کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۹۰۷
تاریخ خبر:

بازگشت برندهای چینی ‌خودرو به بازار ایران

روزنامه هفت صبح، محمد‌رضا دادگستر | مدت‌ زیادی از دهه ۸۰ شمسی و ناکامی و بدنامی چینی‌های کم‌تعداد بازار خودروی ایران مانند لیفان ۵۲۰ یا چری ویانا نمی‌گذرد‌ اما در طول این زمان خودروهای چینی توانستند جای خود را در دل خریدار ایرانی باز کنند و پرفروش شوند؛ به گونه‌ای که امروزه تعداد جک S5‌‌ در خیابان در حال برابری با سمند است! اما دایره‌‌ این محصولات قرار است باز هم گسترش پیدا کند.
در ادامه با خودروهایی آشنا خواهید شد که در سال ۱۴۰۰ به صورت قطعی یا احتمالی آسفالت خیابان‌های ایران را لمس خواهند کرد.

*** جراحی‌های موفق
مدل‌های موفق در بازار ایران که فیس‌لیفت‌های تازه‌ای را تجربه کردند، محتمل‌ترین گزینه‌ها برای ۱۴۰۰ هستند که ورودشان به بازار قطعی شده است. کرمان‌موتور قصد دارد جک S5 فیس‌لیفت را به میدان رقابت‌‌ بفرستد. این کراس‌اوور چینی که با شباهت نمای عقبش به آئودی Q5 و موتور توربوی دو لیتری‌ دل خریداران ایرانی را ربود حال با سپر جلو، جلوپنجره و چراغ‌های مه‌شکن جدید و البته موتور ۱٫۵ لیتری توربو به بازار خواهد آمد.

ایران‌خودرو هم پس از تعلل بسیار سرانجام هایما S7 پلاس را با چهره‌ای اسپرت‌تر و آپشن‌های بیشتر اما بدون تغییر در پیشرانه عرضه خواهد کرد. نسل جدید چری تیگو ۷ با نام تیگو ۷ پرو نیز نماینده مدیران خودرو در بازار است؛ خودرویی که به کپی چینی سانتافه شهرت دارد و از نظر ابعاد بزرگ‌تر از رقبایش است. ریگان‌خودرو هم اگرچه هنوز به تعهداتش در خصوص کوپا فلگشیپ عمل نکرده نسخه نیوفیس را می‌خواهد وارد بازار کند که از ظاهری اسپرت‌تر بهره می‌برد و بازخوردهای مثبتی را از ۲۰۱۹ تا به امروز دریافت کرده است.

*** صف سنگین کراس‌اوورهای جدید
بهمن موتور برادران دوقلوی دیگنیتی و فیدلیتی را برای بازار در نظر گرفته و کلی هم برایشان تبلیغات شهری انجام داده است. فیدلیتی جتور X70 و دیگنیتی فنگون ix5 است و انتظار می‌رود اولی با سطح آپشن‌ها و ابعاد بزرگش در بازار عرض اندام کند و دومی روی طراحی جوان‌پسند و تند و تیزش که شباهت زیادی به جنسیس GV70 دارد مانور دهد.

فرداموتور نیز پیش‌فروش دانگ‌فنگ SX6 را با نام فردا SX6 آغاز کرده است. خودرویی که اگرچه از پیشرانه‌‌ میتسوبیشی بهره می‌برد و کابین زیبایی دارد اما با موتور ضعیف و شتاب پایینش شناخته می‌شود. کی‌ام‌سی K7 نیز از سوی کرمان موتور به منظور رقابت با چری تیگو ۷ وارد بازار خواهد شد که از نظر طراحی یک سر و گردن از بقیه هموطنانش بالاتر است و بالطبع قیمت بالاتری هم دارد‌ اما اس‌یووی دو دیفرانسیل ۲۰۲ اسب‌بخاری جی‌ام‌سی S350 هم در همان بازه قیمت توسط ریگان خودرو عرضه خواهد شد که خوراک آفرودسوارهاست!

از شاسی‌بلندهای هفت‌نفره دیگر هم می‌توان به اس.‌دبلیو.‌ام G05 اشاره کرد که شباهت بسیاری به برادر کوچک‌ترش G01 دارد و توسط سیف‌خودرو مونتاژ خواهد شد.برای کوچک‌دوستان، لودئو T60 که شبیه کراس‌اوورهای فولکس‌واگن است و تنها ۱۱۳ اسب بخار قدرت دارد، توسط شهر خودرو برای رقابت با ام‌وی‌ام X22 به بازار خواهد آمد.

*** پیکاپ‌های تازه‌نفس
جک T8 که با نام کی‌ام‌سی T8 وارد رقابت با آمیکو آسنا خواهد شد را شاید بتوان پرآپشن‌ترین پیکاپ چینی حاضر در بازار دانست که از موتور دو لیتری توربو و سیستم دو دیفرانسیل بورگ‌وارنر استفاده می‌کند. زامیاد نیز فودی‌لاین F22 تک‌کابین را در نظر گرفته است که از همان پیشرانه مشهور ۲٫۴ لیتری میتسوبیشی استفاده می‌کند و طراحی به‌روزی دارد.

*** سدان‌های کم‌فروغ
هونگچی H5 می‌تواند اولین سدان لوکس چینی بازار ایران با قیمتی برابر با کیا اپتیما و هیوندای سوناتا باشد که زمزمه‌های مونتاژ آن از سوی مانیان‌خودرو به گوش می‌رسد.کارمانیا نیز از تولید سدان برقی EK1 خبر داده که با توجه به طراحی قدیمی و نبود زیرساخت برای استفاده آن احتمال شکست‌خوردنش بالاست. در نهایت باید به چانگان آلسوین اشاره کرد که شبیه ‌ چانگان ایدوی سایپاست و توسط یکی از شرکت‌های خصوصی برای رقابت با بسترن B30 گروه بهمن به بازار عرضه خواهد شد.

کدخبر: ۳۷۵۹۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر