کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۳۴۴۷
تاریخ خبر:

باقری با نفت و دلار برمی‌گردد؟

روزنامه هفت صبح | دور هشتم مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ از دیروز دوشنبه ششم‌دی (۲۷ دسامبر) در وین اتریش از سر گرفته شد. علی باقری که از شامگاه یکشنبه به همراه تیم مذاکره‌کننده به وین سفر کرده، در آستانه مذاکرات با روسای هیات‌های روسیه و چین، انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و نماینده فرانسه در این مذاکرات صحبت کرد و پیش از عزیمت به سمت هتل کوبورگ محل برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در شامگاه دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت اگر به نتیجه گفت‌وگوها خوش‌بین نمی‌بود، برای مذاکرات به وین سفر نمی‌کرد.

این خوش‌بینی را چینی‌ها و روس‌ها نیز دارند. اسکای‌نیوز به نقل از وانگ کوان نماینده چین در مذاکرات وین گزارش داد که موارد اختلاف میان طرف‌های ایرانی و سه کشور اروپایی در حال کاهش یافتن است و امکان حصول توافق تا پیش از فوریه ۲۰۲۰(ظرف کمتر از یک ماه) وجود دارد. میخائیل اولیانوف رئیس هیات مذاکره‌کننده روسیه هم گفت که دور کنونی (هشتم)، احتمالا دور نهایی این مذاکرات باشد.

امیرعبداللهیان: متن خرداد را کنار گذاشتیم
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، دیروز در یک همایش مربوط به روابط خارجی گفت: امروز سند مشترک و قابل قبولی روی میز مذاکره‌کنندگان داریم که آنها را اسناد یک دسامبر و ۱۵ دسامبر می‌خوانیم. هم در موضوع هسته‌ای و هم تحریم‌ها یعنی دیگر سند ۲۰ ژوئن را کنار گذاشتیم و به سند جدید و مشترکی رسیدیم. از امروز مذاکرات ما حول آن سند مشترک شروع می‌شود از‌جمله موضوعات در دستورکار در مذاکرات جاری ما بحث تضمین و راستی‌آزمایی است.

در حالی‌که دیروز خبرگزاری رویترز خبر داده بود که تمرکز ایران در این دور از مذاکرات روی فروش نفت خواهد بود؛ امیرعبداللهیان هم گفت: باید در ذیل این واژه‌ها و موضوعات به نقطه‌ای برسیم که نفت ایران به آسانی و بدون هیچ منعی فروخته شود و پول نفت به‌صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود و ما از همه مزایای اقتصادی در برجام پیش‌بینی‌شده بتوانیم استفاده کنیم.

زبان تهدید آمریکا ادامه دارد
خبر مهم دیگر در حوزه هسته‌ای این بود که دیروز رابرت مالی، مذاکره‌کننده آمریکا در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری نیویورکر در تداوم به‌کارگیری تاکتیک تهدید گفت: ما حاضر به پذیرش توافقی بدتر از برجام نیستیم زیرا ایران برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده است. در مدت کوتاهی، تلاش برای احیای برجام مانند تلاش برای احیای جسد مرده خواهد بود. در این صورت، آمریکا و متحدانش ممکن است به یک برنامه هسته‌ای خارج از کنترل ایران رسیدگی کنند. این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد شاهد بوده‌ایم که تهران در فعالیت‌های منطقه‌ای خود متخاصم‌تر و خشن‌تر شده است. آنها اشتباه محاسباتی می‌کنند و با آتش، بازی می‌کنند.

به گزارش ایرنا، راب (رابرت) مالی که سرپرستی تیم مذاکره‌کننده آمریکا را در وین در مذاکرات غیرمستقیم میان تهران- واشنگتن برعهده دارد، ادعا کرد شش دور اول دیپلماسی در بهار امسال پیشرفت واقعی داشت. نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در این خصوص گفت که احساس جمعی همه- از‌جمله اروپایی‌ها، روس‌ها و چینی‌ها و همچنین هیات ایرانی در آن زمان- این بود که می‌توانیم خطوط کلی یک توافق را ببینیم. اگر هر طرف برای سازش و مصالحه‌های لازم آماده بود، می‌توانستیم به آنجا برسیم.

به نوشته نیویورکر، مالی در ماه ژوئن پیشنهاد هسته‌ای ارائه کرد که شامل پایان دادن به اکثر تحریم‌های دوران دونالد ترامپ بود و راب (رابرت) مالی کت و شلوارهایش را در هتل وین گذاشته بود و انتظار داشت که مذاکرات در مدت کوتاهی از سر گرفته شود. اما پنج ماه گذشت و برنامه هسته‌ای ایران به پیشرفت خود ادامه داد. مالی سرانجام کت و شلوارهایش را به خانه پست کرد. مالی مدعی شد تا زمانی‌که دیپلماسی از سر گرفته شد، در اواخر نوامبر، برنامه ایران از محدودیت‌های اعمال شده در برجام فراتر رفته بود. این مقام وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد که ادامه پیشرفت ایرانی‌ها در برنامه هسته‌ای، به‌تدریج مزایای عدم اشاعه در برجام را از بین می‌برد.

سخنگوی وزارت خارجه: اسرائیل فیلم مانور ما را ببیند
دیروز سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه نیز در این خصوص صحبت کرد که سه نکته آن را در اینجا می‌خوانید:
در گفت‌وگوهای وین نگاهمان همواره رو به جلو بوده است. توصیه ما این است که طرف‌ها با عزم رسیدن به توافق خوب به وین بیایند. آنچه برای جمهوری اسلامی ایران تحمل‌ناپذیر است،

این است که برخی طرف‌ها با اشتباه محاسباتی تصور کنند وقت و انرژی جمع را با کمپین‌های ضد‌اطلاعاتی و اخبار تحریف‌شده تلف کنند و یا به‌دنبال خواسته‌هایی فراتر از برجام باشند و یا تصور کنند منافعی کمتر از آنچه در برجام است برای ایران قائل شوند. اگر همگی در وین با این دستورکار بیایند که گفت‌وگوها در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسد، نتایج خوبی را خواهیم دید. فکر می‌کنم سه کشور اروپایی می‌دانند که انتظار این است به بی‌عملی پایان دهند و برنامه جدی خود را برای چگونگی بازگشت به تعهداتشان در ذیل برجام ارائه کنند.

جمهوری اسلامی ایران بیش از این نمی‌تواند به تنهایی هزینه حفظ برجام را بدهد و به مشارکت همه اعضای ۱+۴ نیاز است تا حیات برجام ادامه یابد. طرف مقابل این فرصت را قدر بداند و برای هدف رفع تحریم‌ها به وین برود و اگر چنین شود توافق قابل دستیابی است.
در خصوص آنچه تهدیدات رژیم اشغالگر قدس مطرح شده، بهترین چیز این است که فیلم مانور پیامبر اکرم در چند روز گذشته را ملاحظه کنند.

کدخبر: ۴۳۳۴۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر