کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۳۴۳۷
تاریخ خبر:

بازار پرسود سیگنال ‌فروشی‌ و کانال‌‌های تلگرامی ‌

بورس حالا موقعیتی استثنایی پیدا کرده است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر از ابتدای سال تاکنون راهی بورس شده‌اند. رشد بیش از ۱۸۷درصدی بورس در سال گذشته و رشد چشمگیر امسال کلی آدم را اغوا کرده تا شانس‌ خود را در تغییرات نمادهای بورس امتحان کنند. در کنار این اتفاقات حاشیه‌هایی هم وجود دارد. افرادی که تلاش می‌کنند در کنار بورس نان بخورند و با استفاده از بی‌اطلاعی سرمایه‌گذاران تازه‌کار کسب سود کنند. زهرا علی‌اکبری در گزارشی تلاش کرده به این بخش کمتر دیده شده بورس بپردازد. ما این گزارش را از خبرآنلاین به امانت گرفته‌ایم.

*** کسب درآمد با کمک سیگنال‌فروشی
هر چند تبلیغات رسمی در این زمینه امکان‌پذیر نیست اما سیگنال‌فروشان یا آنها که اطلاعات وآگاهی مناسبی از وضعیت شرکت‌ها دارند، این روزها بازار پررونقی را پیش روی خود می‌بینند. یکی از کسانی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی به این کار مشغول است، می‌گوید از نیمه سال گذشته تاکنون مشتریان فراوانی داشته‌ام.

او با تاکید بر اینکه سیگنال‌فروشی کاری غیرقانونی است و حتی اگر در کانال‌های تلگرامی به‌صورت رسمی این کار را بکنید با مشکل روبه‌رو می‌شوید می‌گوید مشتریان غالبا من را به همدیگر معرفی می‌کنند چون نتیجه کار را می‌بینند. او تاکید کرد به ازای معرفی یک شرکت که در شش ماه آتی سود بدهد و سهامش رشد کند، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان دریافت می‌کند. او می‌گوید در این وضعیت رشد بسیاری از شرکت‌ها از چرخه رشد عقب مانده‌اند و در حقیقت من با شناسایی این شرکت‌ها تخصص و آگاهی خودم را به قیمتی ارزان می‌فروشم.

محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار درباره اینکه چه کسانی مجاز به ارائه خدمات مشاوره در بورس هستند، می‌گوید بر اساس قانون بازار اوراق بهادار، مشاوران سرمایه‌گذاری یا سبدگردان حتما باید از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز بگیرند و تنها کسانی می‌توانند به ارائه خدمات تخصصی بپردازند که مجوز لازم را اخذ کرده و صلاحیت علمی و مالی آنها در سازمان بورس احراز شده باشد.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص فعالیت برخی کانال‌های تلگرامی و مشاوره‌های‌ غیرقانونی سرمایه‌گذاری در فضای مجازی افزود: این کانال‌ها از فضایی که در بازار سرمایه ایجاد شده است سوءاستفاده کرده و عمدتا از راه کانال‌های تلگرامی فعالیت می‌کنند و از این طریق اقداماتی در خصوص معرفی برخی سهم‌ها انجام می‌دهند که پشتوانه علمی، تحلیلی و تخصصی در آنها مشاهده نمی‌شود. یکی از مشتریان که نسبت به خرید سیگنال اقدام کرده است، درباره تجربه‌اش می‌گوید: تلفنی با یکی از متخصصان صحبت کردم، او شرکتی را به من معرفی کرد که قیمت هر سهمش در حدود ۲۵۰۰تومان بود، من برای خرید اقدام کردم و در مدت زمانی بسیار کوتاه قیمت این سهم به ۵۶۰۰تومان رسید.

در حقیقت برای اطلاع یافتن از نام این شرکت من ۲۵۰هزار تومان هزینه کردم اما تا امروز از خرید سهام این شرکت سه میلیون و ۱۰هزار تومان سود نصیبم شده است و فکر می‌کنم هر دو طرف معامله راضی هستند. او می‌گوید در یک گروه تلگرامی با فروشنده مواجه شدم که فارغ‌التحصیل مدیریت مالی است و می‌گوید با مطالعه وضعیت شرکت‌ها ، شرکت‌های سودده را شناسایی می‌کند. تا الان کسی را ندیده‌ام که در این مدت زیان کرده باشد اما اگر زیان بدهد فوقش چند میلیونی از دست داده‌ای و دیگر مشتری این فرد نخواهی بود.

*** بازار پررونق کتاب‌های بورسی
فروش کتاب‌های مرتبط با بورس در یکی از کسادترین دوره‌های بازار کتاب به شکل جدی رونق دارد. به‌گفته متصدی یک کتابفروشی در خیابان انقلاب، خریدار کتاب‌های بورسی زیاد است، این روزها جوانان زیادی مراجعه می‌کنند و طلب کتاب‌هایی را می‌کنند که بتواند در آموزش شکل خرید و فروش بورس به آنها کمک کند. کتاب‌های متعددی در این زمینه وجود دارد که پیش‌تر تنها دانشجویان مشتری آن‌ها بودند اما امروز طیف مشتریان بسیار متنوع شده و این امر نشان می‌دهد که اقبال جوانان به بورس افزایش پیدا کرده است. او می‌گوید البته در این ماه‌ها بسیاری از افراد آگهی‌های برگزاری کلاس‌های تابلوخوانی، تحلیل مقدماتی و … را برای ما می‌آوردند تا به متقاضیان بدهیم.

*** پول دهید عضو کانال تلگرام شوید
برخی کانال‌های تلگرامی با تمرکز روی بورس فعلا نانشان در روغن است؛ محبوبیت بعضی از آنها به حدی است که اعضای حاضر در این دسته از گروه‌های تلگرامی باید مبلغی را برای عضویت پرداخت کنند. این گروه‌ها غالبا با حضور یک یا چند تخصص اداره می‌شوند و افراد سوالات خود را درباره خرید سهم یا زمان فروش سهم‌ها و … مطرح می‌کنند. تبلیغات بالای این دسته کانال‌ها نشان از وضعیت ویژه متقاضیانی دارد که تشنه اطاعات هستند؛ اطلاعاتی دربار مکانیزم‌های خرید و فروش در بورس .

کدخبر: ۳۳۳۴۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر