کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۰۰۴۸
تاریخ خبر:

بازگشت بی‌وای‌دی ‌به ایران با مدل تانگ

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | بی‌وای‌دی جزو برندهای معتبر چینی است که کم روی صفحه اول نشریات خودرویی معروف نرفته و این روزها جزو برندهای مبتکر خودروهای برقی است. بازار ایران اما چندان دل خوشی از بی‌وای‌دی ندارد. شرکت مونتاژکننده این برند در ایران، کارمانیا، نتوانست موفقیت‌‎های آن در بازارهای جهانی را تکرار کند.

کراس‌اوور S6 که توسط این شرکت به تعداد محدود وارد بازار شد، به لکسوس RX چینی معروف بود و در سال ۲۰۱۴ توانسته بود به رقم فروش خیره‌کننده ۹۸ هزار دستگاهی دست یابد‌ اما در ایران چندان حضور پررنگی در بازار نداشت. کارمانیا حتی از پاسخ به تعهدات مدل S7 که بعد از S6 به سراغ آن رفت هم ناتوان بود. اما حالا اوضاع در حال تغییر است و زمزمه‌های بازگشت بی‌وای‌دی به ایران با چهار مدل به گوش می‌رسد که فعلاً یک مدل آن یعنی تانگ تایید شده است.

داستان از جایی شروع می‌شود که در روزهای آخیر تصویر نامه کارمانیا به شرکت صنایع خودرو نیرومحرکه منتشر می‌شود. در این نامه خودروسازی کارمانیا درخواست صدور مجوزهای لازم برای واردات دو دستگاه بی‌وای‌دی تانگ نسخه ۲ لیتری بنزینی تیپ‌های سوپریوم و کامفورت جهت تست را مطرح کرده ‌ اما تانگ چه خودرویی است و آیا اصلاً ارزش خرید دارد؟

اول از همه باید اشاره کرد که اگر فکر کردید با خودرویی ارزان روبه‌رو هستید، اشتباه کرده‌اید! تانگ که نسل دومش به عنوان جایگزین S7 معرفی شد، در بازار چین حدود ۱۶۶ هزار یوآن قیمت دارد. یعنی چیزی حدود ۲۶ هزار دلار که در این صورت در بازه قیمتی بالای یک میلیارد تومان وارد بازار خواهد شد.

طبق آمار بی‌وای‌دی هم فروش آن در چین در بهترین سالش، یعنی ۲۰۱۹، حدود ۳۵ هزار دستگاه بوده ‌ که به این معنی است ‌ با خودرویی لوکس‌تر نسبت به بقیه چینی‌ها و محصولات بی‌وای‌دی سروکار داریم.راحی این خودرو دستپخت وولفگانگ ایگر، طراح آئودی‌ است و نسبت به رقبا جوان‌پسندتر است. در کل این خودرو از سبک طراحی کره‌ای بهره می‌برد.

در جلو با چراغ‌های کشیده و جلوپنجره عریض موسوم به «صورت اژدها» روبه‌رو هستیم. در نمای عقب هم از چراغ‌های باریک LED استفاده شده که شباهت بسیاری با لوکسژن U6، کراس‌اوور تایوانی که توسط آذویکو مونتاژ می‌شود، دارد. با این حال در کل طراحی کی‌ام‌سی K7 از هماهنگی بیشتری نسبت به آن برخوردار و به زبان طراحی روز هم نزدیک‌تر است. اگر چانگان CS95 هم به ایران بیاید تانگ مسیر دشواری را پیش رو خواهد داشت.

پیشرانه قوی تانگ اما نقطه قوتی بزرگ نسبت به رقبایش است. این خودرو در نسخه‌های مختلفی در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد اما گویا کارمانیا نسخه ۲ لیتری توربو با ۲۰۵ اسب بخار نیرو و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور را برای مونتاژ در بازار ایران در نظر گرفته که باعث می‌شود این خودرو دوشادوش کراس‌اوورهای غیرچینی رقابت کند.

تانگ در خارج از چین و به خصوص بازار اروپا بازار به نسبت مناسبی دارد و حتی نسخه برقی مخصوصی برای بازار نروژ فرستاد‌ اما باید منتظر ماند و دید که آیا خریداران ایرانی حاضرند بهای زیاد آن را به شرکتی که چندان هم خوشنام نیست بپردازند یا خیر.

توضیحات

*

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۹۰۰۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1627970712

    دوباره با دروغ های پیاپی کارمانیا گذشت و گذشت و گذشت و سالها گذشت ولی هنوز هزارا ن خوانواده اسیر کارمانیا هستند. و هیچ کس نیست که به داد ما مالباختگان برسه ابتدا ی سال ۹۷ گفته بودند خط تولید بی وای دی ا س ۶ را دارند و ما رفتیم با خیال راحت ثبت نام با قیمت قطعی ۱۱۴ میلیون انجام دادیم و به این امد که ۳ ماه بهد در ماه شهریور آن سال تحویلملن می دهند اول مدام امروز فردا کردند و بعد کم کم بهانه هایشان شروع شد و گفتند تحریم هستیم در خالی که در سا ل ۹۸ تعداد زیادی از این ماشین را به بازا ر می دادند ولی برای من که تحویل شهریور س ال گذشته اش بودم مدام امروز فردا کردند و ندادند و می گفتند ماشین شما چند قطعه کم دارد و به محض تکمیل شدن برایتان دعوتنام ه می فرستیم گذشت و گذشت و گذشت حالا تو س ال ۱۴۰۰ ادعا می کنند نسل این ماشین در جه ان ور افتاده و هیچ جای دنیا وجود ندارد و می خواهند با سود تبلیغاتی کمی انصراف بد م و ماشین تانگ با قیمت ۱۱۸۵۰۰۰۰۰۰ تومن ن ام نویسی کنم. ایا هیچ کس نیست که به داد ما هزاران خوانواده دربدر برسد؟ کارمانیا داره مارا به مرگ می گیره که به تب راضی ب شیم و از ثبت نام های خود انصراف بدیم و ا ز شر تعهدات معوق خود خلاص شود.