کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۰۰۷
تاریخ خبر:

بازتاب نامه آیت‌الله محقق به پاپ فرانسیس

روزنامه هفت صبح، مصطفی‌آرانی نامه آیت‌الله دکتر سید‌مصطفی محقق داماد به پاپ فرانسیس و درخواست برای رایزنی او درخصوص رفع تحریم‌های آمریکا، برد بلندی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشته است. نامه‌ای که در واتیکان تحویل گرفته شده و توسط نفر دوم این دولت-شهر پاسخ داده شده است.

* یک: نویسنده کیست؟ مصطفی محقق داماد، فرزند سید‌محمد محقق داماد از بزرگان حوزه علمیه قم و نواده دختری شیخ عبدالکریم حائری، موسس حوزه علمیه قم است. او هم‌چنین داماد آیت‌الله میرزا هاشم آملی و در واقع تنها برادر زن برادران لاریجانی است. مجتهد است و علاوه بر آن از دانشگاه کاتولیک لوون، قدیمی‌ترین دانشگاه بلژیک، مدرک دکترا دارد و حالا استاد تمام دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و البته رئیس بخش مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران است.

او از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۳ نیز رئیس سازمان بازرسی کل کشور بوده است. بنابراین با یک روحانی عالی‌رتبه طرف هستیم که در این سال‌ها مشخص شده که احتمالا به دلیل تحصیل در آن دانشگاه معتبر کاتولیک و البته سایر رفتارها برای گفت‌وگو با مسیحیان، به شدت مورد توجه واتیکان است و حتی با پاپ هم دیدار داشته است.

* دو: محقق چه نوشته است؟ در بخشی از نامه او به پاپ آمده است: «اینجانب بدون توجه به علل و اسباب این اقدام غیرانسانی از سوی دولت ایالات متحده، به‌عنوان یکی از روحانیون ایران از محضر آن پدر روحانی می‌خواهم که به‌عنوان رهبر محترم کاتولیک‌های جهان و جانشین پطرس مقدس، برای رفع این تحریم‌ها اقدام فرمایند.»

* سه: پاسخ واتیکان چه بوده است: «پیترو پارولین» کاردینال عالی‌رتبه از کلیسای کاتولیک در پاسخ به این نامه نوشت پیام تهران را به نماینده دائمی ایالات متحده در سازمان ملل متحد رسانده و تاکید کرد: «این مصیبت مبین آن است که بنی‌آدم اعضای خانواده یگانه بشریت هستند و باید ناسازگاری و تنفر را کنار بگذارند و در برابر پروردگار، برادرانه با هم در خانه مشترک خود، یعنی سیاره زمین، زندگی کنند.»

در بخش دیگری از این نامه تاکید شد:‌ «این دفتر اعتقاد دارد که مقامات ایرانی و جنابعالی از هیچ تلاش عملی برای برقراری صلح و وفاق دریغ نخواهید کرد و از انجام هر عملی که موجب افزایش تنش و همزیستی مسالمت‌آمیز می‌شود پرهیز خواهید کرد.» جوابی دوپهلو که در واقع در عین تایید سخنان محقق داماد، برخی از رفتارهای ایران در عرصه بین‌المللی را هم نقد می‌کند.

* چهار: واکنش‌ها چه بوده است؟ نامه، مخصوصا با توجه به پاسخ آن توسط واتیکان، در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته اما برخی از اصولگرایان هم شاید به دلیل متن نامه و شاید به دلیل پاسخ آن، گلایه‌هایی از آن دارند.

مثلا مشرق‌نیوز، سایت اصولگرا در مطلبی نوشته: «آقای محقق که با نیت دلسوزی برای مردم ایران، اقدام به انتشار این نامه کرده‌اند حکما باید در جریان باشند که یک جامعه، بیش از ناامیدی و سیاه‌نمایی نیاز به روحیه‌بخشی دارد. از طرفی عزت ملی نیز ایجاب می‌کرد که آقای محقق به مقاومت ۴۰ساله مردم ایران و پیروزهای شگرف این مقاومت نیز در نامه خود اشاره می‌کردند.»

* پنج: با همه این‌ها در شرایطی که یک ترند جدی در حوزه سینما، تماشای فیلم دو پاپ یا Two Popes است؛ تماشای گفت‌وگوی مکتوب آیت‌الله با پاپ و البته کاردینال هم می‌تواند، به اندازه آن فیلم جالب باشد.

کدخبر: ۳۲۰۰۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر