کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۷۹۲۰
تاریخ خبر:

بازخوانی‌ ۱۰حادثه پر سر‌و‌صدای تلویزیون در اردیبهشت

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | ‌ راستش بنا نداشتیم اتفاقات و حواشی اردیبهشت را مرور کنیم. به دلیل این که حدود دو هفته پیش بخشی از اتفاقات این ماه در قالب «حواشی ماه رمضان»، بازخوانی شده بود. با این حال، حجم حوادث به اندازه‌ای است که چیزی کم از یک ماه ندارد! در اردیبهشت مهم‌ترین تصمیم دوران مدیریتی پیمان جبلی رقم خورد؛ او معاون سیما را عوض کرد و به تبع آن چند مدیر جوان سکاندار شبکه‌های تلویزیون شدند.

آیا با حضور محسن برمهانی و همکاران، تلویزیون به نقطه مطلوب خواهد رسید؟ شبکه‌ها ایام خوبی را سپری نمی‌کنند و کار مدیریت جدید سخت است. آن‌ها در کنار برنامه بلند مدت برای تحول‌، باید تصمیمی عاجل برای گذر از بحران اتخاذ کنند… در اردیبهشت اتفاقات دیگری هم رخ داد؛ از جمله حذف برنامه قدیمی «نگاه یک». این برنامه مدت‌ها است نیاز به بازنگری دارد که خب تصمیم بر این شد که به طور کامل تعطیل شود و برنامه «صف اول» شبکه خبر ماموریت آن را ادامه دهد.

گفته‌های بهنوش بختیاری درباره پیشنهاد بی‌شرمانه سرمایه‌گذار یک سریال هم جزو حواشی اردیبهشت است. توئیت هومن حاجی عبداللهی هم تعبیر به توهین به مردم شد که خب این بازیگر عذرخواهی کرد و غائله خوابید. رضا رشیدپور هم هست؛ مجری با سابقه تلویزیون که این روزها در اینستاگرام فعال است و گزارش‌های او درباره کیفیت خودروهای داخلی محل مجادله شده.

یک: نونوار ماه/ نوبت مدیران جوان
ماجرا چه بود؟ مهم‌ترین اتفاق تلویزیون در اردیبهشت، تغییر آرایش مدیران است. پیمان جبلی‌، برای رسیدن به نقطه مطلوب، معاون سیما را تغییر داد و سکان این پست کلیدی را به دست محسن برمهانی سپرد. او مدیری جوان است که برخلاف دیگران کت و شلوار نمی پوشد و با شمایلی متفاوت در محافل حاضر می‌شود. برمهانی در نخستین روز فعالیت خود، اولین قدم بزرگ را برداشت و مدیر چند شبکه را عوض کرد؛ مدیرانی که مثل خود او جوان هستند.

حالا میثم مرادی بینا باج مدیر شبکه یک، حامد بامروت‌نژاد مدیر شبکه دو، حسین شاهمرادی مدیر شبکه چهار، علی عبدالعالی مدیر شبکه آموزش، محمدحسین کشکولی مدیر شبکه قرآن و محمدصادق باطنی مدیر شبکه امید منصوب هستند. اتفاق دیگر این که با بالا رفتن مهدی مجتهد از شبکه آی‌فیلم به حوزه ریاست سازمان صدا و سیما، مرتضی شمس، مدیریت این شبکه را برعهده گرفت. احمد نوروزی هم احسان کاوه را به عنوان قائم‌مقام برون‌مرزی منصوب کرده که او نیز مدیری جوان است.

چه واکنش‌هایی داشت؟ تغییر مدیریتی با رویکرد جوانگرایی با استقبال غالب رسانه‌ها و چهره‌های تلویزیونی همراه بوده. با این حال برخی مثل مهدی فخیم‌زاده عقیده دارند تلویزیون باید از مدیران با تجربه هم بهره ببرد و حذف یک باره آن‌ها عواقب سوء خواهد داشت.
چه فرجامی رقم خورد؟ تلویزیون حال خوشی ندارد و مدیران جدید دنبال ایجاد تحول هستند. نتیجه، دست کم شش ماه دیگر مشخص خواهد شد.

دو: تحسین‌برانگیز ماه/ اشک یوسف برای علی
ماجرا چه بود؟ آخرین قسمت از نخستین فینال مسابقه «جوکر» یک اتفاق خاص داشت. در این قسمت یوسف تیموری، محمدرضا علیمردانی و هومن حاجی‌عبداللهی رقابتی فشرده برای رسیدن به مقام اول داشتند. علیمردانی یادی از علی انصاریان کرد و فضای «جوکر» عوض شد. در این میان تیموری بیش از دیگران متاثر بود و بعد از چند لحظه اشک از چشمانش جاری شد. او بلافاصله از دوستی خود با انصاریان گفت و از شوخ‌طبعی‌هایش یاد کرد. در عین حال نهیبی به خود زد که در یک برنامه با محتوای خنده، نباید گریه می‌کرده؛ خاصه این‌که تصویر انصاریان با چهره‌ای خندان در ذهن‌ها ماندگار شده. به همین خاطر از داور اجازه خواست تا برای آرامش او لبخند بزند و با گرفتن کارت قرمز از بازی اخراج شود.

چه واکنش‌هایی داشت؟ یوسف تیموری در طول دو فصل «جوکر» رفتاری متفاوت از دیگران داشته. انرژیک است و تعمدا اعصاب رقبا را به‌هم می‌ریزد. این شیوه، مورد پسند برخی مخاطبان است و عده‌ای نقدهای جدی به او وارد کرده‌اند. تصمیم آخر او در «جوکر» اما مورد تحسین هر دو طیف مخاطب قرار گرفت تا جایی‌که هم در صفحه برنامه و هم در دیگر صفحات می‌توان انبوه نظرهای مثبت را دید.
چه فرجامی رقم خورد؟ کاری که تیموری انجام داد یک «پایان خوش» برای او بود و حتی به‌زعم مخاطبان پر‌اهمیت‌تر از اول شدن در «جوکر» است.

سه: سبک زندگی ماه/ گزارش‌های متفاوت یارانه‌ای
ماجرا چه بود؟ اجرای مرحله جدید طرح هدفمندی یارانه‌ها، مهم‌ترین اتفاق کشور در دو هفته اخیر است تا جایی‌که «همه» درباره ابعاد آن حرف می‌زنند؛ گاه توام با امیدواری و گاه نگرانی. تلویزیون به‌عنوان یک ابزار مهم رسانه‌ای برای حمایت از این طرح، تلاش کرده «همه‌جوره» اطلاع‌رسانی کند و نگرانی‌ها را از بین ببرد. در این میان دو گزارش، واکنش‌برانگیز شدند. یکی همان که یوسف سلامی با سه بانو همراه می‌شود تا ببیند یارانه خود را چگونه خرج می‌کنند. سبد خرید آن‌ها از مایحتاج پر می‌شود و مقداری از پول هم باقی می‌ماند. در گزارشی دیگر، خبرنگار تلویزیون سراغ مغازه‌های حاشیه‌های تهران رفته و از فروشنده‌ها درباره تاثیر یارانه‌ها می‌پرسد. آن‌ها هم پاسخ می‌دهند نه‌تنها قدرت خرید مردم بالا رفته که با پول یارانه حساب خود را تسویه کرده‌اند.

چه واکنش‌هایی داشت؟ غالب کاربران فضای مجازی این گزارش‌ها را منطبق با شرایط واقعی نمی‌دانند. برخی چهره‌ها مثل احسان کرمی هم این رویه را نادرست عنوان کردند. جالب‌ترین واکنش متعلق به آرش میراحمدی است؛ بازیگری که غالبا در سریال‌های طنز بازی می‌کند. او گزارش یوسف سلامی را بازسازی کرد و با بیانی طنز نتیجه گرفت که از واقعیت دور است.
چه فرجامی رقم خورد؟ احتمالا به‌زودی گزارش‌های مشابه پخش خواهد شد.

چهار: سد ماه/ نه به ساختمان پزشکان
ماجرا چه بود؟ شبکه تماشا تصمیم داشت سریال «ساختمان پزشکان» را بازپخش کند اما در آخرین لحظه روابط عمومی این شبکه از حذف آن و جایگزینی «دردسرهای شیرین» خبر داد. این سریال را سروش صحت کارگردانی کرده که سال ۹۰ برای نخستین بار از شبکه سه پخش شد و استقبال فراوان مخاطب را به خود دید. در این میان برخی چهره‌های منتسب به جریان اصولگرا واکنشی متفاوت به «ساختمان پزشکان» داشتند. مثلا روزنامه وطن امروز از این سریال تمجید کرد اما وحید جلیلی از درونمایه آن ایراد گرفت. او حالا قائم مقام رئیس صدا و سیما است و برخی ماجرای قبل را پیش کشیدند و گفتند چرا در مقام مسول، موضع گذشته را فراموش کرده! بعد از این ماجرا طولی نکشید که «ساختمان پزشکان» از آنتن تماشا بازماند و چنین استنباط شد که سریال به دستور خود جلیلی از کنداکتور بیرون آمده است.

چه واکنش‌هایی داشت؟ چند روز جنجال و هیاهوی رسانه‌ای به خاطر این اتفاق شکل گرفت و مثل هر حادثه دیگر فروکش کرد.
چه فرجامی رقم خورد؟ حذف سریال «ساختمان پزشکان» مصادف شد با عدم اجازه به سروش صحت برای اجرای «کتاب باز» . با این حال رئیس سازمان صدا و سیما می‌گوید: «چیزی به نام ممنوع‌الفعالیتی در صداوسیما وجود ندارد، برنامه‌ها تغییر می‌کند و تهیه‌کننده تشخیص می‌دهد که با تیم جدید کار کند.»

پنج: نیشتر ماه/ یاد از دوران متهم گریخت
ماجرا چه بود؟ مهران مهام تهیه‌کننده باسابقه تلویزیون است که در مقام منتقد هم ظاهر می‌شود. حتی روی آنتن زنده اگر احساس کند باید هشداری درباره شرایط تلویزیون بدهد، چنین می‌کند. او به مناسبت دوره جدید مدیریتی تلویزیون گفت‌و‌گویی با ایسنا انجام داد و توصیه‌هایی به زبان آورد. برای این‌که کلامش مصداق داشته باشد، از سانسور سریال‌های خود در بازپخش گفت و در جای دیگر خواهان بالا رفتن تحمل مسئولان شد: «من اگر الان طرح سریال‌هایی مثل «بزنگاه»، «خانه به‌دوش» و «متهم گریخت» را وارد سازمان صداوسیما کنم، حتما رد می‌شوند. این اتفاقات را باید حل کنند که چه شده، برنامه‌هایی که قبلا ساخته شده را الان نمی‌شود ساخت؟!»

چه واکنش‌هایی داشت؟ صحبت‌های مهام بازتابی فراوان داشت؛ که خب در شرایط فعلی تلویزیون طبیعی هم هست. مشابه این حرف را چندی پیش مهران مدیری زد و گفت که امروز دیگر نمی‌توان سریالی مثل «شب‌های برره» و «مرد هزار چهره» ساخت.
چه فرجامی رقم خورد؟ مهران مهام این روزها سریال «بی‌همگان» را به کارگردانی بهرنگ توفیقی در دست تولید دارد. نمی‌دانیم مدیران تلویزیون به او چه گفته‌اند؛ دلخور هستند یا استقبال کردند اما چنین نقدهایی دلسوزانه است و اتفاقا می‌تواند زمینه‌ساز «تحول» باشد. تلویزیون نیاز به آسیب‌شناسی جدی دارد و از قضا همکاران با‌سابقه باید برای این ماجرا پیشقدم شوند.

شش: بی‌تدبیری ماه/ شکست سیما در بازی پرحادثه
ماجرا چه بود؟ بازی تیم‌های پرسپولیس تهران و تراکتور‌سازی تبریز جنجالی‌ترین رقابت این فصل لیگ برتر بود. صادقیان، گزارشگر تبریزی مسابقه سعی می‌کرد، اتفاقات را بدون تحلیل گزارش کند اما در چند نوبت مرتکب اشتباه شد. اوج آن وقتی بود که سنگی به سوی بازیکن‌های مهمان پرتاب شد و او با لبخند از هدف‌گیری دقیق تماشاگران تمجید کرد! محمدرضا احمدی مجری «فوتبال برتر» هم در دام افتاد. او جزو معدود گزارشگران و مجریان خوب این روزهای تلویزیون است اما نمی‌دانیم چرا به یکباره عنان از کف می‌دهد. او مقصر شروع جنجال‌ها را امید عالیشاه، بازیکن پرسپولیس دانست.

چه واکنش‌هایی داشت؟ پیش‌بینی می‌شد که خیلی‌زود هواداران تیم پایتخت علیه مجری و گزارشگر موضع بگیرند. احمدی حرف خود را انکار کرد و توپ را در زمین کانال‌های هواداری و ادمین‌های آن‌ها انداخت. آن‌ها نیز ویدئوی صحبت‌های مجری را به‌عنوان مدرک بازنشر دادند.
چه فرجامی رقم خورد؟ حتما احمدی با وسواس بیشتر کارش را پیش خواهد برد چون می‌داند چنین حاشیه‌هایی به موقعیت خوب او لطمه می‌زند. او گزارشگر توانایی است اما طوری رفتار کرده که از سوی هواداران سرخابی در مظان اتهام است! احتمالا تلویزیون به گزارشگر تبریزی هشدار می‌دهد ولی خب مسئله گزارشگری مراکز استان‌ها باید به شکل اصولی حل شود.

هفت: توضیح ماه/ به بلوچ عشق می‌ورزیم
ماجرا چه بود؟ سریال کمدی «ساخت ایران ۳» هم سهمی از حاشیه‌های اردیبهشت داشت. ماجرا به سکانسی برمی‌گردد که دو شخصیت اصلی سریال وقتی در قامت قاچاقچی ظاهر می‌شوند، لباس زن بلوچ بر تن دارند.
چه واکنش‌هایی داشت؟ بریده‌ای از سریال با اعتراض نمایندگان مردم چابهار و ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی مواجه شد.
چه فرجامی رقم خورد؟ بهمن گودرزی کارگردان سریال مصاحبه‌ای با خبرگزاری صبا انجام داد و این‌طور پاسخ گفت: «متاسفانه چون تمام قسمت‌های سریال «ساخت ایران ۳» توسط دوستان و نماینده‌های مجلس دیده نشده و تنها به برخی از پلان‌ها و سکانس‌های گزینشی این سریال اکتفا شده است، سوءبرداشت‌هایی ایجاد شده.»

او این را هم گفت که با نماینده مردم ایرانشهر جلسه‌ای داشته و سوء‌تفاهم‌ها از بین رفته است. تهیه‌کننده «ساخت ایران» هم یادداشتی نوشت و ضمن ابراز علاقه خود به هموطنان سیستان و بلوچستانی این‌طور توضیح داد: «در سریال «ساخت ایران ۳» از این لباس استفاده کردیم چون آن را یک اثر هنری می‌دانیم، از لباس زنان بلوچ بهره بردیم چون آن را اثر باارزشی می‌دانیم که قابلیت انتقال به کشورهای دیگر را دارد، قاچاقچیان هم از این لباس‌ها (به بهانه فروش و سوغات) استفاده کردند که پوششی باشد برای کارهایشان. هدف مشخص ما در سریال «ساخت ایران» همین بوده است.» چنین اتفاق‌هایی مسئولیت سنگین فیلمسازان در قبال قومیت‌ها را یادآور می‌شود.

هشت: بالاخره شد ماه/ صفت در قامت بازیگر آمد
ماجرا چه بود؟ ابوالقاسم طالبی سریالی می‌سازد به نام «طلاق» که محور آن مسائل اجتماعی است. در طول ساخت مهم‌ترین خبری که نام سریال را سر زبان‌ها انداخت، سرقت تجهیزات صحنه بود. چندی پیش هم خبر آمد حمید صفت، رپر فارسی یکی از نقش‌های اصلی سریال را بازی کرده تا «طلاق» بار دیگر در کانون توجه قرار بگیرد. همزمان با انتشار خبر، در گزارشی مفصل نوشتیم:

«حمیدرضا امیری ملقب به حمید صفت یک رپر دهه هفتادی است که سبک کار او مورد توجه طیفی از مردم قرار گرفت و او تبدیل به چهره‌ای معروف شد. مثل خیلی از خوانندگان رپ، صفت هم نتوانست از مجاری قانونی کار خود را پیش ببرد. حتی مجوز ترانه تیتراژ پایانی فیلم «شاه کش» با صدای او صادر نشد تا جایی که این اتفاق مورد اعتراض تهیه کننده قرار گرفت. سال ۹۶ خوانندگی و بازیگری او در تئاتر «لامبورگینی» هم توام با جنجال بود و در نهایت هم مجبور به جدایی از گروه شد. با چنین سابقه‌ای است که خبر بازیگری صفت در یک سریال تلویزیونی تبدیل به شگفتی می‌شود.»

چه واکنش‌هایی داشت؟ نام حمید صفت در چند سال اخیر با پرونده قضایی قتل شوهر مادرش گره خورده و خبر جدید آغاز مسیری تازه برای فعالیت‌های این خواننده است. طرفداران او از این اتفاق خوشحال هستند و منتظر پخش سریال.
چه فرجامی رقم خورد؟ برای صفت آرزوی موفقیت می‌کنیم.

۹ : بازگشت ماه| سرنوشت متفاوت خانم و آقای دکتر
ماجرا چه بود؟ در سال جدید، نام المیرا بیش از همیشه با خبرهای حاشیه‌ای گره خورده. مدتی خبری از او نبود تا ظن ممنوع‌الکاری‌اش تقویت شود. احتمال این اتفاق به توئیت جنجالی بعد از حواشی مسابقه تیم ملی کشورمان با لبنان در مشهد ربط داده شد اما خودش دلیل را «ترم چهارم مقطع دکترای علوم ارتباطات؛ وقت گرفتن مرخصی و زمان برای کسب آمادگی برای شرکت در آزمون جامع » دانست. حالا از روز گذشته خانم دکتر شریفی‌مقدم به شبکه خبر بازگشته ‌و اجرای برنامه صبحگاهی «خبر ۷» را برعهده گرفته. دیگر دکتر تلویزیون یعنی عادل فردوسی‌پور اما هنوز مجوز گزارشگری و اجرا را به‌دست نیاورده. او در جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه شریف یک سخنرانی انگیزشی داشت که برخی، گفته‌های او را کنایه به مدیر شبکه سه تعبیر کردند.

چه واکنش‌هایی داشت؟ خبر بازگشت المیرا مقدم در رسانه‌ها فاقد تحلیل است اما صحبت‌های فردوسی‌پور تا مدت‌ها محل بحث بود.
چه فرجامی رقم خورد؟ پیمان جبلی چندی پیش درباره فردوسی‌پور باز هم صحبت‌های قبل را تکرار کرد:«در دوره تحولی جدید در صداوسیما، بارها گفتم و باز هم می‌گویم آنتن صداوسیما برای نزدیک شدن بیشتر به مردم و دادن عرصه به سرمایه‌های ارزشمند باز است و این امکان وجود دارد.» فردوسی‌پور در کنار تهیه‌کنندگی «فوتبال ۱۲۰» برای شبکه ورزش، یک رسانه تحلیلی به نام فوتبال ۳۶۰ را در فضای مجازی راه انداخته است.

۱۰: شایعات ماه| تکذیب به سبک نجم‌الدین و موسی
ماجرا چه بود؟ بعد از ماه رمضان، نجم‌الدین شریعتی مصاحبه‌ای انجام داد و از فشار سنگین اجرا گفت. او در این ماه سی روز هم مجری برنامه سحرگاهی شبکه سه و هم برنامه بعد از نماز ظهر «سمت خدا» بود. شریعتی توضیح داد که کار زیاد روی کیفیت اجرا تاثیر می‌گذارد و از نیاز خود به استراحت گفت. صحبت‌های او تعبیر به خداحافظی از برنامه «سمت خدا» شد. سریال «حضرت موسی (ع)» پروژه فاخر تلویزیون است که بعد از درگذشت فرج الله سلحشور به ابراهیم حاتمی کیا رسید. طولانی شدن پروسه پیش تولید شایعه تعطیلی آن را سر زبان ها انداخت.

چه واکنش‌هایی داشت؟ شریعتی در مصاحبه‌ای دیگر توضیح داد که قصد جدایی از «سمت خدا» را ندارد. او روز گذشته نیز با خبرگزاری تسنیم مصاحبه کرد و گفت:«پس از ماه رمضان به خاطر فشار و فشردگی برنامه‌ها نیاز ضروری به استراحت دارم. اصلاً صحبت از کناره‌گیری، خداحافظی، کناره‌گیری موقت و برکناری نیست.» روابط عمومی سیمافیلم هم با اشاره به وضعیت تولید سریال «موسی(ع)» خبر داد که تاکنون ۳۰ قسمت از این مجموعه به طور کامل بازنویسی شده و این بازنویسی همچنان ادامه دارد.
چه فرجامی رقم خورد؟ سال ۹۳ در چنین روزهایی شریعتی به دلیل اختلافات درون گروهی تصمیم به جدایی از «سمت خدا» گرفت و حتی روی آنتن زنده دلیل را توضیح داد. او اما کارش را از سر گرفت و این روزها نیز مشغول اجرای این برنامه است.

کدخبر: ۴۵۷۹۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر