کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۵۹۸۰
تاریخ خبر:

بازگشت دیارخودرو به بازار ‌ایران ‌با سوئیست ‌DX۳

روزنامه هفت صبح | سوئیست (SouEast) که از سال ۹۰ میلادی کارش را شروع کرده است، برندی با سرمایه‌گذاری دو خودروساز پرسابقه چینی، CMC و فوجیان موتور‌ است که پس از یک دهه فعالیت پذیرای سهامداری میتسوبیشی شد.

سوئیست تا مدت‌‌ها مدل‌های میتسوبیشی و CMC را با تغییر لوگو و ظاهر به فروش می‌رساند تا سال ۲۰۱۵ که مدیرانش تصمیم گرفتند جانی تازه به این خودروساز جوان بدهند. از این رو طراحی و تولید مدل‌های مختص به سوئیست را در دستور کار شرکت قرار دادند. سوئیست DX3 دومین دست‌پخت سوئیست، پس از DX7 بود که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد.

در نگاه اول رگه‌های طراحی اس‌یووی‌های میتسوبیشی در ظاهر سوئیست نمایان است و به نظر می‌رسد طراحان برجسته‌‌ پنین فارینا هم نتوانسته‌اند به صورت کامل این خودروساز جوان را از شر سایه‌‌ برادر بزرگ‌تر ژاپنی‌اش خلاص کنند.

سوئیست برای رقابت‌‌پذیرتر کردن این کراس‌اوور شهری، آن را در دو مدل عرضه کرده است: مدل اول با پیشرانه‌‌ ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی که توان تولید ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۱۴۳ نیوتن‌ متر را داراست و از گیربکس پنج سرعته دستی بهره می‌برد و مدل دوم با توربوشارژر که با گیربکس CVT هشت سرعته مصنوعی قدرتش به ۱۵۶ اسب بخار افزایش پیدا می‌کند و گشتاورش هم ۲۲۵ نیوتن متر است.

سوئیست برای مشتریان جوان DX3 هم گزینه‌‌ اسپورت‌تری با پسوند SRG در نظر گرفته ‌ که دارای ویژگی‌هایی همچون تزئین تریم کابین، صندلی و فرمان با رنگ قرمز و مشکی، چراغ عقب LED، رینگ ۱۸ اینچی، کالیپرهای ترمز قرمز رنگ و سقف و آینه‌های مشکی شده است. با وجود عدم تغییر مشخصات فنی در این نسخه، سوئیست امکان سفارش موتور توربو اما با گیربکس دستی را نیز فراهم کرده است.

اما رقبای DX3 در بازار داخلی چه مدل‌هایی هستند؟ در مدل استاندارد می‌توان سوئیست DX3 را با جک S3، ام‌وی‌ام X22 و چانگان CS35 مقایسه کرد. در این مقایسه احتمالاً سوئیست بتواند با تکیه بر طراحی جذاب و جدیدتر خود عرض اندام کند و از لحاظ فنی چندان برتری‌ای با رقبا ندارد. همین امر سبب شده است تا حتی بتوان رنو ساندرو استپ وی را با DX3 مقایسه کرد.

‌ اما مدل توربوشارژر که موتورش با کد ۴A91T شناخته می‌شود، این موازنه را بر‌هم می‌زند و پای رقبای جدیدی را به مقایسه باز می‌کند: SWM G01، ام‌وی‌ام X55، بیسو T3، هایما S5 و هاوال H2. سوئیست در این مقایسه برنده‌‌ قیمت پایین‌تر خود خواهد بود و خریدارانی که خواهان صرف هزینه‌‌ کمتر و خرید کراس‌اووری با ویژگی‌های فنی قوی‌تر هستند را به سمت خود جذب خواهد کرد.

قیمت سوئیست DX3 با موتور استاندارد در بازار چین ۶۰ تا ۷۰ هزار یوآن است که معادل ۹ الی ۱۰ هزار دلار می‌شود و برای موتور توربوی آن نیز باید ۸۰ تا ۱۰۰ هزار یوآن پرداخت که معادل ۱۲ تا ۱۵ هزار دلار است. احتمالاً این خودرو در بازار ایران بین ۴۵۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری خواهد شد.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۵۵۹۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر