کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۶۵۷۸
تاریخ خبر:

بازگشایی حضوری مدارس؛ والدین هنوز ‌باور نکرده‌اند!

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | ماه‌ها بود که کسی زمزمه بازگشایی مدارس را جدی نمی‌گرفت آنقدر که هر چند وقت یک‌بار اعلام می‌شد مدارس از فلان تاریخ حضوری خواهند بود و هر بار هم خانواده‌ها اعتراض می‌کردند و ماجرا به بعدتر موکول می‌شد اما اینبار به نظر می‌رسد آموزش و پرورش در تصمیمی که گرفته ثابت قدم است. دو هفته پیش اعلام شد که از اول آذر کلاس‌های حضوری در مدارس شروع خواهد شد، دیروز هم علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش به صداوسیما گفت که از دوشنبه یعنی همان اول آذر با هر مدرسه‌ای که صرفا آموزش را به صورت مجازی دنبال کند برخورد خواهد شد. او گفت: «مدارس دوره ابتدایی و متوسطه اول از اول آذر با برنامه‌ و الگویی که مدارس تدوین کرده‌اند، آموزش حضوری را آغاز خواهند کرد و به تدریج زمینه حضور دانش‌آموزان در مدارس فراهم می‌شود.»

او در جواب اینکه اگر خانواده‌ای موافق حضور بچه‌اش در مدرسه نباشد تکلیف چه می‌شود هم توضیح داد که رضایت خانواده‌ها را جویا شده‌اند و فهمیده‌اند که بیشتر از ۷۰درصد آنها موافق بازگشایی مدارس هستند و مدارس از این به بعد باید حداقل هفته‌ای یک یا دو روز آموزش حضوری داشته باشند. در این بین فقط بچه‌هایی که علائم بیماری داشته باشند یا اطرافیانشان بیمار باشند می‌توانند همچنان مجازی درس بخوانند. با توجه به این حرف‌ها و خط و نشان‌های قبلی آموزش و پرورش به نظر می‌رسد که اینبار واقعا ماجرا جدی است اما مدرسه‌ها آمادگی چنین کاری را دارند و اصلا آیا همه آنها از یک رویه پیروی می‌کنند؟

دولتی‌ها، حداقل حضور
تماس هفت صبح با چند مدیر مدرسه دولتی و خانواده دانش‌آموزانی که بچه‌هایشان را در مدرسه دولتی ثبت‌نام کرده‌اند نشان می‌دهد که مدارس دولتی هنوز آنقدرها هم آماده پذیرایی از دانش‌آموزان نیستند. خانم علیفر، مدیر یک دبستان پسرانه در یافت‌آباد تهران می‌گوید: «اینجا هنوز هم مدارس پر جمعیت هستند. میانگین تعداد بچه‌های هر کلاس ۳۰ نفر است و برای ما امکان اینکه تمام کلاس‌ها را حضوری برگزار کنیم نیست.

آموزش و پرورش به ما گفته که با توجه به شرایط تعیین کنیم که چطور می‌توانیم بخشی از کلاس‌ها را حضوری کنیم. ما با خانواده‌ها جلسه گذاشتیم که ببینیم چطور باید جلو برویم چون قبلا هر بار که صحبت از بازگشایی مدارس شده بود سر و صدای همه بلند شده بود که ما خیالمان راحت نیست. اینبار اما تا اندازه‌ای شرایط فرق می‌کرد هم واکسن خیال‌ها را راحت کرده هم خانواده‌ها کم کم دارند تاثیر آموزش مجازی را روی وضعیت تحصیلی بچه می‌بینند.

بنابراین اینبار خبری از اعتراض و سروصدا نبود. پیشنهاد ما این بود که بچه‌ها دو ساعت در روز به مدرسه بیایند اما خانواده‌ها می‌گفتند که دو ساعت در روز ارزش رفت و آمد ندارد و خانواده‌هایی که شاغل هستند برای رفت و آمد بچه به مشکل می‌خورند برای همین ما هماهنگ کردیم که بچه‌ها هفته‌ای دو روز به مدرسه بیایند اما معلم‌ها هر روز باشند و اگر دانش‌آموزی مشکل داشت بتواند با هماهنگی قبلی در کلاس حضوری شرکت کند.»

مدیر یکی از مدارس جنوب تهران هم می‌گوید که هم کادر مدرسه و هم خانواده‌ها ترجیح داده‌اند کلاس‌ها فعلا کاملا حضوری نباشد چون هوا سرد است و امکان باز گذاشتن پنجره‌ها وجود ندارد چون ریسک سرما خوردن بچه‌ها بالا می‌رود و با یک سرماخوردگی باید حداقل یک تا دو هفته کلاس تعطیل شود. برای همین تصمیم گرفته‌اند که یک روز در میان کلاس رفع اشکال را به صورت حضوری برگزار کنند یعنی بچه‌ها یک روز در میان ساعت ده تا دوازده و نیم به مدرسه بیایند و رفع اشکال کنند تا در ادامه ببینیم اوضاع چطور پیش می‌رود. برای این امور آموزش و پرورش دست ما را باز گذاشته است.

شروع پرقدرت در مدارس خصوصی
اوضاع در مدارس خصوصی کاملا متفاوت به نظر می‌رسد و گویا هم مدرسه‌ها و هم‌خانواده‌ها مشکلی با حضوری شدن کلاس‌ها ندارند. مادر یکی از دانش‌آموزان اول دبیرستانی که دو هفته است کلاس‌های پسرش به صورت حضوری شروع شده می‌گوید: «طی دو هفته گذشته یک روز در میان اما تمام وقت به مدرسه می‌رفتند و اعلام شده که از اول آذر مطابق قبل از کرونا کلاس‌ها شروع خواهند شد. در جلساتی که با مسئولان مدرسه داشتیم خیالمان را تا اندازه زیادی از رعایت پروتکل‌ها راحت کرده‌اند.

گفته‌اند که نه تنها وسایل ضدعفونی‌کننده همه جا هست بلکه قبل از شروع هر کلاس اکسیژن و دمای بدن بچه‌ها اندازه‌گیری می‌شود و هرکس مشکلی داشته باشد فورا از تمام کلاس تست فوری گرفته می‌شود. اینها چیزهایی است که قولش را به ما داده‌اند ضمن اینکه خیلی از بچه‌های دبیرستان پسرم واکسن هم زده‌اند و این تا اندازه‌ای خیال ما را راحت کرده است.»

خانم محمدی،‌ مدیر یک دبیرستان دخترانه خصوصی در پونک هم می‌گوید که بچه‌ها هر روز برای دو کلاس به مدرسه می‌آیند و یک کلاس هم عصر برای رفع اشکال خواهند داشت که مجازی است. او می‌گوید که با مشورت خانواده‌ها تصمیم گرفته‌اند نیم سال اول را به این شکل تمام کنند تا ببینند برای نیم سال دوم اوضاع چطور خواهد بود.

مدارس ابتدایی خصوصی هم وضعیت نبستا مشابهی دارند، بعضی از آنها ساعت‌ها را کوتاه کرده‌اند یعنی مدت زمان حضور دانش‌آموزان در مدرسه را کوتاه‌تر از حالت عادی در نظر گرفته‌اند اما بعضی‌های دیگر نزدیک به یک ماه است که برای خانواده‌هایی که داوطلب باشند تمام کلاس‌ها را حضوری برگزار می‌کنند و از اول آذر هم حضور در مدرسه برای همه بچه‌های کلاس اجباری خواهد بود چون در این مدارس نه تنها جمعیت دانش‌آموزان کمتر است بلکه امکانات بیشتری هم برای مراقبت از بچه‌ها وجود دارد.

این وضعیت بعضی‌ها را نگران کرده که با برگزاری حضوری کلاس در بیشتر مدارس خصوصی بچه‌هایی که در این مدرسه‌ها درس می‌خوانند وضعیت تحصیلی بهتری نسبت به دانش‌آموزان مدارس دولتی داشته باشند اما در مقابل هم عده‌ای می‌گویند که این شرایط به هر حال موقتی‌تر از آن است که تفاوت بلندمدت ایجاد کند چون اگر پیک ششم از راه برسد همه با هم مجازی می‌شوند و اگر اوضاع بهتر شود آموزش حضوری در مدارس دولتی هم تقویت خواهد شد.

کدخبر: ۴۲۶۵۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر