کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۹۱۴۵
تاریخ خبر:

بازتاب ‌زورگیری‌ در فرمانیه و بزرگراه تهران‌-شمال

روزنامه هفت‌صبح، سارا غضنفری | با انتشار فیلم سرقت و گوشی‌‌قاپی به شیوه خشن در فرمانیه تهران، لیست سرقت‌ها و اتفاق‌های آزارنده ‌در چند وقت اخیر تکمیل شد. ماجرای سرقت گوشی تلفن همراه دختر قاسم‌خانی در روز روشن با سلاح سرد، سرقت گردنبند علی دایی در خیابان آصف‌، انتشار فیلم قمه‌کشی در جاده شمال و حالا سرقت گوشی با قمه در فرمانیه در روز روشن .

روز گذشته یکشنبه،‌ ۲۵ آبان‌ماه در شبکه‌های اجتماعی فیلمی منتشر شد که در آن یک زورگیری و گوشی‌قاپی را نشان می‌داد. اگر با خیابان‌های شمال تهران آشنا باشید به سرعت متوجه می شوید که صحنه ماجرا خیابان فرمانیه بین تقاطع کامرانیه و پاسداران است. در یک منطقه نیمه شلوغ تجاری و البته دیپلماتیک به خاطر وجود چند کنسولگری و سفارتخانه درآن منطقه و چندین برج تجاری و مرکز خرید.

در فیلم منتشر شده خودروهای عبوری در حال گذر از خیابان هستند، یک خودرو پژو۲۰۶ به صورت دوبله پارک کرده است و فردی از پنجره سمت راننده با سلاحی در دست در حال تهدید راننده خودرو است، یک موتورسیکلت به همراه راکبش نیز در پشت ماشین ایستاده، در میانه این تهدیدها فردی که لباس نگهبان مجموعه‌ای را به تن دارد سر می‌رسد و فرد سلاح به دست با موتورسیکلتی که در انتظارش است فرار می‌کنند. این جزئیات فیلم منتشر شده است.

*** اما ماجرا چیست؟
حوالی ساعت ۱۱ صبح شنبه ۲۴ آبان‌ماه، در خیابان فرمانیه، روبه‌روی بیمارستان فرمانیه و مجتمع برند سنتر که شعبه قهوه لمیز در آنجا قرار دارد این اتفاق رخ داده است و دو نفر قصد سرقت گوشی‌همراه داشتند. پسر ۲۱ ساله که دانشجو است و مورد این حادثه واقع شده در توضیحاتش می‌گوید: روبه‌روی مجتمع برند سنتر، قهوه‌ای گرفته بودم و در داخل خودروی پژو ۲۰۶ خود که به صورت دوبله پارک کرده بودم در حال نوشیدن بودم و هم‌زمان در حال ارسال پیام در پیام‌رسان با گوشی‌همراهم .

موتورسیکلت را که دو نفر سوارش بودند دیدم که به صورت خلاف جهت از کنارم حرکت کردند و در آینه خودرو دیدم که موتور پشت ماشین ایستاد و ترک آن پیاده شد. با این که از آینه بغل دیدم موتورسیکلت ایستاد و ترک پیاده شدبازهم احتمال نمی‌دادم با من کاری داشته باشند. سرم پایین بود که دیدم یک نفر با یک قمه سایز کوچک کنار شیشه نیمه باز ایستاده و می‌گوید: گوشی تلفن همراهت را بده.

من گوشی همراهم که آیفون ایکس بود را به سمت صندلی سمت شاگرد که شیشه خودرو در آن سمت بالا بود پرتاب کردم و هم‌زمان خودم را هم کنار کشیدم و دو ضربه به او زدم، سارق هم به صورت سطحی یک ضربه به دستم و یکی هم به پایم زد که زخم سطحی برداشت. همان زمان به محض این که نگهبان مجتمع برند سنتر متوجه موضوع شد به سمت سارق آمد که فرار کردند و موفق به سرقت گوشی تلفن همراهم نشدند.

این سارقان از محل سرقت متواری شده‌اند و هنوز خبری مبنی بر دستگیری آنها به دست نیامده است. اما این خبر در شبکه‌های اجتماعی بازتاب‌های مختلفی داشت و یک نفر نوشت: همیشه صبح‌ها قبل از روز از لمیز برند سنتر، قهوه می‌خریم و حالا این اتفاق در روز روشن رخ داده است. همچنین در کامنت‌ها اعلام شد چند روز پیش نیز باز در همین نقطه چند نفر قصد داشتند از یک عابر پیاده زورگیری کنند که با سر رسیدن ماموران پلیس، فرد قربانی شانس آورد.

*** ماجرای قمه‌کشان جاده شمال
روز جمعه ۲۳ آبان‌ماه کاربری ضمن انتشار یک ویدئو از تعقیب و گریز شبانه در جاده ادعا کرد در حال طی کردن اتوبان تهران - شمال توسط دو خودروی راهزن مورد حمله قرار گرفته و مجبور شده برای فرار از دست آن‌ها خلاف جهت مسیر حرکت کند.

در فیلم مذکور شاهد خودروی پراید سفیدرنگی هستیم که جلوی ماشینی که در حال فیلم گرفتن است حرکت می‌کند و اجازه رد شدن به خودرو را نمی‌دهد و با ضربه قمه خودروی مذکور را تهدید می‌کند تا جایی که خودروی فرد فیلمبردار جاده را دور می‌زند و شروع می‌کند خلاف جهت حرکت کردن که یک خودروی پژو ۲۰۶ سفید رنگ که افراد داخل خودرو قمه به دست هستند باز تهدید را ادامه می‌دهند.

در ابتدا پلیس در واکنش به فیلم منتشر شده اعلام کرد تحقیقات پلیس در خصوص این فیلم ادامه دارد و در بررسی‌های ابتدایی مشخص شده که پلاک خودرو جعلی بوده و هنوز کسی به عنوان شاکی به پلیس مراجعه نکرده است. اما طبق گفته برخی منابع آگاه به هفت‌صبح جریان درگیری این دو خودرو با خودروی مذکور در ابتدا آینه به آینه شدن ماشین‌ها بوده است و حالا این افراد شناسایی شده‌اند.

*** کاهش یا افزایش سرقت‌های خشن
بعد از ماجرای سرقت گردنبند علی دایی به شیوه خشن و حالا این فیلم‌ها سوالی که اکنون پیش آمده این است، ما شاهد افزایش سرقت‌های خشن هستیم؟ با توجه به اتفاقات چند وقت اخیر از جمله سرقت گوشی همراه دختر مهراب قاسم‌خانی با سلاح سرد، سرقت گردنبند علی دایی،‌ انتشار فیلمی از جاده شمال و قمه به‌دست‌ها در جاده و حالا اتفاق فرمانیه این شبهه را نزد شهروندان به وجود آورده چرا سرقت‌های خشن افزایش یافته است.

اما سرگرد وحید سلطانی، معاون اجتماعی پلیس پیشگیری پایتخت به هفت‌صبح می‌گوید: « به ضرس قاطع می‌گویم سرقت به عنف نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی افزایش نداشته است. در فضای مجازی انتشار این مدل ویدئوها زیاد شده است ولی سرقت به عنف بالا نرفته است بلکه بازنشرش القا می‌کند با افزایش سرقت‌ها مواجه بوده‌ایم. انتشار این دست ویدئوها از قضایا بازتاب وسیعی دارد و این‌گونه القا می‌کند که شاهد ناامنی هستیم اما طبق آمار ما سرقت به عنف امسال نسبت به سال گذشته کمتر است.»

البته شاید بد نباشد به ‌آمار وضعیت موجود را هم اضافه کرد که در سال گذشته کرونا وجود نداشت و رفت و آمد شهروندان بیشتر بود در نتیجه نمی‌توان مقایسه درستی از آمار امسال و سال گذشته به دست آورد. از دیگر سو، معاون اجتماعی پلیس پیشگیری پایتخت در توصیه‌ای راجع به مقابله با این شیوه و شگرد از سرقت‌ها و گوشی‌‌قاپی به شهروندان می‌گوید: درباره مقابله با سرقت‌هایی که به هرحال چند مورد در چند وقت اخیر شاهد آن بودیم به شهروندان چند توصیه می‌شود:

در ساعات ظهر بین ظهر تا عصر راننده‌ها تمایل به باز کردن شیشه خودرو دارند و این نوع سرقت گوشی از داخل خودرو خیلی محتمل‌تر نسبت به سایر سرقت‌های گوشی‌قاپی است. حتما در حال حرکت و یا جایی که توقف دارند پنجره‌ها را بالا بکشند مخصوصا در حال توقف،‌که خیابان یک طرفه یا شلوغ باشد و موتورسیکلت خلافکاران هم به صورت خلاف می‌آید .

راننده خودرو کاری از دستش برنمی‌آید چون خودرو بین ماشین‌ها نمی‌تواند برعکس حرکت کند، اگر پیاده برود باز هم نمی‌تواند سارق را بگیرد در نتیجه زمینه برای سرقت فراهم نکنند. شیشه‌های خودرو حتما در حال توقف بالا باشد همچنین اگر در حال استفاده از پیام‌رسان‌ها هستند به محیط پیرامون خود آگاه باشند.

کدخبر: ۳۵۹۱۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر