کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۵۹۹۳
تاریخ خبر:

باوجود کرونا آیا می‌توان شهریه مدرسه را پس گرفت؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | امروز به دو سوال پاسخ خواهیم داد که از طرف خوانندگان برای ما ارسال شده است.

* یک: سوال: مدرسه از ما ۴۵۰ هزار تومان پول گرفته برای شهریه و کتاب. الان کلاس آنلاین برگزار می‌شود. چطوری پولمان را پس بگیریم؟
* پاسخ: احتمالا این خواننده در یک مدرسه دولتی مشغول تحصیل است. مدارس دولتی طبق قانون نمی‌توانند برای تحصیل پولی دریافت کنند، ولی در سال‌های اخیر مرسوم شده است که مبالغی به عنوان کمک البته به صورت الزامی از دانش‌آموزان یا اولیای آنها دریافت می‌شود.

در پاسخ به این شهروند محترم باید بگوییم که اگر پول در قبال کالایی گرفته شده و آن کالا تحویل شما نشده است، قطعا حق دارید که پول را از فردی که از شما دریافت کرده پس بگیرید. به طور مثال شما در اینجا گفتید که پول برای کتاب دریافت شده است. اگر در قبال آن پول، کتابی به شما تحویل داده نشده باشد، می‌توانید آن پول را پس بگیرید. البته این را بگوییم که اگر مدرسه برای کتاب درسی پول گرفته و آن را به شما ارائه نکرده تخلفی هم صورت داده، چراکه به‌هرحال داشتن کتاب درسی برای دانش‌آموزان واجب است و مدارس (ابتدایی) در این زمینه مسئولیت دارند.

اما در مورد شهریه، کمااینکه پیش از این نیز گفتیم؛ امکانی برای دریافت پول وجود ندارد، چراکه مدرسه تقصیری در وضعیت به‌وجودآمده ندارد. مدرسه باز است و معلمان در آن حضور پیدا می‌کنند و مخارجی مثل اجاره ساختمان همچنان وجود دارد. پس نباید توقع داشت که اگر حضور دانش‌آموزان در مدرسه، منتفی یا ممنوع شد، شهریه نیز پس داده شود، چراکه مدرسه به کار خود مشغول است و عدم حضور دانش‌آموز در مدرسه، ناشی از فعل یا ترک فعل مدرسه نیست.

* دو: سوال: در زمانی که یک آپارتمان در اجاره مستاجر است و مستاجر کولر را سرویس نمی‌کند و شلنگ کولر در اثر سرویس نکردن باعث هدر رفتن آب زیادی شود مبلغ آب هدر رفته، برعهده مستاجر است یا مالک؟

* پاسخ: روشن است که در فرض سوال، چون الزامی عرفی برای سرویس کردن کولر به صورت سالانه وجود دارد و مستاجر چنین کاری را انجام نداده و درواقع وظیفه خود را انجام نداده است، در زمینه هدررفت آب مسئول خواهد بود و هزینه آن را باید خود پرداخت کند.

البته سوال یک ایراد اساسی هم دارد و آن هم این است که اساسا هزینه انشعاب مثل آب و برق را مستاجر پرداخت می‌کند و اگر کسی هم در اینجا شاکی باشد، قاعدتا مستاجرهای دیگر هستند، چراکه هزینه آب معمولا به صورت مشترک تقسیم می‌شود و آنها باید از مستاجری که اقدام به سرویس کولر نکرده بخواهند به میزانی که در هدررفت آب مقصر بوده، هزینه آب را پرداخت کند.

*** پارکه قرار است هر هفته در روزهای دوشنبه آخرین تحولات حقوقی که شهروندان به آن نیاز دارند را گزارش کند و به پرسش‌های حقوقی آنها پاسخ دهد. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۵۵۹۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر