کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۴۰۷
تاریخ خبر:

بازتاب‌های متفاوت قسمت ۹ و ۱۰ سریال آقازاده

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | سریال آقازاده از قسمت اول در کانون توجه بوده است. این سریال به دلیل محور قرار دادن ظاهر و باطن سیاسیون خیلی زود جای خود را باز کرد و تبدیل به اثری پرواکنش شد. تاکنون هر آنچه از واکنش‌ها شاهد بودیم، ناظر به مسائل سیاسی آقازاده بوده است. در قسمت ۹ و ۱۰ که روز جمعه بارگذاری شد، سکانسی وجود دارد که عکس‌العمل‌های‌ متفاوتی به همراه داشته است. هفت‌صبح این سکانس جنجالی را بررسی می‌کند تا مشخص شود آیا کارکرد آن صرفا جلب توجه بوده یا در راستای درام سریال قرار می‌گیرد؟

*** مورد اول| ماجرای صیغه موقت
احتمالا هم در سریال، سکانس صیغه موقت را دیده‌اید و هم در فضای مجازی. ماجرا اینگونه است که راضیه (پردیس پورعابدینی) با هدف به دام انداختن حامد (سینا مهراد) با او وارد رابطه‌ای عاشقانه می‌شود. در قسمت‌های پیش از نیت راضیه (مانلی) رونمایی شده بود و کار به خواستگاری کشید. حامد کاسه‌ای آش برای راضیه می‌آورد. او دعوت رفتن به داخل خانه را رد می‌کند.

راضیه ابتکار عمل را دست می‌گیرد و خودش صیغه عقد موقت برای محرم شدن را می‌خواند. حامد در حالی که شکلات راضیه را در دست دارد، با گفتن «قبلت» وارد بازی می‌شود. کلید واژه آش و شکلات از اینجا بیرون آمده است.

*** مورد دوم| بازتاب گسترده
روز شنبه واکنش‌ها به سکانس سریال آقازاده شروع شد و روز گذشته به اوج رسید. مثل هر اتفاق دیگری شاهد دو جبهه مخالف و موافق بر سر مسئله صیغه بودیم. دسته اول می‌گویند چرا باید در یک سریال چنین صحنه‌ای نمایش داده شود. این دسته عقیده دارند نمایش چنین مواردی
حیازدایی می‌کند. آنها به پیشینه حامد عنقا (تهیه کننده، طراح و نویسنده آقازاده) که متعلق به طیف مذهبی است، اشاره دارند و می‌گویند نباید تن به چنین قصه‌هایی بدهد .

سازمان اوج هم در این میان مصون از انتقاد نبوده است. دسته دوم اما عقیده دارند که اینجا با یک ترفند داستانی روبه‌رو هستیم و سریال قصد ترویج چیزی را نداشته است. در کنار این دو نظر‌، برخی کاربران به دیالوگ راضیه استناد می‌کنند که دختری تنها و رشیده است و بر اساس حکم شرعی تصمیم به ازدواج موقت گرفته. شوخی‌های زیادی هم با این سکانس می‌شود که بیانگر وجه طنازانه ما ایرانی‌هاست.

*** مورد سوم|جانمایی در داستان
فارغ از اینکه حق با کدام دسته است، این سوال پیش می‌آید که آیا نمایش صیغه صرفا برای جلب توجه بوده یا تداوم منطقی داستان سریال آقازاده است؟ کسانی که پیگیر سریال هستند می‌دانند راضیه طعمه‌ای است که نیما (امیر آقایی) او را سراغ حامد فرستاده. در قسمت‌های قبل به طور مشخص‌، به این مسئله اشاره می‌شود که حامد تاحالا با جنس مخالف ارتباط نداشته است.

در دیالوگ نیما خطاب به راضیه اشاره می‌شود که هر چه در چنته دارد رو کند. طبعا برای به دام انداختن یک جوان متشرع، بهترین راه نزدیک کردن سبک زندگی راضیه به اوست. در این سبک زندگی هم مسئله ازدواج موقت امری عجیب و غریب نیست. پس وقتی سریال را با این منطق ببینیم ، پی می‌بریم این سکانس صرفا برای جلب توجه تعبیه نشده است.

*** مورد چهارم| نه فقط برای جلب توجه
برخی کاربران به سابقه حامد عنقا اشاره کرده و گفته‌اند او در سریال پدر با یک سکانس جنجال نگاه‌ها را معطوف به اثرش کرد. چیزی که مغفول مانده این است؛ در سریال پدر سکانس فرار حامد از دست دختران، در قسمت‌های ابتدایی بود. این تمهید باعث جلب توجه به سریال پدر شد و سازندگان توانستند در قسمت‌های بعدی حرف‌های مهم‌شان را به خورد مخاطب بدهند. ماجرای آقازاده متفاوت است. این سریال به اندازه کافی حاشیه و جنجال داشته . وانگهی سکانس متعه در قسمت ۹ و ۱۰ است که سریال جای خود را باز کرده.‌

*** مورد پنجم| حمله با رمز اوج
در زمان پخش پایتخت ۵ نوشتیم حمله همه‌جانبه به این سریال بهانه‌ای برای زدن سرمایه‌گذار آن است. این بار هم چنین اتفاقی محتمل به‌نظر می‌رسد. همان‌طور که در میان برخی واکنش‌‌های رسمی می‌توان رد نقدهای تند و یکجانبه را دید. تازه، آنچه در سریال آقازاده رخ داده، هرگز مصداق پرده دری نیست. نمایش مسئله متعه در چارچوب حیا است و به عنوان پیشبرند

کدخبر: ۳۴۶۴۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر