کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۴۰۷
تاریخ خبر:

بازار سکه‌ به کدام سمت می‌رود؟

روزنامه هفت صبح | سکه رکورد زد و و با افزایش ۹۰۰ هزار تومانی به ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. هیچ‌ تضمینی برای اینکه در لحظه خواندن این خبر همچنان بازار به رکورد خود وفادار باقی بماند وجود ندارد اما به‌یاد داشته باشید که احتمال افزایش قیمت همان اندازه است که می‌توان کاهش قیمت را محتمل دانست.

* یک: بازار در روز چهارشنبه بدون توجه به نرخ ارز پیشروی کرد تا سکه تمام بهار آزادی ظرف تنها دو روز به نیمه کانال ۱۴میلیون تومان وارد شود. نکته عجیب بدون نوسان ماندن قیمت ارز و طلای جهانی است. چهارشنبه حداقل از نوسان عجیب و غریب خبری نبود.

* دو: ظهر روز چهارشنبه در ساعت ۱۳ و ۴۵دقیقه به‌طور رسمی باید افزایش ۴۰۰هزار تومانی را به رسمیت می‌شناختیم. در این موقع از روز سایت‌های غیررسمی قیمت سکه را ۱۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان اعلام می‌کردند. ذکر این نکته ضروری است که این سقف قیمت برای معاملات عمده به‌رسمیت شناخته می‌شد و اگر فرض را بر خرید تکی سکه بگذاریم، خریداران احتمالا با رقم‌های بیشتری روبه‌رو شده‌اند.

* سه: فعالان بازار افزایش تقاضا را عامل رشد قیمت سکه طلا می‌دانند. ابراهیم محمدولی ظهر چهارشنبه به خبرگزاری تسنیم گفته عرضه و تقاضا در بازار تنظیم نیست و تقاضای غیرمعقول موجب تشدید نوسانات قیمتی در بازار شده است در حالی که هیچ داد و ستدی برای مصنوعات طلا انجام نمی‌شود.

دو خط بعد، او از عامل دیگری سخن به‌میان می‌آورد: در روزهای اخیر با وجود نوسانات نزولی طلای جهانی، قیمت طلا و سکه در بازار داخلی با نوسان صعودی همراه بوده و علت اصلی هم افزایش قیمت ارز است. به‌گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر دلار بالای ۲۹هزار تومانی، در بازار طلا و سکه قیمت‌ها را افزایش داده است.

* چهار: قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار از یک میلیون و ۳۰۰هزار تومان عبور کرده. خونسردی خود را حفظ کنید چون این خبر به دو، سه روز پیش تعلق دارد. در روز سه‌شنبه هرگرم طلای ۱۸عیار از یک میلیون و ۳۰۰هزار تومان عبور کرد. در آن روز دلار ۲۹هزار و ۵۸۰تومان بود و سکه را ۱۳میلیون و ۷۵۰هزار تومان می‌فروختند. دیروز در اوج شیطنت بازار قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار یک میلیون و ۳۲۵هزار تومان و نرخ دلار ۲۹هزار و ۷۵۰تومان بود و سکه ۱۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

* پنج: ابراهیم محمدولی درباره موضوع تقاضا به نکته مهمی اشاره می‌کند: سرمایه‌هایی که قبلا در بازار بورس و ملک و… بود راهی بازار طلای خام و سکه شده است؛ قبلا افراد می‌توانستند با ۴۰۰-۳۰۰ میلیون تومان در بازار مسکن معاملاتی داشته باشند ولی الان دیگر نمی‌توان با این سرمایه‌ها خرید و فروش انجام داد و افراد راهی بازار سکه شده‌اند.

اگر احتمال وقوع این اتفاق را در مورد بازار بورس هم بررسی کنیم، به‌نظر می‌رسد می‌توان حرف رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران را در مورد رشد تقاضا در بازار صحیح دانست. محمدولی به خبرگزاری تسنیم گفته: در روزهای اخیر تقاضای خرید سکه از سوی خانم‌های خانه‌دار نیز بالا رفته است. می‌توانید چشم‌هایتان را ببندید و یک خانم خانه‌دار را با زنبیل تصور کنید که رفته طلافروشی سکه بخرد؟

* شش: محمد کشتی‌آرای نایب رئیس اتحادیه طلا هم افزایش تقاضا در بازار را تایید می‌کند اما می‌گوید افزایش تقاضا در حد هجوم نیست. وقتی سکه ۱۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان است دقیقا به چی باید هجوم ببریم؟ اتفاقا نباید از دستش فرار کنیم؟ بحث سرمایه‌دارهای زخم‌خورده از بورس جداست.

* هفت: حباب سکه! این یکی واقعا اعصاب ‌خردکن است. فعالان بازار می‌گویند اختلاف ارزش ذاتی سکه و نرخ فروش فعلی آن به حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسیده. احتمالا به‌یاد دارید که سه سال پیش قیمت خود سکه یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان بود و حالا از بخت بد روزگار حجم حباب سکه دقیقا همان اندازه است. محاسبه‌های مبتنی بر فرضیات نشان می‌دهند اگر دلار در همین بازه قیمت باقی بماند و طلای جهانی به محدوده هزار و ۹۷۰دلاری برود، حباب سکه تقریبا از میان خواهد رفت. در غیر این صورت برای از بین رفتن حباب، نیاز است که دلار بالای ۳۰هزار تومان نوسان کند. بیایید برای حفظ همین حباب دعا کنیم!

* هشت: امان از دست شایعه‌ها. بعضی می‌گویند قیمت سکه تا پایان سال ۳۰میلیون تومان می‌شود. روند بازار در ماه‌های اخیر نشان داده هیچی بعید نیست اما آن عدد ۳۰میلیون تومان هم که شما دارید در کانال‌های مختلف می‌خوانید، می‌تواند خنده‌دار باشد چون برای محقق شدنش باید فرض کنیم قیمت انس جهانی تا سه هزار و ۲۰۰تومان پیش برود. به‌نظر این شایعه واقعا خنده‌دار نیست؟

کدخبر: ۳۵۲۴۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر