کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۸۹۱۸
تاریخ خبر:

بازی تاج و تخت در خیابان سئول

روزنامه هفت صبح، فرید عطار | رقابت‌گزینه‌های وزارت ورزش با تیم‌ کفاشیان و تاج برای ریاست فدراسیون فوتبال ‌. روز گذشته مهلت ثبت‌نام کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال به پایان رسید و رقابت پنهان و نفسگیر آغاز شد. رقابتی سخت برای تکیه‌زدن بر کرسی مهم‌ترین نهاد عمومی ‌غیر دولتی کشور که رئیس آن در ارتباط با بزرگترین قدرت ورزشی جهان خواهد بود و دولت و حاکمیت توانایی زیادی در کنترل آن ندارند. چیزی شبیه ‌ نهاد شهرداری و سمت شهردار و حتی بالاتر.

حالا دولت روحانی در دوسال پایانی کار خود می‌خواهد بالاخره سایه تیم کفاشیان و تاج را از فدراسیون فوتبال دور کند و گزینه مورد نظرش را برای این فدراسیون انتخاب کند. با وجود آنکه تاج و کفاشیان مدت‌هاست به‌ظاهر از فدراسیون فوتبال دور شده‌اند اما درواقع آن‌ها میان اعضای مجمع فدراسیون فوتبال(۷۵نفر) همچنان دارای نفوذ گسترده‌ای هستند و بسیاری از این افراد در سال‌های اخیر توسط تاج و کفاشیان به‌شکل هوشمندانه‌ای چیده شده‌اند که می‌توانند تاثیر بزرگی در برگزاری انتخابات بگذارند. از سوی دیگر اصولگرایان نیز با این تحلیل که مجلس و دولت بعدی احتمالا اصولگرا خواهد بود، دست به‌ کار شده‌اند و گزینه خود را انتخاب کرده‌اند. فعلا توجه‌ها به این گزینه‌هاست: «قریب، نبی و کاشانی». گزارش هفت صبح را بخوانید.

*** قریب، گزینه وزارت ورزش
گفته می‌شود «محمد‌حسین قریب» جدی‌ترین گزینه وزارت ورزش برای ریاست فدراسیون فوتبال است. او برای استقلالی‌ها به‌عنوان نماد مدیریت مدرن شناخته می‌شود که پس از فتح‌الله‌زاده و چند دوره تغییرات پی‌در‌پی مدیران باشگاه استقلال، به ریاست این باشگاه رسید و در یک برنامه سه‌ساله توانست این باشگاه را به قهرمانی در لیگ برتر در سال ۱۳۸۵- ۱۳۸۴ برساند تا اولین عنوان قهرمانی استقلالی‌ها در لیگ برتر، با مدیریت او رقم بخورد. قریب که دکترای سیاستگذاری عمومی ‌دارد، از یک‌سال پیش به سمت مشاور اقتصادی وزیر بهداشت(سعید نمکی) و رئیس مرکز هماهنگی امور اقتصادی این وزارتخانه انتخاب شده و مشغول به فعالیت است.

بنابراین میانه او هم با دولتی‌ها خوب است و هم به‌دلیل سابقه‌اش، با ورزشی‌ها. یک جزیره ثبات برای فدراسیون فوتبال که می‌توانند به او اعتماد کنند تا سیاست‌های دولت را پیاده کند و به‌دلیل سابقه تحصیلاتی و مدیریتی‌اش می‌تواند با فیفا تعامل داشته باشد. نکته جالب اینجاست که قریب تا‌به‌حال خودش معمولا برای به‌دست آوردن پست و سمت تلاش نمی‌کرد و همواره منتظر می‌ماند تا پیشنهادات به سمت او بیاید. کارشناسان ورزشی به همین دلیل، ثبت‌نام او در انتخابات فدراسیون فوتبال را یک نشانه مهم می‌دانند که او خیالش بابت رای‌هایش راحت شده و حمایت کامل وزارت ورزش را دارد.

*** نبی، گزینه کفاشیان و تاج
کارشناسان ورزشی از «محمدمهدی نبی» که در حال حاضر عضو هیات‌مدیره پرسپولیس است، به‌عنوان یکی از گزینه‌های جدی ریاست فدراسیون فوتبال یاد می‌کنند که حمایت تیم کفاشیان و تاج را در پشت سر خود می‌بیند. در‌حالی‌که ناظران از «بهاروند» به‌عنوان گزینه اصلی کفاشیان و تاج نام می‌بردند، ثبت‌نام ناگهانی او در روز گذشته همه معادلات را به‌هم ریخت. او حضوری طولانی‌مدت در فدراسیون فوتبال ایران داشته و از دوران مدیریتی محسن صفایی فراهانی تا کفاشیان را تجربه کرده است.

منتقدانش او را رئیس پنهان فدراسیون فوتبال می‌نامیدند. نبی شهرت زیادی در بین محافل ورزشی پیدا کرده بود و البته به همان میزان نیز انتقادات از او زیاد بوده است. در مقطعی امیر قلعه‌نویی مدام از نبی انتقاد می‌کرد. برخی محافل خبری او را مقصر اصلی حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۰۷ می‌دانند که این باشگاه به دلیل عدم ارسال به‌موقع فهرست بازیکنانش از رقابت‌ها کنار گذاشته شد. موضوعی که هرگز از حد یک اتهام فراتر نرفت. او تا سال ۱۳۹۳ در سمت دبیرکل فدراسیون فوتبال بود و حالا نیز عضو هیات‌مدیره پرسپولیس است.

او یک پکیج ویژه به‌شمار می‌رود؛ گفته می‌شود رفاقتی دیرینه و تجاری با علی دایی دارد، با کفاشیان رابطه دوستانه‌ای دارد و حتی شایعاتی درباره شراکت اقتصادی او با پسر کفاشیان شنیده می‌شود. او با برانکو میانه خوبی نداشت و درعوض رابطه‌اش با کی‌روش، حتی از تاج و کفاشیان هم بهتر بود. با وجود آنکه در مقطعی رابطه کاری کفاشیان و نبی شکرآب شد اما هنوز هم گزینه جدی کفاشیان و تاج محسوب می‌شود. ماجرا زمانی مهم می‌شود که بدانیم حدود نیمی ‌از اعضای ۷۵نفره مجمع فدراسیون که باید به رئیس جدید رای بدهند، رئیس هیات فوتبال استان‌های مختلف کشور هستند که همگی در این سال‌ها توسط افرادی نزدیک به کفاشیان و تاج بر سر کار آمدند.

*** کاشانی، گزینه اصولگرایان
گویا انتخابات فدراسیون امسال رنگ و بوی سیاسی هم به‌خود گرفته است. حبیب کاشانی که چهره ویژه مدیریتی اصولگرایان به‌شمار می‌رود، پای کار آمده و برای شرکت در انتخابات فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کرده است. او از معدود مدیران ورزشی موفق اصولگرایان است که این گروه سیاسی می‌توانند روی او در کسب نتیجه مورد نظر حساب باز کنند. گفته می‌شود او با این تحلیل که انتخابات مجلس به‌دست اصولگرایان خواهد افتاد و دولت بعدی نیز در سال ۱۴۰۰ اصولگرا خواهد بود، خودش را کاندیدا کرده است. گفته می‌شود او مورد حمایت چهره‌های سرشناش اصولگراست تا بتواند در فدراسیون فوتبال راه پیدا کند و در افق‌های دوردست، جایگاه ویژه ورزشی خود را به‌دست آورد.

چرا می‌گوییم او یک چهره‌ ورزشی قابل اعتماد برای اصولگراهاست؟ این توضیح سایت‌های اصولگرا را درباره حبیب کاشانی بخوانید: «کاشانی توسط محمد علی‌آبادی، رئیس وقت سازمان تربیت بدنی، پس از محمدحسن انصاری‌فرد به سمت مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس انتخاب شد و پس از یک‌سال‌، استعفا کرد و داریوش مصطفوی جانشین او شد. کاشانی‌طی یک‌سال فعالیت خود در باشگاه پرسپولیس، توانست پس از پنج‌سال ناکامی ‌پرسپولیس را به مقام قهرمانی لیگ برتر ایران برساند.

او پس از استعفای عباس انصاری‌فرد دوباره و با مقام سرپرستی، اداره پرسپولیس را به‌عهده گرفت و با انتخاب علی دایی به‌عنوان سرمربی با او دو‌بار پیاپی قهرمان جام حذفی و چهارم لیگ شد. به‌دنبال صحبت‌های علی دایی‌ ضد حبیب کاشانی و ساخت برنامه خنده‌بازار در شبکه سه در سال ۱۳۹۰، هر دو استعفا کردند ولی حبیب کاشانی دوباره توسط علی سعیدلو به سر کار برگشت. او حمید استیلی را به‌جای علی دایی به سرمربیگری پرسپولیس گمارد؛ پس از مدتی سازمان تربیت بدنی او را از کار برکنار کرد و سردار محمد رویانیان را به‌عنوان مدیرعامل پرسپولیس برگزید. لازم به ذکر است که افشین قطبی توسط حبیب کاشانی به فوتبال ایران آمد.»

*** بهاروند؛ گزینه همیشه روی میز
«حیدر بهاروند» در حال حاضر سرپرست فدراسیون فوتبال است و به‌جای تاج مشغول به فعالیت شده. او تا همین هفته گذشته به‌عنوان گزینه جدی ریاست فدراسیون فوتبال محسوب می‌شد اما حالا همه معادلات تغییر کرده است. گفته می‌شود وزارت ورزش به او اعلام کرده که بازنشسته است و اجازه فعالیت به او داده نخواهد شد. از سوی دیگر هم قریب و هم نبی و کاشانی به او قول دادند که در صورت انتخاب به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال، او را به‌عنوان نایب‌رئیس دوم خود نگه خواهند داشتند. احتمالا همه این اتفاقات سبب می‌شود تا بهاروند که معمولا بلندپروازی آنچنانی در کسب قدرت و مسئولیت ندارند، خودش از کاندیداشدن برای ریاست فدراسیون فوتبال کنار رود.

*** چند گزینه سرشناس دیگر
در میان ثبت‌نام‌کنندگان، نام چندچهره مشهور دیگر نیز دیده می‌شود: از محمدرضا کلایی، شهردار مشهد گرفته تا علی خطیر، سعید آذری و علیرضا اسدی. همه گزینه‌ها، چهره‌های مهم محسوب می‌شوند اما تا اینجای کار نتواتسته‌اند به لابی خاصی برسند.

*** ساز و کار انتخابات چگونه است؟
انتخابات فدراسیون فوتبال قرار است ۲۵‌اسفند برگزار شود. پس از ثبت‌نام کاندیداها که روز گذشته به پایان رسید، کمیته تعیین صلاحیت، صلاحیت ثبت‌نام‌کننده‌ها را بررسی می‌کند. برخی از ثبت‌نام‌کنندگان برای ریاست فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کرده‌اند که قاعدتا یک نفر انتخاب می‌شود و برخی دیگر برای عضویت در هیات رئیسه که نهایتا ۹نفر انتخاب خواهد شد. برای تعداد ثبت‌نام‌کنندگان محدودیتی وجود ندارد اما سقف تعیین صلاحیت برای ریاست فدراسیون هفت نفر است.

در سوی دیگر، برای هیات‌رئیسه فدراسیون سقفی وجود ندارد، چون هیات‌رئیسه با احتساب شخص رئیس، ۹ نفر هستند. اگر شخصی بخواهد عضو هیات‌رئیسه شود، باید از پنج‌نفر از اعضای ۷۵نفره مجمع، نامه بیاورد(هر فرد مجمع فقط برای یک‌نفر می‌تواند نامه دهد). هر نامزد ریاست فدراسیون نیز باید از ۱۰نفر از اعضای ۷۵نفره مجمع نامه بیاورد. این نامه‌ها در زمان برگزاری انتخابات جمع‌آوری شده و انتخابات برگزار می‌شود. نایب‌رئیس‌های هر رئیس اما توسط خود آن‌ها انتخاب می‌شود و بنابراین برخی رقبیان از همین الان به‌دنبال جلب نظر رقیبان دیگر خود هستند تا با وعده نایب‌رئیسی، آن‌ها را از شرکت در انتخابات منصرف کنند.

*** نمایندگان مجمع شامل چه کسانی هستند؟
اما آن ۷۵نفر مجمع که حق رای دارند چه کسانی هستند؟ روسای ۳۲هیأت استانی، نمایندگان ۱۶تیم لیگ برتر در فصل گذشته، نمایندگان هشت‌تیم لیگ دسته اول در فصل گذشته، نمایندگان دو باشگاه دسته دوم، نماینده قهرمان و نایب‌قهرمان لیگ برتر فوتسال، نماینده قهرمان لیگ برتر فوتسال بانوان، نماینده قهرمان لیگ برتر فوتبال ساحلی، نماینده قهرمان لیگ برتر فوتبال ساحلی بانوان، نماینده قهرمان لیگ برتر فوتبال بانوان، وزیر ورزش و جوانان، معاون وزیر ورزش و جوانان، نمایندگان وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کار و امور اجتماعی، ستادکل نیروهای مسلح و ورزش عشایری و روستایی، نماینده مربیان، نماینده بازیکنان و نماینده داوران.

کدخبر: ۳۰۸۹۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر