کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۱۰۲
تاریخ خبر:

بالاخره به گربه‌های خیابانی ‌غذا بدهیم یا نه؟

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| وقتی سفره آدم‌ها کوچک‌تر می‎‌شود، سفره گربه‌های خیابانی هم حتما آب می‌رود. دیگر آدم‌ها کمتر برایشان در ظروف پلاستیکی شیر می‌گذارند، کمتر جگر مرغ می‌خرند. غذای خشک گربه که اصلا حرفش را نزن، نهایتا بقال‌ها یک تخم مرغ بشکنند تا شکم یکی دو گربه را سیر کنند. حالا چند وقتی هست که برخی از پژوهشگران حیات وحش می‌گویند این کار از اساس ایراد دارد.

مثلا مهدی نبیان، پژوهشگر ارشد محیط زیست یکی از افرادی بود که در توئیترش نوشت غذارسانی به سگ و گربه‌های ولگرد باعث افزایش جمعیت این حیوانات می‌شود. این موضوع موافقان و مخالفان زیادی داشته است. جالب اینکه در کشورهایی مانند کانادا غذارسانی به حیوان‌های خیابانی حتی جریمه هم دارد اما از طرف دیگر در شهری مانند استانبول شهرداری مرکزی برای عقیم‌سازی و مراقبت‌های بهداشتی گربه‌ و سگ‌های خیابانی تاسیس کرده که ۲۰۰ دامپزشک شبانه‌روز در آن مشغول فعالیت هستند.

شهر تهران هم با ۷۵۰ کیلومتر مربع مساحت، محل زندگی گربه‌های زیادی شده است. به خاطر همین هم چند سال پیش در کمیسیون محیط زیست شورای این شهر، یک کارگروه حیوانات شهری تشکیل شد که یکی از دغدغه‌هایش رسیدگی به همین موضوع بود. امین حکمت یکی از اعضای این کارگروه خبر می‌دهد که قرار است به زودی با همکاری نظام دامپزشکی و یکی از ان‌جی‌او‌های حامی حیوانات برنامه‌ای برای عقیم‌سازی گربه‌ها داشته باشند.

اگرچه هنوز زمان دقیقی برای آن مشخص نشده اما می‌گوید هرجایی که شکایت‌ زیادی از تعداد بالای گربه‌ به دستشان رسیده باشد، آنها را عقیم‌سازی می‌کنند. حامیان حقوق حیوان‌ها معتقدند که زندگی این حیوانات اهلی را انسان‌ها نابود کرده‌اند و حالا حداقل می‌توانند نسبت به غذای آنها کمی مسئولیت‌پذیر باشند.

بسیاری از این افراد هر روز داخل کیفشان مقداری غذا برای گربه‌های در راه می‌گذارند. با این حال پژوهشگران می‌گویند با این کار به چرخه اکوسیستم، اپیدمی بیماری‌های حیوان‌ها و توانایی این‌ حیوان‌ها ضربه می‌زنند. بیایید نگاهی به استدلال‌های مخالفان بیاندازیم که چرا مصرانه مخالف غذا دادن به حیوان‌های خیابانی هستند.

*** حمیدرضا میرزاده، فعال محیط‌زیست:
* اگر غذا دادن در حد پسماند و مانده‌های گوشت غذای انسان باشد اشکالی ندارد اما غذا دادن افراطی باعث افزایش جمعیت حیوانات می‌شود. رفتار افراطی می‌تواند تغییراتی در الگوی زندگی حیوانات ایجاد کند. وقتی حجم غذا را بالا می‌بریم عملا قلمروی آنها را کوچک می‌کنیم. تا جایی که می‌بینیم وقتی یک نفر غذا می‌ریزد، ۲۰ گربه در یک قلمرو با هم غذا می‌خورند.

نتیجه این اتفاق این خواهد بود که اکولوژی زیستی آنها و همچنین الگوی اپیدمیک بیماری‌ها در بین آنها تغییر خواهد کرد. برای مثال یک گربه که بیماری واگیردار داشته باشد به راحتی بیماری‌اش را منتقل می‌کند. امروزه یکی از بیماری‌های شایع در گربه‌ها اف آی وی است که گفته می‌شود همین رفتار باعث گسترش آن شده است.

* در طبیعت باید ژن قوی رشد کند اماغذا دادن افراطی به هر قیمتی تمام ژن‌های مریض را زنده نگه می‌دارد و برای حیوان‌های کمیاب دیگر، تهدید درست می‌کند. ژن این گربه یا سگ‌ها در خطر نیست اما سگ یا گربه‌ای که در زیستگاه طبیعی ما با آهو و خزنده‌های کوچک درگیر می‌شوند خطرناک است؛ چرا که این حیوانات کمیاب هستند. نمی‌شود ما فقط سگ و گربه را دوست داشته باشیم و نگران حیوانات دیگر نباشیم. پس اگر می‌خواهیم به حیوانی کمک کنیم باید از طبیعت و حتی محیط شهر آن را جدا کنیم، به باغی یا ویلایی بیاوریم و به او محبت کنیم.

*** امین حکمت، عضو کارگروه حیوانات شورای شهر تهران:
* در چرخه طبیعت آنهایی که ضعیف هستند از بین می‌روند. حتی گربه مادر معمولا خودش بچه ضعیف‌تر را دور می‌اندازد اما ما از روی حیوان دوستی به حیوان‌های ضعیف غذا می‌دهیم و این چرخه را از بین می‌بریم. چراکه همه گربه‌ها را سالم نگه می‌داریم و برای شهر، حیوانات دیگر و خود گربه معضل درست می‌کنیم. به همین خاطر است که در برخی از کشورهای غربی اصلا حیوانات خیابانی یا پیدا نمی‌شود، اگر هم پیدا شود، دو ماه عکس او را آگهی می‌کنند یا خانواده‌ای برایش پیدا می‌کنند. اگر هیچ راهی نبود برای او مرگ خاموش را انتخاب می‌کنند.

* یکی از تبعات منفی این غذا دادن‌‌ها به گربه‌ها، کاهش تعداد روباه‌های پارک شهر تهران بوده است. دو سال پیش در آخرین سرشماری در پارک شهر ۸۰ قلاده روباه داشتیم اما به دلیل افزایش تعداد گربه‌ها، نسبت به چهار سال پیش تعدادشان ۳۰ تا ۴۰ قلاده کمتر شده بود.

کدخبر: ۳۵۳۱۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر