کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۱۶۸۱
تاریخ خبر:

بازار خودرو چین در ماه می بازهم سقوط کرد

هفت صبح، سعید چولکی | بازار خودرو چین در پنج ماه ۱۳ درصد کوچک شده تا نگرانی نسبت به آینده اقتصاد و صنعت این کشور بیش از همیشه افزایش یابد.

چشم‌انداز تیره اقتصاد چین، جنگ تجاری تمام عیار دونالد ترامپ با این کشور در کنار استانداردهای جدید آلایندگی خودروها دست به دست هم داده‌اند تا ظرف یک سال گذشته، بازار خودرو چین ۱۱ ماه نزولی را تجربه کند. در آخرین مورد هم طی ماه می امسال تقاضا برای خودروهای سواری و نیز خودروهای تجاری به ترتیب ۱۷ و ۱۲ درصد کاهش داشت.
طبق اعلام انجمن خودروسازان چین، در ماه گذشته میلادی کل خریداران خودروهای سبک و سواری با یک سقوط بی سابقه، به عدد ۱۵۶۱۲۰۰ دستگاه کاهش یافته که در تمام ماه‌های می طی یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.
.
چینی‌ها که خودروسازان این بازار را موظف به رعایت استاندارد سخت‌گیرانه یورو ۶ کرده‌اند، با این آمار در پایان دوره پنج ماه امسال تنها پذیرای ۸٫۴ میلیون دستگاه خودرو سواری جدید بوده‌اند. تا پیش از این بالاترین استاندارد حاکم بر بازار خودرو چین یورو ۵ بود که مدتی است ملغی شده و جای خود را به سطح بالاتری از استانداردهای زیست محیطی داده است. این استاندارد که در ۱۱ استان و شش کلان شهر بزرگ چین اجرایی شده، از زمینه‌های اصلی افت تولید و فروش خودرو در چین است.
.
این موضوع البته اثر خود را روی بازار محصولات تجاری هم وارد کرده است. نگاهی به آمارهای بخش تجاری نشان می‌دهد صنعت بازار خودروهای تجاری چین که تا پیش از ماه می شرایطی مناسب و بعضا صعودی داشت، دچار افت تقاضا شده به طوری که در پنجمین تنها ۳۵۱هزار خودرو جدید در این بخش تحویل متقاضیان شده است. در مجموع پنج ماهه نیز این بخش با کاهش ۱٫۳ درصدی روبرو شده تا مجموعا چیزی نزدیک به ۱٫۹ میلیون دستگاه خودرو تجاری در چین به فروش رسد.
تلفیق دو بخش سواری و تجاری با یکدیگر نشان می‌دهد طی ماه می امسال مجموعا ۱٫۹۱ میلیون دستگاه خودرو به فروش رفته که حکایت از افتی ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. انجمن خودروسازان چین در حالی آمارهای ماه می را نگران‌کننده اعلام کرده که مجموع فروش خودروهای جدید تجاری و سواری طی ۵ ماهه نخست سال با افت ۱۳ درصدی، روی عدد ۱۰٫۳ میلیون دستگاه ثابت مانده است.
هنوز دقیقا مشخص نیست کدامیک از خودروسازان بزرگ بازار چین بیشترین سطح کاهش تقاضا را تجربه کرده است. گرچه شواهد از افت چشمگیر خریداران برندهای فولکس‌واگن، چانگان، جیلی و کیا هیوندای حکایت دارد.

کدخبر: ۲۶۱۶۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر