کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۸۲۲۲
تاریخ خبر:

بازی برد و باخت برای استارتاپ‌ها

روزنامه هفت صبح | روزگار متفاوت غول های استارتاپی مثل علی بابا ، دیجی کالا ،‌تپسی و کافه بازار در ایام قرنطینه . برای استارتاپ‌های ایرانی که سال ۹۸ را به‌خاطر قطع چند روزه اینترنت و خسارت‎های ناشی از آن سپری کردند، شاید بازار شب عید می‎توانست فرصت خوبی برای جبران بخشی از این خسارت‎ها باشد و البته در نظر داشته باشیم که همه استارتاپ‌های ایرانی مشغول فروش آنلاین نیستند و خیلی‌هایشان خدماتی ارائه می‌کنند که شیوع کرونا در آن اختلال ایجاد کرده است.

*** گردشگری تعطیل
شاید بتوان گفت بین استارتاپ‌های مختلف وضعیت آن دسته‌ای که خدمات گردشگری ارائه می‌کنند از بقیه بدتر است. غول‌های این حوزه که ضربه مهلک قبلی را با گران شدن بنزین خورده بودند اینبار به سختی توانستند روی پای خودشان بایستند. علی بابا که در همان هفته‎های ابتدایی انتشار خبر رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران، ۱۸۰ نفر از کارکنانش را تعدیل کرد و با این کار افکار عمومی را علیه خودش شوراند، یعنی نه تنها مجبور به تعدیل شد (علی بابا بارها روی تعداد کارکنانش به عنوان یک مزیت رقابتی تاکید کرده بود) بلکه برندش هم آسیب زیادی دید. اوضاع برای بقیه اسم‌های آشنای این حوزه هم همینطور بود. الی‌گشت با تعدیل ۸۰ نفر و اسنپ تریپ هم با کوچک کردن دامنه فعالیت و کارکنانش سال جدید را شروع کردند.

*** غذا بی‌غذا
کرونا استارتاپ‌های تامین غذا و خوراکی را هم زمینگیر کرد. مثل اسنپ فود. از یک طرف خیلی از رستوران‌ها تمام روزهای آخر سال گذشته و روزهای ابتدایی سال جدید را بسته بوده‌اند و برایشان صرفه نداشته که فقط برای فروش اینترنتی کار را شروع کنند و از طرف دیگر مردم هم رغبت بسیار بسیار کمی به خرید از رستوران‌ها نشان داده‌اند.

*** تاکسی اینترنتی روی لبه سود و زیان
اوضاع برای تاکسی‌های اینترنتی تا حدی پیچیده بوده است، وقتی اساسا عده کمتری از خانه خارج شوند طبیعتا تاکسی کمتری هم گرفته می‌شود. از طرف دیگر خیلی از راننده‌ها هم در روزهای کرونایی میل کمی به کار در این سامانه‌ها داشته‌اند. طبق ویدئویی که یکی از این سامانه‌ها منتشر کرده، روند نزولی سفرهای درون شهری از بهمن سال گذشته شروع شده و تا همین امروز ادامه داشته است.

این موضوع البته باعث شده که بعضی از این سامانه‌ها دست به خلاقیت بزنند و برای نجات از بحران خدمات جدید متناسب با ایام قرنطینه ارائه کنند مثلا تپسی خرید برای مردم و رساندن آن به در خانه‌هایشان را به خدماتش اضافه کرده است. تپسی سعی کرده است از تهدید کرونا فرصت های هوشمندانه‌ای برای ادامه کسب و کار خلق کند.

*** روزهای تلخ و شیرین برای فروشنده‌های آنلاین
از گزارش جدید یکی از فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی - دیجی کالا - بر می‌آید و همچنین حرف و حدیث‌هایی که مردم در شبکه‌های اجتماعی رد و بدل می‌کنند، می‌شود فهمید که آنها هم دردسرهای بزرگی داشته‌اند که هم به آماده نبودنشان برای بحران بر می‌گردد و هم به شرایط قرنطینه که واحدهای پردازش و توزیع کالای آنها را با مشکل مواجه کرده است و همین طور ماجرای پردردسر ضدعفونی کردن مرسوله ها که باعث تاخیر ماجرا بوده است . دیجی کالا ویدئویی منتشر کرده که رسما بابت تاخیر در تحویل کالا عذرخواهی کرده است.

*** گروه برنده
با وجود انواع خسارت‌ها و چالش‌هایی که استارتاپ‌ها با آنها رو به رو شده‌اند، دسته‌ای از آنها نه تنها خسارت ندیده‌اند بلکه اتفاقا چنان بردی کرده‌اند که احتمالا فکرش هم به ذهنشان خطور نمی‌کرد، این دسته استارتاپ‌هایی هستند که در زمینه بازی، سرگرمی و زیرساخت‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند، یعنی تنها زمینه‌ای از کسب و کار که اتفاقا قرنطینه به کمکش آمد.

این را می‌شود از توئیت تازه یکی از فعالان معروف این حوزه فهمید که نوشته: «هفته گذشته رکورد ۲۲میلیون دانلود و به روزرسانی برای بازی‌های کافه بازار ثبت شد. بیش از ۷۰ درصد رشد نسبت به میانگین هفتگی در سال ۹۸٫ در خانه می‌مانیم و بازی می‌کنیم.»

*** قرنطینه و تغییر الگوی رفت و آمد
وقتی رفت و آمدها کم شده ‌ند یعنی اپلیکیشن‌های مسیریابی هم با استفاده کمتری رو به رو بوده‌اند، بنابراین آنها را هم می‌توان جزو دسته متضررها طبقه‌بندی کرد. این را می‌توان از گزارش جدید اپلیکیشن مسیریابی بلد فهمید اما این گزارش نکات جالب دیگری هم دارد و در واقع تحلیلی است بر اساس مسیرهایی که مردم در روزهای قرنطینه طی کرده اند.

با توجه به کاهش مسیریابی در گزارش بلد، به نظر می‌رسد که مراکز خرید و مساجد و ایستگاه‌های مترو بیشترین جایی است که مردم برای سر زدن به آنها درنگ کرده‌اند و ناگزیرترین مکان‌ها نیز در زمان ایام شیوع کرونا به سوپرمارکت‌ها اختصاص دارد که در هر حال مردم با هر شرایطی برای تامین مایحتاج روزانه خود به سوپرمارکت‌ها سر می‌زنند.

مراکز درمانی نیز از جمله دیگر مراکزی است که کاربران به آنها در این ایام سر زده‌اند هرچند کاهش بسیار زیادی نیز در این بخش دیده می‌شود.‌ در تمامی جداول منتشر شده در گزارش بلد شاهد نمودارهای نزولی هستیم و این آمارها نشان می‌دهد با گذر زمان و شیوع بیشتر ویروس کرونا، احتیاط مردم نیز بیشتر شده است.

اما در بین تمامی این جداول مراجعه به سوپرمارکت‌ها در یک برهه زمانی خاص افزایش یافته که به نظر می‌رسد مربوط به پخش شایعه قرنطینه پایتخت باشد، شایعه‌ای که موجب شد در میانه فروردین ماه بسیاری از مردم برای خرید مایحتاج روزانه خود به سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای سر زده و محصولات غذایی چند روزه خود را به صورت آذوقه تامین کنند.

کدخبر: ۳۱۸۲۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر