کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۴۱۶۱
تاریخ خبر:

بازگشت کتاب به مدرسه مهاجران

روزنامه هفت صبح، هانیه درویش | گزارشی درباره مدرسه‌ای که در اول مهر کتاب نداشت و در هفت مهر کتاب دار شد. ‌ اول مهر را با مدرسه می‌شناسیم و مدرسه را با کتاب. کتاب‌هایی که هر یک از ما در اول سال تحصیلی بدون هیچ دردسری تهیه می‌کنیم و با نرخ دولتی به دستمان می‌رسد.

اما در همین دور و اطراف خودمان بچه‌هایی هستند که برای گرفتن کتاب‌های درسی‌شان با مشکل زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و مجبورند کتاب‌ها را با نرخ آزاد تهیه کنند. این موضوع گزارشی بود که در ۲۴ شهریور همزمان با نزدیک شدن به گشایش مدرسه‌ها در روزنامه به چاپ رساندیم. با انتشار این گزارش دیری نپایید که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی این مشکل را حل کرد و کتاب‌ها هرچند کمی با تاخیر اما بالاخره به دست بچه‌ها رسید.

*** یک گزارش، یک درخواست و یک پاسخ مثبت
مدرسه جویندگان دانش جزو معدود مدارسی است که به بچه‌های بازمانده از تحصیل که کودکان کار و اغلب بچه‌های افغان هستند اختصاص دارد.تاکنون بیش از ۷۰۰۰ کودک و ۱۰۰۰ نفر بزرگسال در این مدرسه از نعمت خواندن و نوشتن برخوردار شده‌اند. سال ۹۴ بود که به دستور آیت الله خامنه‌ای پیامی آمد که «هیچ کودک افغان، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آن‌ها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند.»

این پیام خبر خوشایندی بود اما کارشکنی‌های برخی مدارس باعث شد این بچه‌ها همچنان با معضل ثبت نام رو‌به‌رو باشند و معضل کتاب معضل بعدی آنها شد. این بچه‌ها چون اغلب کد ملی ندارند از گرفتن کتاب با نرخ دولتی محرومند و مجبورند کتاب‌ها را با نرخ آزاد از فروشگاه‌ها تهیه کنند. این مدرسه بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز داشت که در آغاز سال تحصیلی کتابی برای خواندن نداشتند.

فاطمه خاوری، مدیر مدرسه جویندگان دانش می‌گوید:« دو سال است با مشکل تهیه کتاب روبه‌رو هستیم. در این سال‌ها یا از کتاب‌های مستعمل و کتاب‌های سال‌های قبل بچه‌ها استفاده می‌کردیم یا با قیمت آزاد می‌خریدیم اما امسال قیمت‌ها بیش از اندازه گران شد و مدرسه و بچه‌ها توان خرید نداشتند تا اینکه گزارشی در این باب چاپ شد و نامه‌ای به رئیس سازمان پژوهش ارسال شد.این نامه محتوی این بود که مدرسه ۲۶ سال است که مشغول خدمات دهی به کودکان بازمانده از تحصیل و کودکان کار و اقشار آسیب‌دیده است و بالغ بر ۲۰۰دانش‌آموز را تحت پوشش دارد که با مشکلات زیادی از جمله تامین کتاب‌های درسی مواجهند.»

*** امسال مشکلمان حل شد اما سال بعد را خدا می‌داند
خاوری می‌گوید:« سال گذشته به سازمان نامه نزدم چراکه دو سال پیش این کار را کرده بودم و جواب فقط این بود که بچه‌ها باید کد ملی یا کد سناد داشته باشند. امسال هم با گران شدن بیش از اندازه کتاب‌ها که بعضا قیمت‌ها تا ۱۱۵هزار تومان هم رفت با ناامیدی به سازمان پژوهش نامه زدم و خوشبختانه با گزارشی که چاپ شد باعث شد زودتر به ما جواب دهند و با همکاری و مساعدت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و زحمات آقای امینی بچه‌ها از نعمت کتاب درسی برخوردار شدند.

با این حال ما چند روزی منتظر انبارگردانی آنها بودیم تا کتاب‌ها به دست ما برسد و بالاخره بعدازظهر ۶ مهر کتاب‌ها را به ما تحویل دادند. وقتی هم که کتاب‌ها را توزیع کردیم متوجه شدیم تاریخ برخی کتاب‌ها برای چاپ سال ۹۵ و ۹۶ است. گرفتن کتاب‌ها تا حدودی خیالمان را راحت کرد اما این مشکل به طور اساسی حل نشده چراکه برای سال بعد،از ما کد ملی یا کد سناد می‌خواهند و این یعنی بازگشت دوباره مشکلات به بچه‌ها و خانواده‌هایشان.»

در این راستا با دفتر مرکز چاپ و توزیع کتاب درسی تماس گرفتیم اما با تماس‌های مکرر با آقای امینی موفق به گفت‌گو با او نشدیم و سوال‌هایمان در رابطه با سال‌های آتی بی‌جواب ماند. به طور کلی مسئله اصلی این است زمانی که رهبر کشور دستور ثبت نام کلیه مهاجرین و اتباع را می‌دهند تهیه کتاب اصلی‌ترین و البته جزئی‌ترین رکن این دستور است، مگر می‌شود ثبت نام صورت گیرد اما کتاب داده نشود یا اصلا بچه‌ها کد ملی و کد سناد ندارند، این یعنی درس هم نباید بخوانند؟ امیدواریم در سال‌های آتی این مشکل اساسی که بر سر راه این کودکان است هموار شود تا جهانی بهتر با کودکانی شادتر داشته باشیم.

کدخبر: ۲۸۴۱۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر