کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۷۱۲۱
تاریخ خبر:

بالاخره کنکور برگزار می‌شود یا نه؟

روزنامه هفت صبح | کمتر از ۲۰ روز دیگر به آغاز اولین کنکورهای سراسری (دکترا و ارشد) مانده و حدود ۴۰ روز دیگر نیز قرار است کنکور سراسری برگزار شود. این آزمون‌ها تا به حال چند بار به تعویق افتاده و مسئولان مصمم هستند این بار سر موعد برگزار شود. با این وجود داوطلبان می‌گویند شرایط فعلی کرونا دست‌کمی از زمان گذشته ندارد و این آزمون‌ها دوباره باید برگزار شود.

سازمان سنجش و وزارت علوم توضیح داده‌اند که عقب افتادن دوباره این آزمون‌ها موجب به‌هم خوردن کامل سال تحصیلی آینده خواهد شد و امکان چنین کاری وجودی ندارد. در روزهای اخیر حتی کار به جایی رسیده که مسئولان سنجش گفته‌اند که حتی اگر کرونا هم داشته باشید برایتان اتاق جداگانه‌ای برای آزمون تعبیه می‌شود و اورژانس هم گفته هیچ نگران نباشید، اگر در زمان برگزاری آزمون حالتان بد شد، سریعا به بیمارستان منتقل می‌شوید! این صحبت‌ها یعنی اینکه مسئولان سازمان سنجش این بار جدی و مصمم در برگزاری آزمون‌ها هستند اما از سوی دیگر تحرکاتی از جانب اعضای کمیسیون آموزش مجلس شنیده می‌شود. این اتفاقات را مرور می‌کنیم.

*** سنجش: با کرونا هم تشریف بیاورید
* یک: ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره حضور داوطلبانی که مبتلا به ویروس کرونا هستند، گفت: «قبل از توزیع کارت ورود به جلسه آزمون‌ها از داوطلبان خوداظهاری خواهیم گرفت و داوطلبان مبتلا به ویروس کرونا در حوزه امتحانی در محیطی جداگانه آزمون می‌دهند.»

* دو: فاطمه زرین‌آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش: «در کنکور‌های ۹۹ فاصله بین صندلی‌ها و تعداد سالن‌های امتحانی افزایش یافته، تهویه سالن‌های برگزاری کنکور مورد توجه قرار گرفته است و تلاش کردیم حوزه‌هایی برای کنکور انتخاب شود که فضای باز داخلی داشته باشند تا ازدحام مقابل در‌ها نداشته باشیم یا به حداقل برسد.زمان‌بندی شروع فرآیند آزمون‌ها افزایش داده شده است و داوطلبان قبل از آغاز آزمون زمان بیشتری برای حضور در حوزه‌های کنکور دارند اما تغییر در زمان شروع کنکور و مدت زمان آن ایجاد نشده است.

عوامل اجرایی برای فاصله‌گذاری‌ها، استفاده از ماسک، ضدعفونی کردن در‌ها و صندلی‌ها توجیه شده‌اند ضمن اینکه داوطلبان باید ماسک به همراه داشته باشند. در غیر این صورت حوزه‌های کنکور همکاری لازم را با آن‌ها به عمل می‌آورند. داوطلبان در طول برگزاری آزمون نباید از وسایل شخصی یکدیگر استفاده کنند که این موارد به عوامل اجرایی اطلاع رسانی شده است…

تا زمان برگزاری آزمون‌ها کسی نمی‌داند وضعیت شهر‌ها به چه صورتی خواهد بود اما سازمان سنجش آموزش کشور به محض اعلام اسامی شهر‌های قرمز که پیش از این توسط ستاد ملی مقابله با کرونا مشخص شده بود، سختگیری‌های بیشتری برای رعایت بهداشت در این شهر‌ها اعمال کرد.»

*** وزارت علوم: به تعویق کنکور دل نبندید
منصور غلامی، وزیر علوم نیز گفته: «آزمون‌های سراسری در تاریخ‌های اعلام شده برگزار می‌شود. با تدابیر اندیشیده شده در روند برگزاری آزمون‌های سراسری مشکلی پیش نخواهد آمد و براساس پروتکل‌های بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا مراکز برگزاری آزمون را مدیریت می‌کنیم. سازمان سنجش قبلا هم آمادگی برگزاری آزمون‌ها را داشت و علت تغییر زمان آزمون‌ها توصیه‌های ستاد کرونا بود.

داوطلبان وقت زیادی را برای درس خواندن و مطالعه کنکور گذاشته‌اند و قرار نیست فعالیت‌های اجتماعی را در کشور به دلیل عدم مدیریت موردی در محیط‌های اجتماعی در شرایط شیوع کرونا تعطیل کنیم. آزمون‌های سراسری جزو برنامه‌های مهم کشور است که سالی یک بار اتفاق می‌افتد و داوطلب در ۲ تا ۳ ساعت برای آینده خود اتفاقات خوبی رقم می‌زند. هیچ داوطلبی دل به تاخیر آزمون‌های سراسری کشوری نبندد و داوطلبانی که به خوبی درس خوانده‌اند با آرامش در جلسه کنکور حاضر شوند.»

*** اورژانس: ما آماده‌ایم
رئیس مرکز اورژانس تهران نیز از آمادگی اورژانس برای خدمت رسانی به اماکن برگزاری کنکور سراسری خبر داده و گفته: «در این زمینه مشکلی وجود ندارد و اگر برای دانشجویی اتفاقی بیفتد بلافاصله خدمات ارائه می‌شود.»

*** مجلسی‌ها: شاید تغییراتی داده شود
همانطور که در ابتدای گزارش نیز گفته شد با وجود اظهارنظرهای فوق، مجلسی‌ها با احتیاط بیشتری درباره برگزاری کنکور حرف می‌زنند. روز گذشته مهدی اسماعیلی، عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: «سناریوهای مختلفی در خصوص نحوه برگزاری کنکور وجود دارد که لغو یا کوتاه کردن زمان آزمون برای حفظ سلامت داوطلبان از جمله این سناریوها محسوب می‌شود. برگزاری کنکور سراسری، ارشد و دکترا بستگی به شرایطی دارد با آن مواجه خواهیم شد.

در اولین نشست کمیسیون آموزش در هفته آتی به این موضوع خواهیم پرداخت و با حضور مسئولان اجرایی در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد.جان و سلامت داوطلبان مهم‌ترین فاکتور در برگزاری آزمون است. باید منتظر ماند و دید کرونا در زمان برگزاری کنکور در چه وضعیتی خواهد بود و با سنجش شرایط در آن مقطع باید تصمیم‌گیری کرد.

قطعا در صورت تشدید شیوع ویروس به هیچ عنوان نمی‌توان کنکور را به صورت عادی برگزار کرد و سناریوهای مختلف را باید بررسی کرد که قطعا لغو یا کوتاه کردن زمان کنکور از طریق کاهش سوالات یکی از راهکارهایی است که می‌توان آن را در کمیسیون آموزش در حضور وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش بررسی کرد. رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله ۱.۵ متر در حوزه‌های برگزاری آزمون ضروری است. همچنین وزارت علوم باید حوزه‌های بیشتری را برای برگزاری کنکور در نظر گیرد تا حفظ فاصله اجتماعی محقق شود.»

کدخبر: ۳۳۷۱۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر