کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۵۰۵
تاریخ خبر:

بازیکنانی که با لیگ قهرمانان آسیا احیا شدند

روزنامه هفت صبح | فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا برای ایرانی‌ها خوش‌یمن بود و سه تیم از چهار تیم ایرانی حاضر در این مسابقات توانستند راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شوند. در این میان بودند چهره‌هایی که با درخشش در آسیا، چهره‌ای متفاوت از خود نشان دادند و به نوعی خودشان را احیا کردند و حتی از خط کنار گذاشته شدن یا اخراج نجات پیدا کردند. مهم‌ترین این چهره‌ها را مرور می‌کنیم.

*** امید عالیشاه
هافبک باسابقه پرسپولیس، سال‌هاست که در این تیم بازی می‌کند اما در تمام این سال‌ها، هرگز نتوانسته جایگاهش را به عنوان یکی از بازیکنان اصلی تثبیت کند و مثلا از ۳۰ بازی لیگ در ۲۵ بازی فیکس باشد! او در سال‌های گذشته کمتر به عنوان بازیکن فیکس و بیشتر به عنوان یک بازیکن نیمکت‌نشین به میدان می‌رفت. گاهی خوش می‌درخشید و گاهی هم نمی‌توانست کمکی به تیم کند. گاهی هم با مصاحبه‌هایی جنجالی برای تیم حاشیه درست می‌کرد.

اما لیگ قهرمانان آسیای ۲۰۲۱ احتمالا درخشان‌ترین دوران فوتبال او در سال‌های اخیر است. تا قبل از این مسابقات، گفته می‌شد یحیی گل‌محمدی نظر مساعدی روی او ندارد و ممکن است در پایان فصل عذر او را بخواهد اما با نمایشی که از عالیشاه در هند دیدیم، بعید است یحیی او را به سادگی از دست بدهد. عالیشاه در این مسابقات گل نزد اما روی بیشتر گل‌ها تاثیر داشت، چند پاس گل داد و در فاز هجومی فوق‌العاده کار کرد و یکی از بهترین‌های تیمش بود و حالا دیگر اعتماد یحیی را برای آینده هم جلب کرده است.

*** شهریار مغانلو
با حرف و حدیث‌های زیادی به پرسپولیس آمد. انتظارات از او زیاد بود اما شروعی ناامیدکننده داشت. در جام حذفی یک بار نتوانست دروازه خالی را از نزدیک باز کند و در لیگ برتر هم طلسم گلزنی‌اش شکسته نشد اما لیگ قهرمانان آسیا به نجات او آمد. در دومین بازی مرحله گروهی مقابل گوای هند بریس کرد، در بازی برگشت هم یک گل از چهار گل تیمش را به گوا زد و در نهایت اولین گل پرسپولیس به الریان در بازی برگشت را زد تا مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را با چهار گل به پایان برساند.

مغانلو نشان داد ارزش هزینه‌ای را که باشگاه پرسپولیس برای جذب او کرد، داشته است. البته او هنوز تمام توانایی‌هایش را نشان نداده است. مغانلو هم سرزن قهاری است، هم ضربات کاشته فوق‌العاده‌ای با پای چپ می‌زند و هم پنالتی‌زن خوبی است. او یکی از معدود مهاجمان کامل فوتبال ایران است که در بهترین و حساس‌ترین زمان ممکن درخشید و به کمک تیمش آمد و البته خودش را هم از بحرانی که می‌توانست با گل نزدن برایش ایجاد شود نجات داد.

*** شیخ دیاباته
یک فصل افتضاح و فاجعه‌بار را در لیگ برتر ایران گذراند. در طول فصل یا مصدوم بود یا ناآماده یا در مرخصی! حتی یکی دو بار هم شایعه فسخ قراردادش با استقلال در رسانه‌ها منتشر شد و به نظر می‌رسید که دوران درخشان او در استقلال و فوتبال ایران خیلی زود تمام شده است. شیخ البته در مقابل تراکتور طلسم‌شکنی کرد و دو گل زد اما این دو گل در برابر انتظارات و هزینه‌ای که برای او شده بود اصلا کافی نبود. سرانجام لیگ قهرمانان آسیا از راه رسید و شیخ در بهترین زمان ممکن بازگشت.

او در پنج بازی از شش بازی استقلال در مرحله گروهی گل زد و با حذف اولونگا و الدحیل قطر، حالا این شانس را هم دارد که بهترین گلزن این مسابقات هم بشود. البته قبل از آن، شیخ باید در لیگ برتر هم برای استقلال بدرخشد و با گل‌هایش شانس قهرمانی استقلال را زیاد کند. هرچند دیاباته شانسی برای تکرار آقای گلی خود ندارد اما اگر همین شیخی باشد که در آسیا دیدیم، می‌تواند عامل مهمی در موفقیت و حتی قهرمانی احتمالی استقلال در لیگ برتر باشد.

*** فرشید اسماعیلی
او احتمالا باید در صدر جدول احیاشدگان فوتبال ایران در یک ماه اخیر قرار بگیرد. تا یک ماه پیش، اسماعیلی وضعیتی به شدت بحرانی و متزلزل در استقلال داشت. او بعد از آن پنالتی چیپ در دربی، در آستانه محو شدن از استقلال و فوتبال قرار داشت. کمتر در ترکیب قرار می‌گرفت و نمایش‌هایش هم چنگی به دل نمی‌زد. یکی دو بار هم درگیر حاشیه شد، از تمرینات کنار گذاشته شد و در مجموع به نظر می‌رسید امسال دیگر سال آخر‌ حضورش در استقلال باشد اما او یک بار دیگر آسیا را برای احیا شدن انتخاب کرد.

در همان ۳ بازی اول ۳ گل زد و چند پاس گل هم داد و در مجموع بهترین و موثرترین بازیکن استقلال در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا بود. بازگشت او به دوران اوج، بهترین اتفاق برای فرهاد مجیدی و استقلالی‌ها بود و اگر اسماعیلی بتواند همین روند را در لیگ برتر هم ادامه دهد، استقلال می‌تواند به قهرمانی در لیگ بیستم امیدوار باشد. البته نباید هشیاری فرهاد مجیدی در انتخاب پست درست برای اسماعیلی را هم در درخشش او نادیده گرفت.

*** رسول خطیبی
او به عنوان یک مربی و ‌به شکلی انتقادآمیز، آلومینیوم اراک را در میانه راه رها کرد و به تبریز رفت تا تراکتور را از وضعیت بحرانی نجات بدهد اما با حضور او اتفاق خاصی در نمایش‌ها و نتایج تراکتور در لیگ برتر نیفتاد و همین حالا هم این تیم شانس چندانی برای گرفتن سهمیه فصل بعد آسیا ندارد. پیش‌بینی می‌شد تراکتور در آسیا هم نتایج خوبی نگیرد و دومین دوران حضور خطیبی در تراکتور با یک ناکامی بزرگ همراه باشد اما به شکلی معجزه‌آسا، خطیبی تراکتور را در آسیا به مرحله حذفی رساند.

تراکتور تنها تیم بدون باخت لیگ قهرمانان در منطقه غرب بود. آنها در پنج بازی کلین‌شیت کردند و فقط در بازی اول مقابل پاختاکور سه گل خوردند که آن بازی هم مساوی شد. این تیم به همراه الوحده بهترین خط دفاع این مسابقات را هم در اختیار داشت. در نهایت صعود تراکتور به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا، هم رسول خطیبی را دوباره در میان تی‌تی‌ها محبوب کرد و هم می‌تواند با انگیزه‌ای که به بازیکنانش تزریق شده، این تیم را در لیگ برتر احیا کند.

*** «همیشه ستاره‌ها» هم بودند
به جز آنهایی که در آسیا احیا شدند و روزهای بدشان در لیگ برتر را فراموش کردند، ستاره‌های دیگری هم بودند که قبل از آسیا هم در لیگ برتر برای تیم‌شان درخشیده بودند و در آسیا هم به روند عالی خود ادامه دادند. سیدجلال حسینی، مهدی ترابی، مهدی قایدی، رشید مظاهری و محمد عباس‌زاده بازیکنانی بودند که در لیگ برتر هم فوق‌العاده بودند و انتظاری جز درخشش در لیگ قهرمانان آسیا از آنها نمی‌رفت.

کدخبر: ۳۸۷۵۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر