کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۷۲۶۷
تاریخ خبر:

بازی در نیوکمپ با اجازه والدین!

روزنامه هفت صبح | آنسو فاتی ۱۶ ساله برای اینکه بتواند در فهرست بارسلونا برای بازی مقابل رئال بتیس قرار بگیرد نیاز به رضایتنامه‌کتبی والدینش داشت!

در روزی که بارسلونا، نه دمبله، نه سوارز و نه حتی مسی را در ترکیب خود ‌داشت، والورده به نوجوان ۱۶ ساله محصول آکادمی فرصت خودنمایی داد. فاتی در دقیقه ۷۸ دیدار با بتیس که به برد ۵بر۲ بارسلونا منجر شد، وارد زمین مسابقه شد و هرچند ‌ نتوانست اثرگذاری زیادی در زمین مسابقه داشته باشد ولی نخستین بازی برای بارسلونا شبی خاطره‌انگیز را برای وی رقم زد. البته که احتمالاً در آینده از او بیشتر خواهیم شنید.

*** آنسو فاتی کیست و از او چه می‌دانیم؟
فاتی متولد ۳۱ اکتبر ۲۰۰۲ است. کارش را در تیم‌های پایه هررا آغاز کرد و از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ در آکادمی سویا حضور داشت تا اینکه از سال ۲۰۱۲ به بارسلونا ملحق شد و در هفت سال گذشته عضوی از تیم‌های پایه بارسلونا بود. فاتی بسیار خوش‌شانس بود که در دیدار با بتیس به میدان رفت.

مصدومیت چندین بازیکن باعث شد تا او در بازی با بتیس روی نیمکن تیم قرار بگیرد و البته ایجاد اختلاف گل در این مسابقه خانگی نیز از بخت خوب فاتی بود که فرصت حضور کوتاه در دقایق پایانی بازی را به دست آورد. اما همین حضور کوتاه هم برای ثبت یک آمار ویژه کافی بود. او با ۱۶ سال و ۹ ماه و ۲۵ روز، بدل به دومین بازیکن جوان تاریخ بارسلونا شد که در لالیگا به میدان می‌رود.

اگر ۲۰ روز جوان‌تر بود، می‌توانست رکورد جوا‌ن‌ترین بازیکن باشگاه بارسلونا در تاریخ لالیگا را هم به دست آورد. هرچند او اختلاف زیادی با جوان‌ترین بازیکنی دارد که با پیراهن بارسلونا (در کلیه مسابقات) به میدان رفته است. این رکورد متعلق به آلبرت آلماسکه است که در سال ۱۹۰۲ و کمی پیش از تولد ۱۴ سالگی خود، برای بارسا به میدان رفت.

چه چیز یک بازیکن بارسلونا را بیشتر در نزد هواداران عزیز و ارجمند می‌کند؟ رد کردن پیشنهاد رئال مادرید! پدر آنسو مدتی قبل در مصاحبه با کوپ عنوان کرده بود پیشتر، زمانی که پسرش در سویا حضور داشت، آنها پیشنهاد رئال مادرید را رد کرده بودند چرا که آنسو فقط به دنبال یک چیز بود: «انتقال به بارسلونا.»

سویا از این موضوع خوشحال نبود و او را مجبور کرد که یک سال حاشیه‌نشین باشد‌ اما برای آنسو این اتفاق، ارزشش را داشت چرا که او در نهایت به خواسته‌اش برای انتقال به بارسلونا دست یافت. جالب اینجاست که فاتی در همین تابستان تا چند قدمی ترک نیوکمپ پیش رفت. قرارداد آنسو به اتمام رسیده بود. او و پدرش از بابت سرعت کم پیشرفتش در باشگاه بارسلونا، ناامید شده بودند.

او بر این باور بود که مستحق رسیدن به ترکیب تیم است. در شرایطی که صحبت از علاقه منچستریونایتد، دورتموند و نیوکاسل به جذب این بازیکن جوان شنیده می‌شد، در نهایت بارسلونا با او به توافق رسید. هرچند آنسو هیچ وقت دلش نمی‌خواست بارسلونا را ترک کند، اما در عین حال دوست نداشت یک فصل دیگر هم در آکادمی باشد، او می‌خواست به تیم بارسلونای B برسد.

بارسلونا برای حضور او در زمین بازی، نیاز به اخذ اجازه از والدین او داشت. شاید تعجب‌برانگیز باشد، ولی بارسلونا برای میدان دادن به او در بازی با بتیس، مجبور بود از والدین وی اجازه بگیرد. قوانین لالیگا می‌گویند بازیکنان نوجوان اجازه حضور در بازی‌هایی را که در شب برگزار می‌شوند ندارند، مگر آنکه باشگاه از والدین بازیکن رضایت بگیرد.

جای تعجب نداشت که پدر و مادر آنسو جواب مثبت دادند. تصورش را بکنید، مثلاً والدینی به خاطر اینکه زمان خواب‌تان گذشته است، مانع اولین حضورتان با پیراهن بارسلونا شوند! فکر کردن به آن هم سخت است. هرچند آنسو هنوز جوان است و در ابتدای دوران فوتبالی خود قرار دارد، ولی تا همین سن و سال هم تجارب مختلفی را داشته است. دسامبر ۲۰۱۵، زمانی که حدود ۱۳ سال داشت با تکل از سوی یک بازیکن اسپانیول مصدوم شد.

او دچار شکستگی استخوان درشت‌نی و نازک‌نی شد و حدود ۱۰ ماه از میادین فوتبال به دور بود. بدشانسی او این بود که این مصدومیت تقریباً درست بعد از آن اتفاق افتاد که محرومیت بارسا از نقل و انتقال پایان یافته بود و او اجازه پیوستن به باشگاه را پیدا کرده بود. بنابراین آنسو برای زمانی طولانی در میادین فوتبال حضور نداشت ولی با قدرت توانست مصدومیت را پشت سر بگذارد و دوران فوتبالی خود را از سر بگیرد.

*** علاقه به شوت!
وقتی به آمار او نگاهی بیندازیم، ۵۶ گل در ۲۹ بازی در فصل نخست حضورش، متوجه می‌شویم که با یک گلزن قهار روبه‌رو هستیم‌ اما در عین حال نکته جالبی در مورد سبک بازی او وجود دارد و آن هم علاقه بیش از حد به شوتزنی است. او در زمین خودخواه است‌ و خیلی اوقات به جای یک پاس خوب، ترجیح می‌دهد یک شوت ضعیف را روانه دروازه کند. البته او قدرت بالایی در هدفگیری دروازه حریف و گلزنی دارد ولی در عین حال شوت‌های زیادی هم را روانه آسمان کرده است.

البته تجربه بازی به عنوان وینگر و همینطور هافبک خلاق در زمین بازی، به آنسو کمک کرده تا مهارت پاس‌دهی خود را افزایش دهد. حالا او بازیکنی است که کم‌کم توانایی‌هایش را در زمین بازی بهتر و بهتر می‌کند. پاس دادن خیلی در خصوصیات بازی آنسو دیده نمی‌شود‌ اما اگر بخواهد این توانایی را دارد تا پاس‌های خوبی ارسال کند. او دوست دارد در زمین همه کار انجام دهد و متوقف ساختن او برای مدافعان حریف‌ کار ساده‌ای نیست.

کدخبر: ۲۷۷۲۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر