کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۸۴۸۴
تاریخ خبر:

بازداشت‌های اقتصادی؛ از شما‌ل‌غر‌بی تا جنوب‌غربی

روزنامه هفت صبح | ظرف ۴۸ ساعت گذشته دو خبر بازداشت نسبتا پرسروصدا منتشر شد؛ یکی ماجرای بازداشت مدیرعامل پتروشیمی رازی و دیگری بازداشت شهردار ارومیه. البته اینها تنها خبرهای مربوط به بازداشت مسئولان نبودند، بلکه مدیر فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان هم توانست خودش را بین بازداشتی‌ها جا کند.

*** اتهامات مالی و ارز
احمد د، مدیرعامل پتروشیمی رازی که دیروز خبر بازداشتش منتشر شد، یکی از مدیران باسابقه حوزه نفت و پتروشیمی است که در همین پتروشیمی رازی چندین‌سال سابقه مدیریت دارد و چندباری هم به عنوان مدیر نمونه در فهرست تقدیری‌ها قرار داشته. اینطور که اعلام شده، دلیل بازداشت او تخلفات مالی و ارزی بوده است.

پتروشیمی رازی یکی از قدیمی‌ترین پتروشیمی‌های ایران است که در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر ماهشهر قرار دارد و از سال ۱۳۸۲ تحت مدیریت او اداره می‌شود. پتروشیمی رازی بیشتر در زمینه تولید آمونیاک، اوره و اسیدسولفوریک فعالیت می‌کند. گویا برای مدیر عامل در همان بدو بازداشت وثیقه تعیین شده، اما او نتوانسته مبلغ وثیقه را فراهم کند و فعلا در بازداشت مانده است، البته شاید حالا که شما دارید این خطوط را می‌خوانید، مبلغ وثیقه حاضر شده و او آزاد شده باشد، اما اگر این اتفاق در آخرین روز کاری هفته؛ یعنی چهارشنبه نیفتد، او حداقل تا شنبه در بازداشت باقی می‌ماند.

شهردار ارومیه، یکی از شهردارهای معروف است که بارها اسمش در رسانه‌های سراسری دیده شده، اما دیروزخبر اولیه‌ای که در مورد بازداشت شهردار ارومیه مطرح شد، که طبق آن ماموران وزارت اطلاعات او را جلب کرده‌اند. کمی بعد در مورد دلیل بازداشت او هم خبرهایی منتشر شد. حجت‌الاسلام محمد خلیل‌پور و حسین پناهی، دو عضو شورای شهر ارومیه، اعلام کردند که او «برای پرسش و پاسخ توسط اداره اطلاعات فراخوانده شده است».

پناهی که سخنگوی شورای شهر ارومیه است، با تأیید دستگیری شهردار یعنی محمد ح گفت: « ، او را برای توضیحات بیشتر به تهران منتقل کرده‌اند.» خبرگزاری کار ایران هم نوشته است که در هفته‌های گذشته شهرداران مناطق دو و چهار و چند تن از معاونان و کارشناسان شهرداری ارومیه دستگیر شده‌ بودند. اینطور که رسانه‌های محلی گفته‌اند، این بازداشت‌ها در ارتباط با فساد مالی انجام شده است.

جالب اینکه شهردار بازداشت‌شده ارومیه آذرماه همین امسال در واکنش به بازداشت بعضی از مسئولان این شهرداری گفته بود: «ما به مراجع محترم نظارتی و قضایی اعتماد و التزام داریم، اگر هر یک از کارکنان این شهرداری مرتکب جرم و خلافی شده باشند باید پاسخگوی اعمال خود باشند.».

اینطور که معلوم است به‌طورکلی در سطح شهرداری‌های آذربایجان‌غربی اتفاقاتی در جریان است، چون در ماه‌های گذشته تعدادی از پرسنل شهرداری‌های شاهین‌دژ و پیرانشهر هم با اتهامات مالی بازداشت شده بودند. دفعه قبل که اسم محمد ح ر در رسانه‌های سراسری دیده شد، مربوط به حرفی بود که در یکی از جلسات شهرداری زده بود. این حرف‌ها همراه با یک فیلم در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شدند.

در آن فیلم چندثانیه‌ای خالد حاتمی، عضو کُرد شورای شهر، از شهردار ارومیه می‌خواهد در جلسه رسمی برابر قانون به‌جای زبان محلی (آذری) به زبان ملی سخنرانی شود تا او که تُرکی نمی‌داند هم متوجه شود. شهردار ارومیه اما می‌گوید تسلط کافی برای انتقال مفهوم به زبان فارسی ندارد و او به عنوان کسی که در این شهر زندگی می‌کند و مسئولیت دارد، باید ترکی بلد باشد و به‌این‌ترتیب خالد حاتمی جلسه را ترک می‌کند. کمی بعد شهردار به رسانه‌ها گفت که موضوع حل‌وفصل شده و حرف‌های او بیشتر جنبه شوخی داشته و مسئولان شهری در ارومیه با هم از این شوخی‌ها دارند.

نوبت فرودگاه به نظر می‌رسد که کارخانه پتروشیمی و شهرداری از نظر بروز تخلفات مالی جایگاه‌های حساسی باشند، اما حضور خانم پروانه س مدیر فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان در بین بازداشتی‌های با اتهامات مالی، نشان داد که موضوع به محل کار فرد چندان بستگی ندارد.

قبل از این هم دو نفر از پیمانکاران طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی آبادان و سه نفر از کارکنان این فرودگاه به اتهام تبانی، ارتشا و حیف‌ومیل بیت‌المال توسط مأموران امنیتی، بازداشت و روانه زندان شدند. از قرار معلوم بازداشت پروانه س یک‌جورهایی با برکناری او همزمان شده، چون همان دیروز جلسه معارفه سرپرست جدید فرودگاه با حضور چهره‌های استانی برگزار شد.

کدخبر: ۳۶۸۴۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر