کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۵۹۵۹
تاریخ خبر:

بازی‌های ‌لیگ بیست‌و‌دوم با آمار و ارقام عجیب و غریب

روزنامه هفت صبح| با برگزاری بازی معوقه ملوان و فولاد، بازی‌های لیگ‌برتر رسما تا پایان جام‌جهانی تعطیل خواهد شد. در این 11 هفته اتفاقات عجیب و غریب کم نداشتیم و در نهایت اعداد و ارقام عجیبی برای بعضی از تیم‌ها و بازیکنان ثبت شده که اصلا فکرش را هم نمی‌کردیم. مهم‌ترین و غیرمنتظره‌ترین آمارهای ثبت شده در این 11 هفته را مرور می‌کنیم:

پرسپولیس مثل نفت مسجدسلیمان!
پرسپولیس در پایان هفته یازدهم 11 گل زده را ثبت کرده است، یعنی دقیقا یک گل به ازای هر بازی. این آمار برای تیم صدرنشین و تیمی که خودش را مدعی قهرمانی لیگ برتر می‌داند اصلا خوب نیست. ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم تیم بحران‌زده نفت مسجدسلیمان هم که در رده چهاردهم جدول قرار دارد، درست به اندازه پرسپولیس گل زده است.

در واقع آمار گل‌های زده پرسپولیس با حضور یورگن لوکادیا و شیخ دیاباته دقیقا برابر با آمار گل‌های زده نفت با مهاجمانی مثل پیمان رنجبری و سامان نریمان‌جهان است! اگر افت باورنکردنی شاگردان مهاجری در هفته‌های اخیر نبود، بعید نبود که این تیم در پایان هفته یازدهم بهترین خط حمله لیگ‌برتر را به نام خود ثبت کند. البته در این برابری عجیب، مشکل از خط حمله و مهاجمان پرسپولیس نیست.

لوکادیا همین حالا با 6 گل زده به همراه محمد عباس‌زاده در صدر جدول گلزنان است و دیاباته هم به‌تازگی در ترکیب پرسپولیس قرار گرفته و در حالی که کمتر از 90 دقیقه به میدان رفته اما یک گل 3 امتیازی زده است. ضعف پرسپولیس در خط هافبک و وینگرهای این تیم است که در حد و اندازه خودشان ظاهر نشده‌اند و بار زیادی از روی دوش تیم برنداشته‌اند. در واقع اگر بازی با هوادار را در نظر نگیریم، لوکادیا 66 درصد گل‌های پرسپولیس را به ثمر رسانده است!

آماری در حد مربیان اخراجی
فقط دو برد در 10 بازی! اشتباه نکنید! درباره پیکان، مس کرمان، ذوب‌آهن و دیگر تیم‌های نیمه پایین جدول صحبت نمی‌کنیم. این آماری است که تیم فولاد خوزستان با هدایت جواد نکونام از خود برجا گذاشته است. مطمئنا اگر مربی دیگری روی نیمکت این تیم بود و چنین نتایجی کسب می‌کرد، خیلی زودتر از اینها برکنار می‌شد اما نکونام به دلایل مختلفی فعلا جایش روی نیمکت فولاد محکم است.

به هر حال او توانایی خود را در مربیگری ثابت کرده و اگر امروز فولاد نتایج خوبی نگرفته، دلایلی مثل داستان ادامه‌دار حضور او روی نیمکت تیم ملی و … را دارد. هر‌چند همین ماجرا هم نمی‌تواند توجیه خوبی برای نتایج ضعیف فولاد باشد. تیم او یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های این فصل است و احتمالا بدون سرمربی هم می‌توانست نتایجی در همین حد و حتی بیشتر هم بگیرد.

فولاد 6 هفته است که رنگ برد را ندیده و دو بازی آخرش را با شکست پشت سر گذاشته است. از خط دفاعی آهنین و محکم این تیم هم خبری نیست و 8 گل خورده در 11 بازی آمار جالبی برای نکونام و شاگردانش به شمار نمی‌رود. تعطیلی لیگ‌برتر احتمالا بهترین فرصت برای نکونام خواهد بود. بعد از جام‌جهانی تکلیف حضور او در تیم ملی مشخص خواهد شد و بلاتکلیفی در این باره به پایان خواهد رسید و احتمالا نتایج فولاد هم بهتر خواهد شد.

رکوردشکنی شاگردان مهاجری
25 گل خورده در 11 بازی برای یک تیم پایین جدولی خیلی هم فاجعه‌بار نیست و در هر لیگی با هر کیفیتی، این عدد یک عدد معمولی به شمار می‌رود. اما نکته اینجاست که بخش زیادی از گل‌های خورده نفت مسجدسلیمان به چند هفته اخیر برمی‌گردد. نفتی‌ها در لیگ بیست‌ودوم شروع موفقی داشتند و توانستند در هفته‌های ابتدایی در جمع تیم‌های بالانشین جدول حضور پیدا کنند و حتی نمایش‌های قابل‌قبولی هم مقابل سرخابی‌های پایتخت داشتند.

اما به یک‌باره سیر نزولی شاگردان رضا مهاجری در جدول رده‌بندی آغاز شد، به طوری‌که آنها در 6 بازی اخیر خود تنها یک امتیاز به‌دست آورده و 19 گل دریافت کرده‌اند! حالا میانگین گل‌های خورده این تیم 2.27 گل در هر بازی است. با این آمار نفت مسجدسلیمان رکوردی کم‌سابقه در تاریخ فوتبال ایران را از حیث گل خورده به جای گذاشته است.

پیکان قزوین که یکی از تیم‌های سقوط کننده به لیگ یک در آن مقطع بود، با رکورد عجیب و غریب 60 گل خورده فصل را به پایان برد. پیکانی‌ها در 11 هفته ابتدایی فصل، 26 گل از رقبای خود دریافت کرده بودند و آماری بی‌سابقه را در فوتبال ایران به جای گذاشتند. حالا بعد از 12 فصل، دوباره نفت مسجدسلیمان یاد نماینده استان قزوین را در جدول رده‌بندی لیگ برتر زنده کرده است.

آمار فوق‌العاده مهندس تراکتور
بدون شک عنوان مهندس برتر لیگ بیست و دوم تا پایان هفته یازدهم برازنده نام ریکاردو آلوز هافبک پرتغالی تیم تراکتور است. او در این مدت 7 پاس گل برای هم‌تیمی‌هایش ارسال کرده که تعدادی از آنها باعث فرار از شکست یا پیروزی تیم در وقت‌های تلف‌شده چند بازی شده است.

برای اینکه درک کنید او چه کار مهمی در تراکتور انجام داده، باید بدانید که سعید صادقی، سروش رفیعی، مهدی ترابی، مهدی مهدی‌پور و فرشاد احمدزاده، هافبک‌های پرسپولیس، استقلال و تراکتور روی هم 7 پاس گل ارسال کرده‌اند، دقیقا برابر با تعداد پاس گل‌های آلوز در تراکتور! با ادامه این روند احتمالا باید در پایان فصل منتظر ثبت یک رکورد عجیب و غریب از سوی او باشیم که تا سال‌ها دست نخورده باقی بماند.

اگر آلوز همین روند را ادامه بدهد در پایان فصل آمار حداقل 20 پاس گل را ثبت خواهد کرد. فصل گذشته سعید صادقی 14 پاس گل داده بود اما در لیگ‌برتر شاهد آمارهای بسیار ضعیف‌تر از این هم بوده‌ایم. در لیگ بیستم سروش رفیعی با 9 پاس گل و در لیگ نوزدهم مهدی قایدی با 8 پاس گل بهترین پاسورهای لیگ برتر بودند و حالا آلوز با دادن 3 پاس گل دیگر رکورد این دو نفر را در یک فصل خواهد شکست! البته اگر تعطیلی لیگ برتر او و تیمش را از این فرم خوب خارج نکند.

کدخبر: ۴۸۵۹۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر