کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۲۵۰۳
تاریخ خبر:

بازگشت معجزه‌آسای نگار به ایران

روزنامه هفت صبح| زن ۴۰ ساله ایرانی که به دلیل تحریم‌های آمریکا بازداشت شده بود پس از دو سال به کشور بازگشت.«نگار قدس‌کنی؛ شهروند ایرانی تبار که در دادگاهی در ایالت مینه‌سوتا در آمریکا به جُرم نقض تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه تهران به ۲۷ ماه زندان محکوم شده بود، آزاد شد.

این شهروند ایرانی که از سال ۱۳۹۶ به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در استرالیا بازداشت شده بود آزاد شده و به ایران بازگشت. او به اتهام انتقال فناوری‌های مربوط به پهنای باند بی‌سیم به ایران و نقض تحریم‌های آمریکا توسط دولت استرالیا بازداشت و برای تکمیل تحقیقات به آمریکا تحویل داده شده بود»؛ این خبری است که خبرگزاری مهر منتشر کرده و از یک اتفاق مهم در دیپلماسی ایران خبر داده. اتفاقی که همزمان با سفر رئیس جمهور و اعضای بلند پایه هیات دولت به نیویورک و کمی پس از بازداشت دو شهروند استرالیایی در ایران رخ داده است. ماجرا چه بود و چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟

*** نگار قدس کنی کیست؟
با وجود اینکه او از سال ۱۳۹۶ توسط دولت استرالیا و به درخواست آمریکا بازداشت شد اما نام «نگار قدس کنی» توسط مسئولان ایران به طور رسمی در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ شنیده شد. محمدجواد ظریف در اردیبهشت ۱۳۹۸ در سفری به نیویورک، با مطرح کردن نام او، پیشنهاد مبادله زندانیان را مطرح کرد و گفت:

«من اکنون این پیشنهاد را علنی مطرح می‌کنم.» نگار قدس کنی که ۴۰ سال دارد ، ۲۳ تیر سال ۹۶ به اتهام خرید و صادرات کالاهای تحریمی آمریکا به ایران با حکم بازداشت دادستان‌های آمریکایی در استرالیا بازداشت شد. او در زمان بازداشت باردار بود و درخواستش برای آزادی با وثیقه‌ را دستگاه قضایی استرالیا رد کرد. او در بازداشت زایمان کرد و چون زندانش در جنوب استرالیا امکاناتش را نداشت، پسرش را از او جدا کردند و پدرش مسئول نگهداری او در بیرون زندان بود. خانم قدس کنی از سال ۲۰۱۲ به همراه همسرش در استرالیا زندگی می‌کرد.

*** اتهامات او چه بود؟
اتهام نگار قدس کنی که با ویزای کاری به استرالیا مهاجرت کرده و در شهر ادلاید زندگی می‌کرد، انتقال فناوری‌های مربوط به پهنای باند بی‌سیم به ایران و نقض تحریم‌های آمریکا اعلام شد. دولت ایران ضمن بی‌اساس خواندن اتهام‌ها، خواستار آزادی او بود اما استرالیا در نهایت در تیرماه، ‌در زمانی که زوج استرالیایی در ایران بازداشت شدند، او را برای روشن شدن تکلیف پرونده‌اش به آمریکا تحویل داد.

*** چند اتفاق همزمان
* یک: در حال حاضر سه شهروند استرالیایی (که دو نفر از آنها تابعیت انگلیسی دارند) به اتهام جاسوسی در ایران زندانی هستند. جولی کینگ با تابعیت انگلیسی و شریک زندگی او مارک فرکین، زوج بلاگر- جهانگردی هستند که در تیرماه، زمانی که به ایران سفر کرده بودند در جاجرود بازداشت شدند. به گفته سخنگوی قوه قضائیه اتهام آنها استفاده از پهپاد برای تصویربرداری است. کایلی مور گیلبرت، استرالیایی- انگلیسی نیز از آبان‌ماه گذشته در ایران بازداشت است. به گفته سخنگوی قوه قضائیه او متهم به جاسوسی در ارتباط با انگلیس است.

* دو: وزیر امور خارجه استرالیا می‌گوید، بارها در ماه‌های گذشته در مورد آزادی این شهروندان با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی‌اش تماس گرفته و با او ملاقات کرده است. پاسخ وزارت امور خارجه استرالیا به درخواست‌های سایت ایندیپندنت برای توضیح در مورد روند پیگیری این پرونده‌ها همواره تاکید بر این نکته بوده که این پرونده به دور از جنجال رسانه‌ای شانس بیشتری برای حل و فصل شدن دارد.

* سه: همین چند روز پیش بود که دونالد ترامپ از نخست‌وزیر استرالیا دعوت کرد در ضیافت شام کاخ سفید که هر سال قبل از مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود، شرکت کند. موریسون، دومین رهبر جهان پس از امانوئل مکرون، ‌رئیس‌جمهور فرانسه است که در زمان زمامداری ترامپ به این ضیافت دعوت شد.

* چهار: هفته گذشته بود که خبرگزاری اصولگرای فارس نوشت: «جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس قصد دارد در ازای پرداخت ۴۰۰میلیون پوند بدهی ایران، خواستار آزادی یک محکوم امنیتی شود. روزنامه تایمز گزارش داده هانت در سفر به تهران خواستار آن شده در ازای حل‌وفصل اختلافات بر سر بدهی ۴۰۰میلیون پوندی بریتانیا به ایران در پرونده خرید تانک‌های «چیفتن»، «نازنین زاغری راتکلیف»، شهروند انگلیسی که در ایران به جرائم امنیتی محکوم شده آزاد شود.

ایران و انگلیس در دهه ۱۹۷۰ میلادی قراردادی برای تحویل ۱۵۰۰تانک چیفتن و ۲۵۰ خودروی زرهی به طرف ایرانی امضا کردند. لندن، بعد از ماجرای لانه جاسوسی آمریکا تحویل این تانک‌ها به ایران را متوقف کرد.دیوان داوری بین‌المللی یک شرکت بریتانیایی خدمات نظامی را به پرداخت ۴۰۰میلیون پوند به دولت ایران ملزم کرده است.حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلستان آبان‌ماه سال گذشته وجود ارتباط میان آزادی نازنین زاغری و پرداخت این بدهی را تکذیب کرده بود.»

*** حکم نهایی برای نگار
بازداشت قدس کنی به درخواست آمریکا صورت گرفته بود و آمریکا از استرالیا تقاضای استرداد او را داشت. یک نبرد حقوقی برای جلوگیری از مسترد نشدن خانم قدس کنی درگرفت اما سرانجام ماه پیش به آمریکا تحویل داده شد. به گزارش بی‌بی‌سی، به گفته رابرت ریچمن وکیل خانم قدس کنی، درگیری حقوقی طولانی اثرات سویی بر او گذاشت و او سرانجام پذیرفت که جرم خود را بپذیرد و مسئولیت آن را قبول کند و مجازات شود.

این وکیل مدتی قبل گفته بود دو طرف هنوز در مورد مجازات به توافق نرسیده‌اند اما هر دو طرف آزادند تا مجازاتی را که مناسب می‌دانند مطرح کنند. در همان زمان این وکیل از دادگاه درخواست کرده بود مدتی را که نگار قدس در زندان گذارنده تا دادگاه برایش برگزار شود جزو زمان محکومیتش در نظر گرفته شود. همچنین درخواست داده بودند که پس از پایان محکومیتش به ایران برگردانده شود. سرانجام روز گذشته اعلام شد دادگاه او را به ۲۷ ماه حبس محکوم کرده که برابر مدتی است که تاکنون در زندان‌های استرالیا و آمریکا بوده است. وکیل او گفته همه چیز به خوبی پیش رفت. دادگاه او را به مدتی از حبس محکوم کرد که هم اکنون آن را سپری کرد و آزاد شده است. او چهارشنبه به درخواست خودش به ایران بازگشت…

کدخبر: ۲۸۲۵۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر