کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۹۸۳
تاریخ خبر:

بایدن با پرونده‌های عربستان چه خواهد کرد؟

روزنامه هفت صبح | به دنبال سخنان شامگاه پنجشنبه رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص توقف جنگ یمن، اعضای سنای آمریکا نیز فعال شده و از دولت بایدن خواستند تا اقداماتی علیه عربستان به دلیل نقشش در کمک به فرار سعودی‌های تحت تعقیب از آمریکا اتخاذ کند؛ این علاوه بر پرونده‌های دیگری است که روی میز «جو بایدن» قرار دارد.

از قرار معلوم سخنان بایدن در خصوص توقف جنگ یمن که هنوز اهداف و نتایج آن مشخص نیست، موجب تحرک اعضای سنای آمریکا شده و آنها از دولت بایدن درخواست نموده‌اند تا اقداماتی علیه عربستان به دلیل نقشش در کمک به فرار سعودی‌های تحت تعقیب از آمریکا اتخاذ کند.

سایت روزنامه عربی ۲۱ در این خصوص گزارش کرده که سناتورها «رون وایدن» و «جف مرکلی» در نامه‌ای به «آنتونی بلینکن»، از وزیر خارجه آمریکا درخواست نموده‌اند کاری را که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا انجام نداده، انجام دهد که آن مجازات آل‌سعود به خاطر رفتارش است. این سناتورهای آمریکایی گفته‌اند جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از قصد خود برای اتخاذ موضع جدی‌تری درباره عربستان و اتخاذ اقداماتی علیه این کشور به دلیل زیرپا گذاشتن حاکمیت قانون سخن گفته است، اما چیزی که ما می‌خواهیم اثبات سخنان وی است.

درخواست سناتورها از بایدن بعد از آن صورت می‌گیرد که فاش شد بیش از ۲۰دانشجوی عربستانی که در آمریکا در حال تحصیل بودند به شکل ناگهانی در زمان روبه‌رو شدن با اتهامات جنایی از جمله قتل عمد ناپدید شدند و بعدا در عربستان دیده شدند.دو روزنامه«‌Oregonian » و« Oreganlive» چاپ آمریکا در تحقیقات خود اعلام کرده‌اند که دفتر تحقیقات فدرال و وزارت امنیت داخلی آمریکا از مداخله دولت عربستان و کمک به شهروندانش برای فرار از آمریکا اطلاع داشتند، اما هیچ تلاشی برای متوقف کردن آن نکردند.

*** سنا علیه سعودی‌ها
اعضای سنای آمریکا در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کردند که قصد دارند قانونی را که اولین بار سال ۲۰۱۹ مطرح شد، دوباره مطرح کنند. براساس این قانون وزارت خارجه آمریکا باید گزارشی را به کنگره این کشور درباره مواردی که شاید دیپلمات‌های سعودی یا افراد وابسته به آن‌ها به شهروندان سعودی برای ترک آمریکا جهت فرار از پیگرد قانونی کمک کرده باشند، ارائه کند.

سفارت عربستان در واشنگتن هرگونه نقشی در کمک به شهروندان سعودی متخلف برای فرار از آمریکا را تکذیب کرده است.دامنه سابقه اقدامات تروریستی و جنایتکارانه اتباع سعودی در آمریکا حتی تا پایگاه‌های نظامی آمریکا نیز کشیده شده است، به‌طوری که محمد سعید شمرانی که از طرف نیروی هوایی عربستان سعودی برای شرکت در یک دوره آموزشی به پایگاه پنساکولا اعزام شده بود، دسامبر ۲۰۱۹ سه آمریکایی را به ضرب گلوله کشت و هشت نفر از جمله دو افسر پلیس را زخمی کرد.

او خود با شلیک ماموران پلیس کشته شد.یکی دیگر از پرونده‌های مهم که در طول سال‌های اخیر بلاتکلیف مانده مربوط به قضیه حادثه ۱۱سپتامبر ۲۰۰۱ و نقش عوامل سعودی در این پرونده می‌باشد، پرونده‌ای که دونالد ترامپ آن را مسکوت گذاشت و معلوم نیست جو بایدن با آن چه برخوردی می‌کند و آیا حق کشته شدگان این حادثه و بازماندگان آن اعاده خواهد شد؟

در دوران ترامپ فشار وی به دادستان‌ کل آمریکا به حدی بود که او مجبور شد اعلام کند اسناد مرتبط به دست‌ داشتن عربستان سعودی در حادثه ۱۱سپتامبر ۲۰۰۱ در اختیار خانواده قربانیان این حادثه قرار نخواهد گرفت.آمریکایی‌ها بارها اعلام کرده‌اند که گزارش‌های بیشماری وجود دارد که سران عربستان به گروه تروریستی القاعده در اجرای حملات ۱۱سپتامبر کمک کرده‌اند.

یکی دیگر از پرونده‌هایی که تیم بایدن در عربستان بر روی آن متمرکز شده، مربوط به موضوع حقوق بشر در این کشور به ویژه در دوران ولیعهدی«محمد بن‌سلمان» است، موضوعی که دقیقا همزمان با دوران ریاست جمهوری«دونالد ترامپ» و با چشم‌پوشی و همراهی وی انجام شد. از جمله اقداماتی که رئیس‌جمهوری آمریکا و هیات حاکمه آن چشم‌های خود را در مقابل آن بستند، قتل فجیع«جمال خاشقچی» خبرنگار عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه در دهم مهرماه ۱۳۹۷ بود که به دستور مستقیم بن سلمان انجام شد.

پرونده دیگری که رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان گیر داده موضوع پایان جنگ یمن است؛ بایدن در سخنرانی خود در شامگاه پنجشنبه از جنگ یمن به عنوان «فاجعه راهبردی» یاد و ادعا کرده که «به حمایت آمریکا از عملیات‌ تهاجمی (ائتلاف عربی _ آمریکایی) در یمن از جمله فروش تسلیحات خاتمه خواهد داد.»

نکته مهمی که تحلیلگران مسائل منطقه به آن تاکید دارند این است که، افکار عمومی جهان آنقدر نسبت به دولت آمریکا بی‌اعتماد است که کسی هنوز نمی‌تواند ادعاهای مقامات آمریکا درباره برخورد با رژیم سعودی را باور کند، بی‌اعتمادی که در دوران دونالد ترامپ چندین برابر شده است.موضوع و نکته بعدی دلارهای مفت آل‌سعود می‌باشد، این دلارهای نفتی آنقدر برای مقامات آمریکا شیرین است که آنها نیز شاید نتوانند همانند ترامپ در مقابل باج‌های آل‌سعود مقاومت کنند؛

حال باید صبر کرد و دید که در روزها و ماه‌های آینده دولت بایدن چگونه با پرونده‌های مفتوح رژیم سعودی در منطقه، داخل آمریکا و در خود عربستان برخورد خواهد کرد؟ آیا او نیز همانند ترامپ و دیگر روسای‌جمهور آمریکا چشمان خود را در مقابل پول و لابی و فشارهای شدید آل‌سعود خواهد بست؟

کدخبر: ۳۷۲۹۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر