نیروگاه کوچک خانگی با ظرفیت پنج کیلووات کافی است. این رقم از جمع هزینه‌های پنل‌های خورشیدی، تجهیزات و سازه‌های نصب پنل‌ها به دست آمده که آن را یکی از شرکت‌های پیمانکار پیشنهاد داده. این شرکت همچنین گفته هزینه‌های نصب نیروگاه ۱۰کیلووات حدود ۱۹۵میلیون تومان و نیروگاه ۲۰کیلووات حدود ۳۲۵میلیون تومان است. طبیعتا راه‌اندازی نیروگاه ۲۰کیلوواتی صرفه اقتصادی بالاتری دارد اما برای این کار با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم.

حداکثر میزان برق قابل تولید روی پشت بام خانه‌ها
نیروگاه ۲۰کیلوواتی را نمی‌توان روی پشت بام خانه راه‌اندازی کرد. چراکه به طور کلی پنل‌های خورشیدی که بتوانند پنج کیلووات برق تولید کنند، حداقل ۵۰متر مربع مساحت لازم دارند و بر همین اساس برای نیروگاه ۲۰کیلوواتی باید حداقل ۲۰۰متر مربع فضای مسطح در اختیار داشته باشید. از طرف دیگر میزان برق تولیدی توسط یک نیروگاه خانگی نهایتا باید دو برابر انشعاب برق خانه باشد. خانه‌های معمولی در کشور که برق تک‌فاز دارند، نهایتا می‌توانند برای تولید ۱۱کیلووات از شرکت توزیع برق مجوز بگیرند. به همین خاطر احتمالا برای تولید برق روی پشت بام خانه، باید سراغ نیروگاه‌های پنج یا ۱۰کیلوواتی بروید.

دولت تا ۲۰سال برق شما را می‌خرد
شرکت توزیع نیروی برق تضمین می‌کند تا ۲۰سال برق تولید شده توسط نیروگاه‌های خانگی را به قیمت مشخصی از آنها بخرد. البته این قرارداد قابل تمدید است ولی از آنجا که بعد از ۲۰سال راندمان پنل‌های خورشیدی کاهش پیدا می‌کند، احتمالا بعد از آن درآمد فروش برق به دولت کمتر خواهد شد.

چراکه میزان برق تولید شده توسط پنل‌های خورشیدی کاهش پیدا می‌کند و احتمالا به کمتر از ۸۰درصد می‌رسد. آخرین بار همین یک ماه و نیم پیش وزیر نیرو از افزایش نرخ خرید تضمینی برق خبر داد و بر اساس آن برای نیروگاه‌های کمتر از ۲۰کیلووات، دولت به ازای هر کیلووات‌ساعت هزار و ۴۵۶تومان پول پرداخت می‌کند. این رقم برای نیروگاه‌های با ظرفیت ۲۰ تا ۲۰۰کیلووات هزار و ۲۷۴تومان تعیین شده که بیشتر مربوط به نیروگاه‌هایی است که در زمین‌های بزرگ احداث شده‌اند.

قیمت برق نیروگاه‌های خانگی هر چند سال افزایش پیدا می‌کند
نرخ خرید برق توسط دولت هر چند سال یکبار تغییر می‌کند و بر اساس آن درآمد تولید برق روی پشت‌بام خانه‌ها افزایش پیدا می‌کند. برای مثال قبل از این نرخ خرید برق مربوط به مهرماه سال ۹۸ بود و دولت به ازای هر کیلووات ساعت هزار و ۴۰تومان به نیروگاه‌های خانگی پول پرداخت می‌کرد.

اما این رقم در خردادماه ۱۴۰۰ حدود ۴۰درصد افزایش پیدا کرد و به رقم فعلی یعنی هزار و ۴۵۶تومان به ازای هرکیلووات ساعت رسید. ممکن است در سال‌های آینده باز هم شاهد افزایش نرخ خرید تضمینی برق توسط دولت باشیم. با این حساب قرار نیست کل ۲۰سال با همین نرخ فعلی برق به دولت بفروشید و در آینده پول بیشتری برای تولید برق از دولت دریافت خواهید کرد.

سود شش برابری تولید به جای مصرف برق
شاید فکر کنید نصب پنل خورشیدی صرفا شما را از قبض برق خلاص کند و درآمد چندانی نداشته باشد اما سود فروش برق به دولت خیلی بیشتر از این حرف‌ها است. برای مثال پولی که شما در حال حاضر برای هر کیلووات‌ساعت برق پرداخت می‌کنید بسته به میزان مصرف و محل زندگی بین ۵۰ تا ۴۰۰تومان متغیر است.

عموما برق مصرفی مشترکانی که مصرف عادی دارند حدود ۲۷۰تومان به ازای هر کیلووات محاسبه می‌شود، در حالی که دولت برای خرید برق نیروگاه‌‌های خانگی، نرخ هزار و ۴۵۶تومانی در نظر گرفته است. موردی که نشان می‌دهد برقی که شما به دولت می‌دهید، شش برابر گران‌تر از برقی است که از دولت دریافت می‌کنید. همین موضوع صرفه اقتصادی تولید و فروش برق را بیشتر کرده است.

درآمد ماهانه ۱٫۷میلیونی با پنل خورشیدی
راه‌اندازی یک نیروگاه پنج کیلوواتی احتمالا بهترین گزینه برای کسانی باشد که می‌خواهند روی پشت بام خانه برق تولید کنند. چنین نیروگاهی نسبت به بقیه هزینه پایین‌تری در حدود ۸۵میلیون تومان دارد و فضای کمتری در حدود ۵۰مترمربع اشغال می‌کند. درآمد آن چندان پایین نیست و می‌تواند وسوسه‌کننده باشد. چراکه این نیروگاه در هر ساعت می‌تواند پنج کیلووات‌ساعت برق تولید کند. اگر در طول روز به طور میانگین هشت ساعت خورشید به پشت بام خانه‌تان بتابد، روزانه می‌توانید ۴۰کیلووات ساعت برق تولید کنید. طبیعتا ساعت‌های طلوع آفتاب در طول روز خیلی بیشتر از هشت ساعت است اما با توجه به اینکه ساعت ظهر توان تولیدی به حداکثر می‌رسد و اول صبح و آخر شب میزان برق تولید شده کمتر خواهد بود، عموما همان میانگین هشت ساعت را در نظر می‌گیرند.

اگر روزانه ۴۰کیلووات ساعت برق تولید شود، کل برق تولیدی در ماه به هزار و ۲۰۰کیلووات‌ساعت خواهد رسید. طبیعتا این رقم در مناطق جنوبی کشور که آفتاب مستقیم دارند بیشتر و در مناطقی که اغلب روزهای سال ابری هستند کمتر خواهد بود. دولت تضمین داده این میزان برق را به قیمت هزار و ۴۵۶تومان به ازای هر کیلووات بخرد و این یعنی راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی روی پشت بام خانه می‌تواند ماهانه حدود یک میلیون و ۷۵۰هزار تومان درآمد داشته باشد. البته این رقم تا قبل از افزایش قیمت خرید برق کمتر و حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان بود.

صرفه اقتصادی نصب پنل خورشیدی روی پشت بام
هزینه اولیه حدود ۸۵میلیونی برای یک نیروگاه خانگی پنج کیلوواتی می‌تواند ماهانه یک میلیون و ۷۵۰هزار تومان و سالانه حدود ۲۱میلیون تومان درآمد داشته باشد. این یعنی حتی اگر قیمت خرید تضمینی برق در سال‌های آینده ثابت بماند، هزینه اولیه بعد از حدود چهار سال به شما برمی‌گردد و در طول ۱۶سال می‌توانید از سود خالص تولید برق استفاده کنید.

همچنین این مدل سرمایه‌گذاری می‌تواند سالانه حدود ۲۵درصد سود داشته باشد. برای کسانی که ۸۵میلیون تومان پول پس‌انداز دارند و نمی‌دانند چطور با آن درآمد داشته باشند، نصب پنل‌های خورشیدی روی پشت‌بام می‌تواند یکی از گزینه‌های سودآور باشد. چراکه اگر همین پول را در بانک پس‌انداز کنید سالانه نهایتا ۱۶درصد سود نصیبتان خواهد شد و با ۸۵میلیون تومان سپرده‌گذاری ماهی یک میلیون و ۱۳۰هزار تومان درآمد خواهید داشت.

مراحل اداری راه‌اندازی نیروگاه خانگی
شرکت توزیع نیروی برق هر استان، اولین جایی است که باید برای راه‌اندازی نیروگاه خانگی با پنل خورشیدی به آن مراجعه کنید. اگر شرکت برق مورد نظر به سامانه مهرسان متصل باشد، کارتان راحت‌تر است و بدون نیاز به مراجعه حضوری می‌توانید با ثبت نام در این سامانه به نشانی solar.meedc.ir مراجعه کنید و با انتخاب محل زندگی، وارد سامانه شوید. بعد از ثبت نام مدارک شما بررسی می‌شود. از جمله شرایط این است که باید حتما مالکیت محل احداث نیروگاه به نام خودتان باشد.

همچنین بسته به نوع انشعاب برق شما، نهایتا تا یک ظرفیت مشخص امکان راه‌اندازی نیروگاه خانگی وجود دارد. اگر مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد، شرکت توزیع نیروی برق قرارداد خرید تضمینی برق را برای احداث نیروگاه امضا می‌کند و فهرستی از شرکت‌های پیمانکار که کارشان راه‌اندازی نیروگاه‌های خانگی است را در اختیار شما می‌گذارد. مشتری می‌تواند هر کدام از شرکت‌های دارای مجوز را برای احداث نیروگاه انتخاب کند.

بعد از پایان کار نصب پنل‌های خورشیدی و تجهیزات جانبی، دوباره کارتان به شرکت توزیع برق می‌افتد. این شرکت با بازدید از پنل‌های خورشیدی، کنتور مخصوص فروش برق را نصب می‌کند که درست برعکس کنتورهای معمول برق کار می‌کند و نشان می‌دهد شما چه میزان برق برای شبکه تولید کرده‌اید. هر دو ماه یک بار همزمان با قرائت کنتورها، میزان برق فروخته شده مشخص و پول آن به حساب شما واریز می‌شود.

کدخبر: ۴۰۱۰۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر