کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۸۳۳۴
تاریخ خبر:

بازگشت بارقه امید به گاراژ فراری

روزنامه هفت صبح، متین نصیری | در روزی که مرسدس‌ها سریع‌تر بودند، فراری با یک استراتژی خوب نخستین پیروزی خود را در فصل ۲۰۱۹ جشن گرفت.‌ بالاخره انتظار به پایان رسید و نخستین رقابت نیم‌فصل دوم فرمول یک در پیست اسپا فرانکوشامپ بلژیک برگزار شد. یک ماه تعطیلی مسابقات فرصت خوبی برای تیم‌ها و رانندگان فراهم کرد تا علاوه بر بازیابی خود پس از ۱۲ جایزه بزرگ نفسگیر، مروری بر عملکردشان داشته باشند و در صورت نیاز، تغییراتی ایجاد کنند.

شاید بتوان گفت که در آخر هفته بلژیک بیشترین نگاه‌ها به فراری بود؛ آن‌ها که در نیم‌فصل اول با وجود داشتن چهار فرصت پیروزی نتوانستند به نتیجه مورد انتظار دست یابند، به‌منظور کسب بیشترین امتیاز خود را به اسپا رساندند.با شروع تمرین‌ها از روز جمعه، طرفداران و کارشناسان بیش از همه به فراری‌ها چشم دوخته بودند.

کسب سریع‌ترین زمان در هر سه تمرین و پل پوزیشن شارل لکلرک در روز شنبه اگرچه طرفداران را امیدوار کرد اما بالاتر بودن سرعت مسابقه‌ای مرسدس تهدیدی جدی برای قرمزها به شمار می‌رفت. همیلتون و بوتاس در تمرین سوم با شبیه‌سازی مسابقه نشان دادند که شاید به‌اندازه تک دورهای فراری سریع نباشند اما در روز یکشنبه قرمزها را اذیت خواهند کرد.

آغاز رقابت بلژیک با ادای احترامی به آنتونی هوبرت راننده فرمول ۲ همراه بود؛ این راننده ۲۲ ساله که در جریان مسابقه تصادف سنگینی در انتهای پیچ اوروژ داشت، پیش از انتقال به مرکز درمانی در دم جان باخت. به همین جهت تمام رانندگان فرمول یک متفق‌القول علامتی با متن «رقابت برای آنتونی» و شماره ۱۹ (که شماره مسابقه‌ای این راننده فرانسوی بود) روی خودروهایشان نصب کردند.

به‌علاوه مقرر شد که در دور نوزدهم تمامی تماشاگران حاضر در پیست، این راننده متوفی را تشویق نمایند. با شروع مسابقه، اگرچه همیلتون استارت بهتری نسبت به فتل داشت اما راننده آلمانی توانست به‌سرعت جایگاه خود را پس بگیرد. ورستپن که به دلیل هرز گردی چرخ‌ها نتوانست Initial Getaway یا «فرار اولیه» مناسبی داشته باشد، با برخورد به رایکونن در پیچ لاسورس، هم به سیستم تعلیق خود آسیب زد که منجر به خروجش از رقابت شد و هم روز راننده فنلاندی را سیاه کرد.

با آمدن خودرو حفاظت به داخل پیست و تمدید حضورش به دلیل خروج ساینز از مسابقه، فرصت خوبی برای دو راننده فراری فراهم کرد تا لاستیک‌های سافت خود را ذخیره نمایند و استینت اول بیشتری ثبت کنند. فراری‌ها که سریع‌تر از دو راننده مرسدس بودند، تصمیم گرفتند با یک اورکات و همان اصطلاح معروف «بهترین دفاع حمله است» از انجام آندرکات توسط تیم آلمانی جلوگیری کنند.

البته تا حد زیادی هم موفق بودند. گرچه فتل زودتر به پیت آمد اما تیم تصمیم گرفت لکلرک را دیرتر فرابخواند؛ چراکه با خنک شدن هوا و کاهش چسبندگی لاستیک‌ها، شرایط به نفع مرسدس تغییر می‌کرد و فراری مجبور بود فتل را برای پیروزی راننده دومش قربانی کند.

این استراتژی شاید در نگاه اول اشتباه به نظر می‌رسید اما تنها راه ممکن برای مقابله با سرعت بالاتر پیکان‌های نقره‌ای بود. چنانکه دیدیم در انتهای مسابقه مرسدس‌ها در حال نزدیک شدن به لکلرک بودند و اگر فتل جلوی پیشروی همیلتون و بوتاس را نگرفته بود، جایزه بزرگ بلژیک قهرمان دیگری داشت. بعد از ۱۲ مسابقه لکلرک و فراری توانستند به نخستین پیروزی خود در فصل ۲۰۱۹ دست یابند و طرفداران تیفوسی خود را به ادامه فصل امیدوار کنند. اتفاقی که می‌تواند درمجموع به جذاب‌تر شدن رقابت قهرمانی منجر شود.

کدخبر: ۲۷۸۳۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر